דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"א בסיון תשפ"ד 27.06.24
26.9°תל אביב
  • 26.4°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 26.2°באר שבע
  • 37.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 28.0°צפת
  • 26.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

החמ"ל האזרחי של 'אחים לנשק', עמותה לשיקום בגלישת גלים ומייסד חמ"ל לחברה הבדואית: הוענק אות הנשיא להתנדבות

האות הוענק ל-20 זוכים שגילו "רוח התנדבות מרשימה" לאחר 7 באוקטובר, ונוספה קטגוריה של חמ"לים אזרחיים, נוסף לאנשים וארגונים | הנשיא הרצוג: "כשאי הקשבה לאחר הפכה למכת מדינה של ממש, אנחנו נותנים לכך תשובה: רק באהבת ישראל נתגבר"

זוהר חוברה, שטיפל בפצועים בקיבוץ סופה ב-7 באוקטובר, מקבל את אות הנשיא (צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ)
זוהר חוברה, שטיפל בפצועים בקיבוץ סופה ב-7 באוקטובר, מקבל את אות הנשיא (צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

נשיא המדינה יצחק הרצוג העניק היום (רביעי) ל-20 זוכים את אות הנשיא להתנדבות לשנת תשפ"ד. עקב אירועי 7 באוקטובר והמלחמה הוחלט להעניק את האות ל"יחידים, עמותות, עסקים או קבוצות שגילו רוח התנדבות מרשימה ופעלו לחיזוק חוסנו של העורף הישראלי בשגרה ובחירום". כמו כן, הוחלט להוסיף קטגוריה: חמ"לים אזרחיים שהחלו לפעול עם תחילת המלחמה.

אות הנשיא להתנדבות הוא מיזם הפועל זו השנה ה-50. הוא נוסד ב-1974, בתקופתו של הנשיא הרביעי למדינת ישראל, פרופסור אפרים קציר ז"ל. המיזם מתקיים בשיתוף פעולה של בית הנשיא והמועצה הישראלית להתנדבות. 

״בתוך הימים הלא פשוטים האלה, זוהי זכות עצומה לארח אתכם כאן, בבית העם הישראלי, באירוע שמעלה על נס את האור הגנוז של החברה הישראלית", אמר הרצוג בטקס הענקת האות. "לאור הזה, כאימרה הידועה – יש את הכוח, לדחות הרבה מן החושך הזה שעוטף אותנו – וכמה שאנחנו צריכים את האור שלכם בעת הזאת. 

"דווקא בעת הזאת, כשלעיתים נקיטת עמדה מיידית ללא בדיקה; כשאי הקשבה לאחר ותקיפתו לגופו של אדם ולא לגופו של עניין; כששימוש ברשתות חברתיות בלי שמץ של אחריות – רק מתוך רצון להכפיש; כשכל אלה הפכו למכת מדינה של ממש – אנחנו נותנים לכך תשובה, כאן ועכשיו. כולכם באים ממקומות שונים, חיים במקומות שונים, עם השקפות ואמונות שונות אבל כולכם התנדבתם. אתם פניה היפות של ישראל, מכם יוצא האור. לכן, אינני מוכן להיכנס לוויכוחים מיותרים, כי רק באהבת ישראל נתגבר."

בקטגוריית אישים קיבלו את האות שמונה זוכים, בהם שניים מהחברה הבדואית ואחד מהחברה הדרוזית: ואחיד אלהוזייל, שהקים חמ"ל בחברה הבדואית וסייע לאיתור נעדרים; סמי אלרינאוי, איש ציבור בדואי ותושב מצפה רמון, שפתח את בתי המלון שברשותו למפונים מהיום הראשון למלחמה; ופלאח אמל מהכפר הדרוזי כסרע סמיא, שמתנדבת במד"א ומשתתפת בכיתת הכוננות ובמערך הרפואי בכפר.

יהלומה זכות, פעילה חברתית באופקים שפתחה מרכז חוסן למתן טיפולים נפשיים לתושבי העיר, אמרה בטקס בשם הזוכים: ״כשעיר מגורי, אופקים, ספגה טבח אכזרי ואבדות כבדות, אזרחים רבים נלחמו בחירוף נפש להגן על חייהם וחיי תושבי השכונה. דווקא באותם רגעים קודרים, התגלתה השכינה הישראלית. במיזם ״מחבקות את אופקים״, יצאנו מגוון אנשים מהעיר ומהארץ אל התושבים- ביקרנו בתום, האזנו לסיפוריהם ומיפינו צרכים דחופים. מצאתי תושבים רבים אמיצים בעיר של גיבורים שגאים ונאמנים למדינת ישראל״.

יהלומה זכות, שפתחה מרכז חוסן לטיפול נפשי לתושבי אופקים, מקבלת את אות הנשיא להתנדבות (צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ)
יהלומה זכות, שפתחה מרכז חוסן לטיפול נפשי לתושבי אופקים, מקבלת את אות הנשיא להתנדבות (צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ)

עוד קיבלו את הפרס בקטגוריה: סולומון ביטון, נכה צה"ל שמתנדב למען אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים וייסד את "סיירת המעסים" שמעניקה עיסויים בהתנדבות לחיילים שיוצאים להתרעננות משדה הקרב; דפנה בסטר סיגל, יו"ר עמותת ידידי בית החולים לבריאות הנפש גהה, שיזמה קמפיין לשינוי הסטיגמה בתחום בריאות הנפש ומקדמת את חשיבות הטיפול בבריאות הנפש, בייחוד בתקופה זו; זוהר חוברה, חובש, נהג אמבולנס ותושב קיבוץ סופה שטיפל בפצועים תושבי הקיבוץ במהלך אירועי 7 באוקטובר, ושבנו עידו, חבר כיתת הכוננות, נהרג בזרועותיו; וחיים עוטר, שמתנדב מאז 7 באוקטובר במחנה שורה, בחברה קדישא ובזק"א, ואף נכנס לחוף זיקים עם כוחות הביטחון כדי לטפל בפצועים ובפינוי הרוגים.

בקטגוריה הייחודית של חמ״לים שפעלו עם תחילת המלחמה, זכו 7 ארגונים, ביניהם 'החמ"ל האזרחי' שהקים אחים לנשק, אשר גייס עשרות אלפי מתנדבים בכל הארץ וסייע בצרכים שעלו בקרב תושבים וחיילים מאז 7 באוקטובר, כולל איתור נעדרים וסיוע לרשויות המקומיות. ההחלטה על מתן האות עוררה התנגדות בעקבות קריאתם של חברים בארגון לסרבנות בתקופת המחאה נגד הרפורמה המשפטית, לפני 7 באוקטובר. מבית הנשיא נמסר בתגובה לטענות, כי האות ניתן לחמ"ל עצמו ולא לארגון המייסד.

בנוסף זכו באות החמ״ל האזרחי הירושלמי, איגוד של ארגונים חברתיים בירושלים שחברו כדי לסייע לעורף ולחזית בצרכים שונים, ביניהם גיוס ושינוע ציוד, סיוע למשפחות של משרתי מילואים, שמירה על ילדים ועוד; חמ"ל המילואים של אפרת דאום, שהקימה אתר המרכז בתי עסק של אנשי מילואים במטרה לקדמם אותם ולסייע להם; והחמ״ל החרדי, שהוקם על ידי עמותת "כלל ישראל חסד ורחמים" למען נפגעי פעולות האיבה ומשפחותיהם, ושגייס מאות מתנדבים עם פרוץ המלחמה לסיוע לחיילים, למפונים, לפצועים ולמשפחות חטופים;

נציגי החמ"לים שקיבלו את אות הנשיא להתנדבות (צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ)
נציגי החמ"לים שקיבלו את אות הנשיא להתנדבות (צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ)

עוד קיבלו את האות החמ״ל היהודי הערבי המשותף, שהקימו יחד ערבים ויהודים, ושהגיש סיוע הומניטרי, סיפק חבילות מזון למשפחות יהודיות וערביות שנפגעו מהטבח ויצר פלטפורמה להדהוד מסר שותפות הגורל שבין יהודים וערבים בישראל; החמ"ל של דורון אלבז ועמותת "100 אחוז אהבת חינם לכוחות הביטחון", שהפעיל תחנת ריענון לכוחות הביטחון מאז מבצע צוק איתן, וגייס משאבים ומתנדבים רבים למען כוחות הביטחון; והחמ"ל של טל הובר, שיצרה את הכרזות לשחרור החטופים שהופצו ברחבי העולם, והייתה זמינה במשך חודשים, 24 שעות ביממה, בעדכון הכרזות ויצירת חדשות.

בקטגוריית ארגונים ועמותות זכו חמשת הארגונים הבאים: ׳אלון ואלה׳, עמותה שמסייעת לנזקקים ואוכלוסיות מוחלשות, ובמלחמה הפעילה חמ״ל לסיוע לתושבי העוטף, חיילי צה״ל ואזרחים; ׳הגל שלי׳, עמותה המשתמשת בגלישת גלים ככלי טיפולי וחינוכי לשיקום נוער בסיכון, אוכלוסיות מיוחדות ומתמודדי טראומה, ושפתחה במלחמה תוכנית חירום להתערבות בטראומה הנקראת "כלים מהגלים"; 'השומר החדש', ארגון שהפעיל במהלך המלחמה חמ"ל מתנדבים לסיוע לחקלאות; נשים אתיופיות מעצימות, עמותה הפועלת לשילוב נשים מהקהילה האתיופית בעמדות מפתח, שבתקופת המלחמה הקימה קו פניות מותאם תרבות לנשים החוות חרדות וטראומה, בנו סדנאות חוסן קבוצתיות וגייסו אנשים בקהילה להכנת אוכל לחיילים ומשפחות מפונים; ועמותת רוח נשית, המסייעת לנשים נפגעות אלימות למצוא תעסוקה ולבסס עצמאות כלכלית, ושבעקבות המלחמה הגדילה את הליווי הפרטני לנשים שנפגעו ויצרה קבוצות תמיכה בהיקף ניכר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!