דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
23.6°תל אביב
  • 20.8°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 23.7°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 24.7°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 23.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אירוויזיון

גאווה ישראלית, המנון רוק קרואטי ופמיניזם אוקראיני: אירוויזיון 2024 ייפתח הערב במאלמו

דגל ישראל אומנם יופיע על המסך רק ביום חמישי, אבל כבר הערב (שלישי) יוכל הקהל הישראלי לעודד את טלי גולרגנט, הנציגה הישראלית של לוקסמבורג, שתסגור את חצי הגמר הראשון | אלה השירים שעדן גולן עתידה להתחרות בהם אם תעפיל לגמר האירוויזיון

בייבי לזניה, נציג קרואטיה (מימין), טלי גולרגנט, נציגת לוקסמבורג וג'רי הייל ואליונה אליונה, נציגות אוקראינה (צילומים: Sarah Louise Bennet, Alma Bengtsson/EBU)
בייבי לזניה, נציג קרואטיה (מימין), טלי גולרגנט, נציגת לוקסמבורג וג'רי הייל ואליונה אליונה, נציגות אוקראינה (צילומים: Sarah Louise Bennet, Alma Bengtsson/EBU)
מאור הוימן

אירוויזיון 2024 ייצא לדרך הערב (שלישי) ב-22:00 שעון ישראל במאלמו, שוודיה, עם 15 שירים מ-15 מדינות שמקוות להיות בין העשר שיעלו לגמר במוצאי שבת. כמו בשנה שעברה, הצבעת הקהל תקבע את תוצאות חצי הגמר, ללא התערבות צוותי השופטים המקצועיים, שדעתם תישמע רק בגמר.

בפעם הראשונה החליטו מארגני התחרות שגם שש המשתתפות האוטומטיות בגמר ישובצו בין השירים בחצאי הגמר, וכך הצופים יזכו להכיר את שיריהן במלואם כמו את כל שאר השירים.

אלה שירי חצי הגמר הראשון, בחלוקה לקטגוריות סובייקטיביות לחלוטין:

המדינות שבאו לנצח

קרואטיה: שיר רוק סוחף על צעיר שעוזב את עיר מגוריו, את משפחתו ואת חיות המשק. סיפור מרגש שמוכר לאירופאים רבים, מתובל בהומור ובכריזמה בימתית. מאז זכייתו של בייבי לזניה בקדם הקרואטי, הוא מוביל כמעט ברצף את טבלאות ההימורים, ואחרי החזרות הראשונות שלו אף פתח פער מהמתחרים. אחרי הזכייה האיטלקית ב-2021 עם שיר רוק בועט, הקרואטים מעזים לחלום על ניצחון ראשון באירוויזיון בתור מדינה עצמאית. לגמר הם יעלו בוודאות.

אוקראינה: אליונה אליונה, אחת הזמרות המצליחות באוקראינה, הצטרפה לג'רי הייל, שזו הייתה ההשתתפות השלישית שלה בקדם המקומי. עם מילים באנגלית ובאוקראינית על העצמה נשית ("כל הדיוות נולדו בנות אנוש"), קטע ראפ מרשים ופזמון מדבק, וגם כמובן עם הסימפטיה של אירופה והרצון להתגרות ברוסיה, הצמד האוקראיני סומן כאחד השירים המובילים השנה. קטע הווידאו הקצר שהופץ מהחזרה גרם לשיר לנסוק בטבלאות ההימורים. אם אוקראינה תזכה לניצחון רביעי, זה יהיה מרשים במיוחד למדינה שהחלה להשתתף רק ב-2003.

המדינות שראו את "צ'ה צ'ה צ'ה" ורצו גם

אירלנד: במבי ת'אג, זמר.ת א-בינארית שוודי.ת למחצה, אחראי.ת לשיר שהוא תופעה – אפשר לשנוא, אפשר לאהוב, אי אפשר להתעלם. יש מי שהכול נראה לו כמו בלאגן בימתי ומוזיקלי אחד גדול, אבל טבלאות ההימורים דווקא מנבאות שהקהל יתחבר בהמוניו (או ייבהל ויצביע כדי שלא יוטל עליו כישוף).

פינלנד: המדינה שהביאה את "צ'ה צ'ה צ'ה" בחרה בשיר נונסנס מפוזר וחסר סיכוי. הקסם שהיה בקארייה ב-2023, שמעבר לשואו האקסצנטרי גם שר שיר מוצלח וממכר, הוא לא דבר שאפשר לצפות לו השנה מ-Windows95man, שכנראה לא יהיה בין עשרת המעפילים לגמר.

המדינות שמבינות שאירוויזיון הוא תחרות פופ

ליטא: סילבסטר בלט נבחר לייצג השנה את המדינה הבלטית עם שיר פופ מופק היטב ומעט רפטטיבי בליטאית. לא בטוח שהיו מנבאים לו גדולות אילו היה באנגלית, אבל אפשר לתת לו ליהנות מהספק. לגמר הוא כנראה יעלה.

קפריסין: הישראלים זוכרים לטובה או לשמצה את "פואגו", אותה סנסציית פופ פנומנלית שניסתה לאיים על הניצחון של נטע ברזילי ב-2018. הצרה היא שמאז אותו הישג, קפריסין מנסה מדי שנה נוסחה די דומה. לפעמים זה עובד, אבל השנה, אם זה תלוי ביכולות הקוליות של סיליה קפסיס, זה לא יספיק לגמר.

פולין: ועדה מקצועית בחרה בזמרת לונה לייצג את פולין עם שיר הייפר-פופ אופטימי ומעצים. אלא שאחרי שרבים התאהבו בשיר בגרסת האולפן, לונה שרה אותו במסיבות הקידום, והתגלה שהיא מתקשה להחזיק אותו מבחינת קולית. היא אף ביטלה חלק מההופעות שקבעה כדי שתוכל לנוח ולעבוד בנחת על שירתה. אם תצליח להתעלות ולשיר כמו שצריך, ייתכן שתהיה אחת העולות המפתיעות לגמר.

לוקסמבורג: טלי גולרגנט נולדה בירושלים, ונדדה לצ'ילה, לארגנטינה ולבסוף ללוקסמבורג. היא נבחרה לייצג את לוקסמבורג באירוויזיון עם שיר פופ קליל באנגלית ובצרפתית. לוקסמבורג חוזרת לאירוויזיון אחרי היעדרות של 30 שנה, וייתכן שהעובדה הזאת תיתן לגולרגנט את הדחיפה הקטנה שהיא זקוקה לה כדי לעלות לגמר. מיקומה בתור השיר האחרון בחצי הגמר לא יכול להזיק.

המדינות שלא מוותרות על שפת המקור

סלובניה: אחרי שניסתה את מזלה בקדם המקומי שלוש פעמים וזכתה לאהבה גדולה מהקהל הסלובני ומחובבי אירוויזיון ברחבי היבשת, ועדה בחרה בזמרת רייבן לייצג את סלובניה. היא כתבה שיר פופ ניסיוני ולפרקים מעט מקריפ בסלובנית, שהקהל כנראה יתקשה לעכל. מישהו צריך לסיים במקום האחרון בחצי הגמר.

אוסטרליה: הצמד אלקטריק פילדס היה גם הוא במרחק נגיעה מייצוג מדינתו ב-2019, אבל סיים רק במקום השני בקדם המקומי. גם במקרה האוסטרלי, ועדה מקצועית החליטה לתת לצמד את הכבוד לייצג את המדינה, אלא שהשיר שכתבו השנה ריגש את חובבי האירוויזיון הרבה פחות. אוסטרליה תיאלץ כנראה להסתפק בהישג מכובד: הופעת בכורה לשפת האוסטרלים האבוריג'ינים ינקוניטיארה.

אזרבייג'אן: לשם שינוי בחרה המדינה הקווקזית לא לקנות שיר מיוצרים שוודים אלא ללכת על יצירה מקומית אותנטית שמערבת אנגלית ואזרית. יש בשיר קסם מסוים, אבל הצמד פהרי ואילקין דובלטוב יצטרכו לעבוד קשה כדי שההופעה הבימתית תהיה זכירה מספיק.

פורטוגל: המדינה שמקפידה מדי שנה (למעט מעידה אחת ב-2021) לשלוח שיר בשפתה ידעה בעיקר כישלונות עד הניצחון המדהים ב-2017. השנה הזמרת יולנדה שרה את השיר Grito, שמתחיל שקט ומתפתח לזעקה שקשה להישאר אדישים אליה. היא אחת הווקאליסטיות והפרפורמריות המהפנטות השנה, ויכולה להפתיע ולהעפיל לגמר.

סרביה: בלדה נוספת שמותירה חותם היא Ramonda של הזמרת טיה דורה. הקליפ המכושף שבה את לבם של חובבים רבים, אבל בטבלאות ההימורים סרביה נותרה גבולית לעלייה לגמר. קשה לנבא, ונראה שעלייתה של דורה לגמר תלויה ביכולותיה הקוליות ובשאלה עד כמה זכירה תהיה הופעתה על הבמה.

המדינות שבחרו לשלוח שוב את אותן זמרות (למה?)

איסלנד: הרה ביורק אומנם סיימה רק במקום ה-19 ב-2010, אבל שירה Je ne sais quoi הפך ללהיט בקרב חובבי התחרות, והיא הקפידה למנף את האהבה שזכתה לה בבועת האירוויזיון ולהמשיך להופיע באירועים שונים, וגם להשתתף בקדם המקומי. למרבה הצער, שירה השנה חלש במיוחד, וגם אוהביה הגדולים ביותר מבינים שסיכוייה לעלות לגמר נמוכים מאוד.

מולדובה: נטליה ברבו הגיעה למקום העשירי ב-2007 עם השיר Fight. השנה, עם השיר In The Middle, היא יכולה לחלום על העשירייה הראשונה בחצי הגמר. כמו שנכתב על השיר הסלובני, מישהו צריך לסיים במקום האחרון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!