דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

ארה"ב והעולם / למדיניות החדשה של טראמפ נגד כניסת פליטים לארה"ב כבר יש קורבנות

כניסתם של אזרחי המדינות - סוריה, עיראק, איראן, סודן, לוב, סומליה ותימן, ללא קשר לדתם או מוצאם, ולגרין-קארד המצוי בידם, נאסרה למשך-90 ימים לארה"ב | התנגדות רחבה בארה"ב ובעולם למהלך

השבעת טראמפ לנשיאות ארה״ב ב-2016. (צילום: סוכנות AP).
השבעת טראמפ לנשיאות ארה״ב ב-2016. (צילום: סוכנות AP).
אוריאל לוי

הנשיא האמריקאי טראמפ, חתם על צו איסור כניסה לארה"ב לאזרחיהן של 7 מדינות מוסלמיות. הצו עליו חתם נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ, אמש (שישי) מונע כניסה לארה"ב ב-90 הימים הקרובים, לאזרחיהן של המדינות: סוריה, עיראק, איראן, סודאן, לוב, סומליה ותימן. הצו חל על אזרחי המדינות כולם, ללא קשר לדתם או מוצאם.

הצו עליו חתם אוסר גם על כניסת פליטים סורים ללא הגבלת זמן, ומשהה באופן זמני קליטת פליטים משאר מדינות העולם. ביקורת הופנתה לנשיא טראמפ, כי המדינות שעל אזרחיהם נאסרה הכניסה לארה"ב נעדרות עסקים בבעלותו של טראמפ, לעומת השכנות שלהן, עליהן לא חל האיסור. למעט איראן, כל המדינות עליהן חל הצו הן מדינות כושלות המצויות במצב של מלחמת אזרחים בשנים האחרונות.

ג'יליאן כריסטנסן, דוברת המשרד לביטחון המולדת, הבהירה היום כי גם אנשים שמחזיקים בגרין קארד, המקנה בעלי אישור עבודה קבוע בארה"ב, כלולים בצו הנשיאותי. מחלקת המדינה הדגישה, כי גם אזרחי 7 המדינות המחזיקים באזרחות כפולה לא יוכלו להכנס לארה"ב.

טראמפ אמר כי הצו הוא חלק מ"תכנית סינון קיצונית", שנועדה להרחיק מהמדינה "מחבלי אסלאם קיצוני". הצו משהה את כניסת הפליטים לארה"ב ל-120 ימים ומורה על הרשויות לערוך בדיקות נוספות "כדי לוודא שמי שאושר כפליט לא מאיים על הביטחון והרווחה בארה"ב".

בנוסף, סוכנות הידיעות A.P דיווחה כי אוסטריה סגרה את גבולותיה מפני כ-300 איראנים שאינם מוסלמים, שביקשו להגיע אליה בדרכם לארה"ב. תחת תוכנית שייעודה המקורי היה לסייע ליהודים בברית המועצות לשעבר, אוסטריה משמשת זה 27 שנים כתחנת מעבר ליהודים, נוצרים ובהאים מאיראן שנמצאים בסיכון במדינתם ונמצאו כשירים להתיישב בארה"ב. אולם לדברי בכירים אוסטרים, בימים האחרונים ארה"ב ביטלה את התוכנית ולכן הודיעה אוסטריה כי תפסיק להכניס את הפליטים האיראנים לשטחה.

המתנגדים

כמה מאזרחי 7 המדינות שנאסר עליהם להכנס לארה"ב נחסמו היום (שבת) בנמלי תעופה בארה"ב, בקנדה ובמצריים. הוועדה נגד אפליית ערבים–אמריקאים דיווחה כי כמה אנשים שנחתו בארה"ב לאחר שנחתם הצו לא הורשו להיכנס, והורו להם לחזור למוצאם. לפי דיווחים נוספים, משפחה של חמישה נפשות בעלי אזרחות עיראקית וכן נוסע ממוצא תימני הורדו מטיסה שהמריאה מקהיר לניו-יורק בעקבות הצו.

מנהיגים ברחבי העולם, ביניהם גם אמריקאים, גינו היום את מדיניות איסור כניסת הפליטים הסורים לארה"ב. שרי החוץ של גרמניה וצרפת הביעו דאגה עמוקה מהחלטתו של טראמפ למנוע כניסתם של פליטים לארה"ב. בהודעה משותפת שמסרו היום בפגישתם אמרו כי "קבלת פליטים שנמלטו ממלחמה היא מחויבותנו". מדלן הולברייט, מזכירת המדינה האמריקאית לשעבר, צייצה בחשבון הטוויטר: "חונכתי כקתולית, הפכתי לאפיסקופלית ומאוחר יותר גיליתי שמשפחתי יהודית. כעת אני מוכנה להרשם כמוסלמית כאקט של סולידאריות".

בהודעה שפרסמו הבוקר, סוכנות הפליטים של האו"ם (UNHCR) והארגון הבינלאומי למהגרים (IOM) הביעו דאגה עמוקה מהצו עליו חתם טראמפ. בהודעה, קראו לנשיא ארה"ב להציע מקלט לפליטים הנמלטים ממלחמות ומרדיפה, והדגישו כי תכנית היישוב מחדש של הפליטים בארה"ב חיונית. "צורכיהם של פליטים ומהגרים ברחבי העולם אף פעם לא היו גדולים יותר, ותכנית היישוב מחדש של ארה"ב היא אחת החשובות בעולם", כתבו. "אנחנו מקווים שארה"ב תמשיך להנהיג בהגנה על האנשים הנמלטים ממלחמות ומרדיפות בהתאם למסורת ארוכת השנים שלה בתחום זה". שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר, סוזן רייס צייצה: "זה טירוף. אלפי חפים מפשע, שהיו יכולים להעשיר את אומתנו, ירקבו במחנות או ימותו באזורי מלחמה ברחבי העולם".

דובר משרד החוץ האיראני הודיע כי בתגובה, איראן תאסור על כניסת אזרחי ארה"ב לשטחה. "זה עלבון כלפי העולם המוסלמי והאומה האיראנית" אמר הדובר. הבמאי האיראני חתן פרס האוסקר אסגר פרהאדי, שמועמד גם השנה לזכות באוסקר בקטגוריית הסרט הזר, עלול להיעדר מהטקס מפאת הצו הנשיאותי.

בהתייחסות להצהרתו של טראמפ לפני שנה, כתב מייקל פנס, מושל אינדיאנה דאז וסגן נשיא ארה"ב דהיום, כי "הקריאה לאסור על מוסלמים כניסה לארה"ב היא תוקפנית ובלתי חוקתית". אתמול, סגן הנשיא פנס עמד לצידו של הנשיא טראמפ שעה שחתם על הצו הנשיאותי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!