דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
30.4°תל אביב
  • 29.8°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 35.6°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 36.1°טבריה
  • 28.4°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

המחוזי קבע: פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני יחזור לפעול בבתי הספר

בית המשפט פסל את החלטת משרד החינוך מאוגוסט, שאסרה על העמותה להפגיש תלמידים עם הורים שכולים ישראלים ופלסטינים | השופט ביקר את טענת המשרד שהעמותה 'מבזה את חללי צה"ל', וקבע: "ההחלטה לא נסמכת על תשתית עובדתית"

מנכ"ל פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני, יובל רחמים (משמאל, בכנס של הפורום בגימנסיה הרצליה בתל אביב, לאחר החלטת משרד החינוך לאסור על פעילות הפורום בבתי ספר, ספטמבר 2023 (צילום ארכיון: אבשלום ששוני/ פלאש 90)
טקס זיכרון משותף ישראלי-פלסטיני (צילום ארכיון: רמי בן ארי, לוחמים לשלום)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני יוכל לחזור ולקיים בבתי ספר מפגשים עם הורים שכולים ישראלים ופלסטינים – כך קבע בית המשפט המחוזי בירושלים בשני שעבר. השופט אברהם רובין ביטל את החלטת משרד החינוך מאוגוסט האחרון, שאסרה על בתי ספר לערוך פעילויות של העמותה עקב "ביזוי והשפלה של חללי צה"ל", וקבע שהחלטת המשרד "לא נסמכת על תשתית עובדתית", וכי המשרד לא טרח לבדוק את הטענות נגד העמותה לפני קבלת ההחלטה.

השופט רובין קבע שהחלטתו תיכנס לתוקף באופן מיידי, כלומר העמותה תוכל לקיים השנה פעילות בבתי הספר מיד לאחר חופשת הפסח. היא התקבלה בעקבות עתירה של הפורום, יחד עם האגודה לזכויות האזרח ושל הקליניקה למשפט ולמדיניות החינוך באוניברסיטת חיפה. השופט רובין הורה למשרד החינוך לשלם לפורום פיצוי בסך 20 אלף שקלים. 

פורום המשפחות השכולות הוא עמותה שמאגדת הורים ישראלים ופלסטינים שילדיהם נהרגו כתוצאה מהסכסוך הישראלי-פלסטיני. הפעילות שלה במערכת החינוך הישראלית כוללת מפגש של תלמידי תיכון עם הורה שכול פלסטיני והורה שכול ישראלי, ונערכת מזה כעשרים שנה בבתי ספר שבוחרים בכך. באוגוסט האחרון החליט משרד החינוך לאסור על קיום המפגשים של העמותה בבתי ספר, בנימוק של "פגיעה חמורה וזילות בזכר חללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה",  ו"פגיעה חמורה ברגשות משפחות השכול".

הסיבה לפסילה: "ביזוי והשפלה של חללי צה"ל"

מבחינה פורמלית, החלטת המשרד היתה להוציא את התכניות החינוכיות של הפורום ממאגר התכניות החיצוניות המורשות לפעול במערכת החינוך, שפועל כחלק ממערכת גפ"ן (גמישות פדגוגית ניהולית), וכל מנהל בית ספר יכול לבחור פעילויות מתוכו מתוך תקציב ייעודי שמקצה לו משרד החינוך. המאגר כולל נכון להיום כ-31 אלף תכניות של אלפי חברות ועמותות, שנרשמו אליו בהליך של מכרז. כחלק מתנאי המכרז הדרש כל ארגון להתחייב שפעילותו הולמת את מטרות החינוך הממלכתי כפי שהוגדרו בחוק.

הפעילות של פורום המשפחות נכללה במאגר בשנת תשפ"ג, שהיתה השנה הראשונה להפעלת המאגר באופן זה. לקראת שנת הלימודים תשפ"ד נוסף למכרז תנאי לפיו הארגונים מתחייבים שפעילותם לא כוללת "ביזוי והשפלה של צה"ל, חיילי צה"ל, חללי צה"ל או נפגעי פעולות איבה", צעד שהוביל שר החינוך יואב קיש. ביוני האחרון הודיע המשרד לנציגי הפורום שהתקבלו תלונות על כך שהפעילות אינה עומדת בתנאי זה, ועקב כך הם זומנו לשימוע בפני ועדת המכרזים במשרד החינוך, שנערך ביולי.

בשימוע הוצגו קטעים מאתר האינטרנט של העמותה, בו מצוטטים הורים שכולים פלסטינים שמכנים את צה"ל 'צבא כיבוש', וטענות שונות שהתקבלו במשרד, בהן שההשוואה בין השכול הישראלי לזה הפלסטיני פוגעת ברגשות המשפחות השכולות, או שבפורום חברות משפחות של מחבלים פלסטינים – טענה שהפורום הכחיש. בפורום טענו גם שהמונח 'צבא כיבוש' אינו מייצג את עמדת הפורום והופיע באתר רק בעדויות של הורים שכולים פלסטינים ולפיכך מייצג את עמדתם האישית.

שר החינוך יואב קיש. "משפחות מחבלים לא ייכנסו לכיתות הלימוד של ילדינו, וילמדו אותנו איפה טעינו" (צילום: אורן בן חקון/ פלאש90)
שר החינוך יואב קיש. "משפחות מחבלים לא ייכנסו לכיתות הלימוד של ילדינו, וילמדו אותנו איפה טעינו" (צילום: אורן בן חקון/ פלאש90)

בתחילת אוגוסט הודיע משרד החינוך לפורום על הוצאת הפעילות ממאגר התכניות, שמשמעותה שמנהלי בתי ספר לא יוכלו לערוך פעילות של הפורום כלל, גם אם המימון לא יגיע ממשרד החינוך. הפורום הגיש ערר לוועדה, ולאחר שהתשובה עליו התעכבה, עתר יחד עם האגודה לזכויות האזרח והקליניקה למשפט ולמדיניות החינוך באוניברסיטת חיפה לבית המשפט המחוזי בירושלים. רק בפברואר השנה הודיעה ועדת המכרזים על דחיית הערר.

בעתירה נטען שההחלטה לפסול את הפורום אינה מידתית, נגועה באינטרסים פוליטיים פסולים, ומתבססת על טענות שקריות נגד הפורום. לעתירה צורף מכתב של מנהלי בתי ספר למשרד החינוך, שקראו להמשיך את פעילותה, וכן מכתבם של חברי ארגון 'במותם ציוו לנו דמוקרטיה', המאגד מאות משפחות שכולות. חברי הארגון כתבו לשר: "אנו רואים בצעד זה שבחרת ללכת בו, צעד המחלל את הנצחת חללי צה"ל, צעד הפוגע במשפחות פגיעה עמוקה… בחירתן לשאת את דגל השלום וההכרה בכאב של האחר, הינה דרך הנצחה אצילית ומכובדת ביותר, שעל כל ילד במערכת החינוך להכיר ולכבד".

השופט: "לא התקיימה בדיקה עובדתית, תשובות המשרד רחוקות מלהניח את הדעת"

השופט רובין ביקר בחריפות את התנהלות משרד החינוך וועדת המכרזים, וקבע שהם "לא קיימו בדיקה עובדתית של ממש לגבי הטענות שהועלו נגד העותרת, ולגבי תשובותיה של העותרת לטענות האמורות". לדבריו, "במצב דברים זה לא עמדה בפני המשיבים תשתית עובדתית ראויה שאפשרה להם לקבל החלטה מושכלת בעניין תכניתה של העותרת. כיוון שכך, החלטות וועדת המכרזים אינן יכולות לעמוד".

בפסק הדין קובע השופט רובין שהתשובות של משרד החינוך לשאלתו האם בוצע הליך מסודר ומשמעותי של בדיקת הטענות נגד הפורום והתכנית החינוכית שלו, "היו רחוקות מלהניח את הדעת". בדיון בעתירה התברר שהחלטת המשרד נסמכה על אתר האינטרנט של הפורום, מכתבי התלונה עליו, והמשובים שהתקבלו על הפעילות מבתי הספר, שהיו חיוביים ברובם.

עוד קובע השופט רובין שאנשי משרד החינוך לא ביצעו פעולות בסיסיות שנדרשות לבדיקת הטענות החמורות נגד העמותה, כמו לשלוח מפקח לשטח כדי לצפות באחד המפגשים שעורכת העמותה, או לשוחח עם מורים או מנהלים שנכחו במפגשים. הוא מוסיף שהמשרד לא בדק לעומק טענות רבות נגד הפורום, כמו האם אכן חברים בו גם משפחות של מחבלים; האם הוא משווה בין שכול של משפחות חפים מפשע לבין שכול של משפחות של מי שבצעו מעשי טרור; ואת הטענה שפעילותו אכן סותרת חינוך לשירות משמעותי בצה"ל, שהיא אחת המטרות הקבועות בחוק של מערכת החינוך הממלכתית.

השטפט רובין מציין שלמרות טענת המשרד לפיה ההחלטה התבססה על תלונות רבות שהתקבלו לאורך השנים נגד פעילות הפורום, אותן תלונות רבות לא נכללו בחומרים שהוצגו בפני הפורום כנימוק לפסילתו, וכן שלא צורפו להחלטת ועדת המכרזים חוות דעת או דבריהם של גורמי המקצוע במשרד שעליהם היא התבססה. ולצד זאת, הוא מציין שהמשרד לא נימק מדוע התעלם מהחומרים שבוודאות הוצגו לפניו – המכתבים של המשפחות השכולות החברות בפורום, ושל מנהלי בתי הספר שקראו להמשיך את הפעילות.

עקב כך קבע השופט רובין שדין ההחלטה לפסול את הפורום להתבטל, וקבע לה החזר הוצאות משפט בסך 10,000 שקלים. הוא העיר שגם אם המשרד יסבור בעתיד שתכניות הפורום סותרות את מטרות החינוך הממלכתי או את תנאי המכרז מאגר התכניות החיצוניות, "יהיה עליהם לבחון את השאלה האם מכוח עקרון המידתיות, ובהינתן כל הנסיבות, ראוי יהיה לנקוט בעניינה של העותרת בצעד פחות חריף מאשר דחיית בקשתה לכלול את תכניתה במאגר, למשל לדרוש ממנה להציג בפירוט רב יותר ומראש את תכני התכנית והעדויות שיוצגו בפני התלמידים".

עו"ד טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח בירכה על ההחלטה: "בית המשפט עצר את מסע הרדיפה, הביזוי וההשתקה שהוביל השר קיש נגד פורום המשפחות השכולות. ככה זה כשממהרים לקבל החלטות שמונעות מאידאולוגיה לאומנית וצרת אופקים, שסותרת את מטרות חוק החינוך הממלכתי. הניצחון הוא לא רק של הפורום והאגודה לזכויות האזרח, זה ניצחון לליברליות, לסובלנות ולפלורליזם. אנחנו ממש לא רוצים לראות כאן דור של תלמידים ותלמידות שיוצאים ממערכת החינוך בצלמם ובדמותם של קיש ושל חברי הממשלה הזאת".

שר החינוך יואב קיש: "התערבות גסה בהחלטות משרד החינוך"

שר החינוך, יואב קיש, ביקר את ההחלטה: "החלטת בית המשפט היא התערבות גסה, שגויה ומיותרת בהחלטות הדרג המקצועי של משרד החינוך. משפחות מחבלים לא ייכנסו לכיתות הלימוד של ילדינו, וילמדו אותנו איפה טעינו. אפעל בכל האמצעים שברשותי על מנת לוודא שזה לא יקרה. כעת הזמן לשיקום החוסן של תלמידינו ולתקומה – ואת זה אנחנו נעשה, ולא הפלסטינים". 

סגן השר במשרד ראש הממשלה, אבי מעוז, שאחראי על האגף לתכניות חיצוניות וקידום שותפויות במערכת החינוך והצהיר שיקדם 'שקיפות' בתכניות החיצוניות שפועלות במשרד החינוך, הגיב גם הוא להחלטה: "בניגוד גמור לרצונו של העם, כופה בית המשפט תכנים אנטי-ציוניים על תלמידי ישראל. אין שום סימטריה בין הורים של מחבלים בני עוולה בצד הפלסטיני, להורים שכולים שאיבדו את יקיריהם בצד הישראלי. אני קורא לשר החינוך לעשות רפורמה מקיפה במערכת גפ"ן. אי אפשר להתחמק מכך. זה מה שרציתי לעשות, וזה מה שאעשה בעזרת השם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!