דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה עולמית / הדמוקרטים תומכים בהקלה בפיקוח על המגזר הפיננסי בארה"ב

הצעת החוק המבטלת חלקים מחוק "דוד-פרנק" שנחקק לאחר המשבר הכלכלי ב-2008, עברה בעקבות תמיכתם של 15 סנאטורים מהמפלגה הדמוקרטית, על אף התנגדותו של אגפה השמאלי | הסנאטורית אליזבת וורן, ממנסחות החוק המקורי: "הקונגרס שכח את ההשפעות ההרסניות של המשבר הכלכלי"

בניין הדויטשה בנק בפרנקפורט (צילום: Vytautas Kielaitis / Shutterstock.com)
בניין הדויטשה בנק בפרנקפורט (צילום: Vytautas Kielaitis / Shutterstock.com)
יונתן קירשנבאום

בחזרה ל-2008? בשיתוף פעולה בין המפלגה הרפובליקנית והדמוקרטית, אישר אתמול (שני) הסנאט האמריקאי הצעת חוק שמטרתה הקלה בפיקוח שהוטל על המגזר הפיננסי בארה"ב בעקבות המשבר הכלכלי ב-2008, פיקוח הידוע בשם חוק "דוד-פרנק". הצעת החוק עברה בתמיכתם של 15 סנאטורים מהמפלגה הדמוקרטית, על אף התנגדותו של האגף השמאלי במפלגה. אליזבת וורן, סנאטורית דמוקרטית, ממנסחות חוק "דוד-פרנק" אמרה כי הניסיון לבטל חלקים מהחוק מעיד כי הקונגרס האמריקאי "שכח את ההשפעות ההרסניות של המשבר הפיננסי של 2008".

החוק, שנקרא בידי מנסחיו "החוק לעידוד צמיחה כלכלית, הקלה רגולטורית והגנה על הצרכן", התקבל באהדה רבה בקרב המגזר הפיננסי. טענתם של כותבי החוק היא כי הרגולציה שהוטלה על הבנקים לאחר המשבר חונקת את המגזר הבנקאי המקומי, שמורכב מבנקים קטנים ובינוניים אשר אינם אחראים לקריסה הכלכלית. לטענתם, החוק יאפשר הקלות רגולטוריות שיקלו על מתן הלוואות של בנקים קטנים לעסקים קטנים ברחבי ארה"ב.

אמריקאים מפגינים בפילדלפיה בעקבות משבר הסאב-פריים. 1 באפריל 2008 (AP Photo/Matt Rourke, file)
אמריקאים מפגינים בפילדלפיה בעקבות משבר הסאב-פריים. 1 באפריל 2008 (AP Photo/Matt Rourke, file)

עם זאת, מתנגדי החוק טוענים כי תחת מעטה הסיוע לבנקים הקטנים מסתתר ניסיון לצמצם את הפיקוח על אותם בנקים גדולים להשקעות בוול סטריט. "התיקונים לחוק לא עושים דבר לתיקון הביקורת הלגיטימית על החוק" אמרה וורן. "טענות אלו הן בסך הכל עלה תאנה לניסיון של אותם מתנגדים לחוק להקל על הרגולציה של בנקים גדולים".

דוד פרנק, ולמה זה חשוב לעולם כולו

חוקי דוד-פרנק, שחוקקו בשנת 2010, היוו ניסיון של ממשל אובמה בשיתוף פעולה עם המפלגה הדמוקרטית לרסן את החופש שניתן לבנקים להשקעות ולשחקנים הפיננסיים בוול סטריט, במטרה למנוע את התכנותו של משבר נוסף. החוק חוקק בתגובה למשבר הפיננסי של 2008, אשר הוביל ל"מיתון הגדול"- שנים של מיתון בארה"ב ובחלקים גדולים מהעולם, הנחשב הגרוע ביותר מאז "השפל הגדול" של שנות השלושים.

בסוף 2007 התפוצצה בועת הנדל"ן בארה"ב, לאחר שהבנקים הגדולים השקיעו כמות גדולה של הון בשוק הנדל"ן שהתגלה כחסר ערך (הסאב פריים). קריסה זו גרמה לתגובת שרשרת שהביאה את הבנקים הגדולים בוול סטריט לפשיטת רגל. ממשלת ארה"ב נאלצה להזרים מיליארדי דולרים, ובמקרים מסוימים אף להלאים את הבנקים ולקחת על עצמה את חובותיהם, כדי להמנע מקריסה מוחלטת של הכלכלה האמריקאית, המבוססת כולה על הון העובר דרך מוסדות פיננסיים אלו.

טרם המשבר, השתמשו הבנקים בכלים פיננסיים בעלי סיכון גבוה, בחלק גדול מהמקרים בעזרת הון מולווה, או בכספי הלקוחות המפקידים. בעקבות זאת, חוקק ממשל אובמה חוק שנועד לאפשר לממשלה האמריקאית לשלוט במידת הסיכונים שלוקחים הבנקים, במטרה לוודא כי לא נשקפת סכנה למשק האמריקאי בעקבותיהם.

אחד מהסעיפים החלים בחוק, ושיבוטל תחת ההצעה הנוכחית נוגע לפיקוח המוגבר על הבנקים. על פי החוק המקורי, כל בנק המחזיק בנכסים בשווי גבוה מ-50 מיליארד דולר מחוייב בפיקוח מוגבר מצד ממשלת ארה"ב, אך על פי ההצעה הנוכחית יועלה רף זה לבנקים בעלי נכסים של מעל 250 מיליארד דולר. תומכי התיקון טוענים כי צעד זה יקל על בנקים קטנים, אשר מחזיקים בנכסים בשווי גבוה במעט מאותו הרף. כפי שאמר הסנאטור הרפובליקני מייק קראפו, מנסח החוק: "החוק מכוון להתאים את גודל המערכת הפיקוחית שלנו כדי להבטיח את שגשוגם של הבנקים המקומיים".

עם זאת, מתנגדי התיקון טוענים כי מטרתו האמיתית של התיקון היא הקלה רגולטורית דווקא על אותם בנקים קטנים להשקעות בוול סטריט, שהיקף הנכסים שלהם אינו עולה על 250 מיליארד דולר. חלק מאותם הבנקים שיזכו בהקלות רגולטוריות, כמו דויטשה בנק, אחראיים במידה רבה להימורים הלא מוצלחים שהובילו למשבר ב-2008.

הסנאטורית אליזת וורן. ארכיון 30 בינואר 2018 (AP Photo/Susan Walsh)
הסנאטורית אליזת וורן. ארכיון 30 בינואר 2018 (AP Photo/Susan Walsh)

על כך אמרה הסנאטורית אליזבת וורן: "אנשים בקונגרס אולי שכחו את ההשפעות ההרסניות של המשבר הכלכלי, אבל העם האמריקאי לא שוכח. העם האמריקאי זוכר שמיליונים איבדו את בתיהם, מיליונים איבדו את עבודתם, את חסכונותיהם. הם זוכרים והם לא רוצים לשחרר את הרסן של הבנקים האלו".

הסנאטור הדמוקרטי ברני סנדרס הגיב גם הוא ואמר כי "עכשיו לא הזמן להקל בפיקוח על הבנקים שמחזיקים במעל ל-3.5 טריליון דולר בנכסים, ומניחים את התשתית לעוד קריסה כלכלית עצומה".

הדמוקרטים בעד ביטול

ביטול חלקים מהרגולציה על המגזר הפיננסי, יחד עם הרפורמה במערכת המס שעברה בסוף השנה שעברה היו שני היעדים המרכזיים של המפלגה הרפובליקנית במושב זה. עם זאת, מפתיע כי חלק גדול מהסיעה הדמוקרטית בסנאט תומך בביטול חלקים מחוק "דוד-פרנק". כעת, נראה שתמיכתם של אותם דמוקרטים עשויה לאפשר לתיקון לחוק הרגולציה לעבור.

"הסיבה לכך שהחוק הזה נמצא תחת דיון בכלל הוא הלוביסטים של המגזר הפיננסי" אמרה אליזבת וורן על הדיונים, והוסיפה כי "המגזר הפיננסי מתנגד לחוק הזה מהיום שבו הוא חוקק". כידוע, הבנקים הגדולים להשקעות בוול סטריט הם תומכיהן הכלכליים של המפלגות הדמוקרטית והרפובליקניות כאחד.

אותו אגף במפלגה הדמוקרטית אשר תומך בביטול חלקים מהחוק טוען כי "שיתוף פעולה משני צידי הבית" ייטיב את מצבם של המלווים הקטנים, וישחרר כמויות גדולות של נזילות זולה לשוק. חלק מאותם הסנאטורים הדמוקרטים שתומכים בצעד מייצגים מדינות בהם ניצח טראמפ בבחירות האחרונות לנשיאות, ואשר עומדים לקראת בחירות מאוחר יותר השנה. אותם דמוקרטים מקווים כנראה להציג לציבור בוחריהם מה שיראה כהישג, כדי למנוע ניצחון רפובליקני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!