דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
24.8°תל אביב
  • 22.1°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 25.1°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 36.1°אילת
  • 26.3°טבריה
  • 22.2°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שוודיה מורידה ריבית ומסמנת פיצול בין מדיניות ארה"ב ואירופה

הצמיחה האפסית באירופה מניעה את כלכלות היבשת להתנתק מהמדיניות הקשיחה של הפדרל ריזרב האמריקני | בארה"ב ממשיכה התחזית לצמיחה חזקה

שטוקהולם, שבדיה (צילום: Evgeny Pasechnikov / shutterstock)
שטוקהולם, שבדיה (צילום: Evgeny Pasechnikov / shutterstock)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

הבנק המרכזי השבדי הוריד את שיעור הריבית והצטרף לשורה של בנקים מרכזיים ברחבי אירופה, מחוץ לגוש האירו, שעשו זאת לפניו בחודשים האחרונים. בכך מתהווה פיצול במדיניות הריבית בין אירופה וארה"ב, שעד כה תאמו.

במדינות אירופה הולכת ומתפתחת מגמה של כניסה לתהליך הורדת הריבית מרמתה הגבוהה, תהליך שנועד להקל על הכלכלות האירופיות המדשדשות. מנגד, נראה שמבחינת בכירי הבנק המרכזי האמריקאי, הורדת הריבית עוד רחוקה. בתחילת החודש החליט הפדרל ריזרב האמריקאי להשאיר את הריבית ברמתה הגבוהה, נוכח מצבה היחסית טוב של הכלכלה ועליות קטנות באינפלציה. בעוד כחודש צפוי הבנק המרכזי האירופי, הקובע את הריבית בגוש האירו לקבל החלטה נוספת על הריבית. בפגישה האחרונה אותתה כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי, על האפשרות להתחלת תהליך הורדת הריבית על רקע הצמיחה הזוחלת בגוש והתחזיות הפסימיות ל-2024. אם הריבית על האירו אכן תרד, מגמת ההתפצלות בין ארה"ב לאירופה תקבל משנה תוקף.

הבנק המרכזי השבדי הוריד ביום רביעי את הריבית ב-0.25 נקודות האחוז ל-3.75%. "אנחנו משוכנעים במידה מספקת שהאינפלציה האטה, ובצורה בת-קיימה" אמר מושל הבנק, אריק ת'דין, לפיינשל טיימס. האינפלציה בשבדיה, כמו במדינות רבות באירופה, הגיע לשיא בחצי השני של 2022, בעקבות זינוק במחירי האנרגיה לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה. שיעור האינפלציה השנתי במרץ היה 4.1%, פחות משליש מאשר בשיאו בדצמבר 2022, 12.3%.הבנקים המרכזיים בשוויץ, צ'כיה והונגריה, הורידו את הריבית אף הם בחודשים האחרונים, וקריסטין לגארד רמזה על אפשרות להורדת ריבית ראשונה בגוש האירו בחודש יוני.

הפער המסתמן במדיניות בין ארה"ב לאירופה אינו נובע רק מפערי גישה. אומנם ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב, הנהיג רצף העלאות ריבית מהיר במיוחד וחזר והדגיש שהריבית תישאר ברמה גבוהה עד שתושג וודאות מוחלטת לגבי האינפלציה. אך בנוסף לכך ארה"ב נהנתה מביצועים כלכליים עדיפים בהרבה מהכלכלות האירופיות, יתרון שצפוי להימשך לפי תחזיות ה-OECD וקרן המטבע הבינלאומיות.

לאור ההאטה כלכלית והתחזית עגומה, ישנו היגיון רב בהורדת ריבית באירופה. העלאות הריבית נועדו לדכא את הפעילות הכלכלית, על ידי הנאת משקי בית ועסקים מנטילת הלוואות חדשות. דיכוי הביקוש נועד למנוע לחץ להעלאת מחירים. עתה, כשהאינפלציה כבר נרגעה וכשהכלכלה מדשדשת, נראה שאירופה זקוקה לתמריץ ולא לבלימה. ב-2023, צמח גוש האירו ב-0.4%, וכך גם כלל הכלכלה האירופית, בזמן שארה"ב צמחה ב-2.5%. תחזית ה-OECD שפורסמה בתחילת החודש, חוזה המשך צמיחה זוחלת בגוש האירו ב-2024, 0.7%, עם 0.2% לכלכלה הגרמנית, הגדולה בגוש. ארה"ב צפויה להמשיך בצמיחה בריאה של 2.6%.

אולם גם בארה"ב יש מבקרים לגישת האגרסיבית של הפדרל ריזרב, הטוענים שהימשכות הריבית הגבוהה מסכנת את הצמיחה ואת שיעור האבטלה הנמוך. הכלכלן חתן פרס הנובל ג'וזף שטיגליץ, טען שהריביות הגבוהות עלולות לגרום למיתון ושהן "ישאירו צלקות" במערכת הכלכלית. במקום דיכוי הביקוש, שפוגע בכלל המערכת, הוא הציע שימוש בכלים ממוקדים לטיפול בבעיות הנקודתיות שגרמו לאינפלציה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!