דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ב בסיון תשפ"ד 28.06.24
28.5°תל אביב
  • 27.8°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 26.0°חיפה
  • 27.8°אשדוד
  • 25.2°באר שבע
  • 33.8°אילת
  • 29.8°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 28.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

הבלשן והפילוסוף היהודי-אמריקאי נועם חומסקי מאושפז עקב שבץ מוחי

חומסקי הציע תיאוריה רבת השפעה, שלפיה קיימים עקרונות תחביריים המשותפים לכלל השפות הטבעיות | הוא נודע גם בביקורתו החריפה על מדיניות החוץ האמריקאית ועל ישראל

נועם חומסקי (צילום: Ministerio de Cultura de la Nación, flickr)
נועם חומסקי (צילום: Ministerio de Cultura de la Nación, flickr)

הבלשן, הפילוסוף הוגה הדעות והפעיל הפוליטי היהודי-אמריקאי, פרופסור נועם חומסקי, מאושפז בברזיל בעקבות שבץ מוחי קשה שחווה לפני כשנה – כך אישרה רעייתו, ולריה חומסקי, לסוכנות הידיעות אי.פי. בשבוע שעבר.

בגרסה קודמת של ידיעה זו נכתב בטעות שחומסקי נפטר. אנו מתנצלים על הטעות.

לפי ולריה חומסקי, פרופ' חומסקי מאושפז בבית חולים בסאו פאולו, אליו הגיע באמבולנס בעקבות שבץ מוחי שחווה ביוני 2023 כשבני הזוג שהו בברזיל, בה הם מתגוררים מאז 2015. היא אישרה שיש לו קשיי דיבור ושהצד הימני של גופו הושפע מהשבץ. הוא מטופל על ידי נוירולוג, קלינאית תקשורת ורופא ריאות. עוד היא סיפרה שחומסקי עוקב אחרי החדשות, וכשהוא רואה תמונות מהמלחמה בעזה, הוא מניף את ידו השמאלית במחווה של אבל וכעס.

חומסקי נולד ב-1928 בעיר פילדלפיה שבארצות הברית להורים מהגרים יהודים. אביו היה זאב חומסקי, חוקר, סופר עברי ופעיל למען העברית. נועם חומסקי למד בבית ספר יסודי ששם דגש על למידה עצמית של התלמיד, ומגיל צעיר החל לגלות מצוינות אקדמית, וכן פיתח את תפישותיו הפוליטיות הסוציאליסטיות והאנטי-סמכותניות. הוא למד פילוסופיה ובלשנות באוניברסיטת פנסילבניה, וקיבל דוקטורט בבלשנות ב-1955.

החל משנות ה-50 החל חומסקי לפרסם את רעיונותיו החדשים בתחום הבלשנות. לפי התיאוריות שגיבש, לכל בני האדם יש יכולת מולדת לרכוש שפה, על פי כללים יסודיים שתקפים לגבי כל השפות הטבעיות. הוא גרס כי ישנו דקדוק אוניברסלי: עקרונות תחביר משותפים לשפות הטבעיות כולן.

חומסקי נחשב למייסדו של זרם הבלשנות הגנרטיבית. הוא העביר ביקורת קשה על הגישה הביהביוריסטית בפילוסופיה ובפסיכולוגיה, המתארת את הלמידה האנושית כמבוססת על התניות ותמריצים. חומסקי טען שהיכולת של ילדים לרכוש שפה עשירה ומורכבת מתוך דוגמאות מעטות יחסית מעידה על כישרון אנושי מולד ללמידת שפות, ואי אפשר להסביר אותה במודל הלמידה הביהביוריסטי. ביקורת זו היא אחת הסיבות לירידת קרנם של הביהביוריסטים.

השפעתו של חומסקי על הבלשנות רבה וניכרת עד ימינו, אם כי קיימת מחלוקת מדעית ופילוסופית ערה לגבי רבים מרעיונותיו. הוא הותיר חותם גם על מדעי הקוגניציה ועל הפילוסופיה של הנפש, ושאף לגבש תיאוריה מאוחדת של השפה, הנפש והמוח.

חומסקי התבטא רבות בסוגיות פוליטיות וציבוריות. הוא הגדיר את עצמו כאנרכו-סינדיקליסט או כסוציאליסט ליברטריאן, כלומר כמחזיק בעמדות של שמאל כלכלי יחד עם התנגדות לממסד מדינתי חזק.

בשנות ה-60 היה פעיל נגד מלחמת ויאטנם, ולאורך השנים מתח ביקורת חריפה על מדיניות החוץ של ארצות הברית, בטענה שהיא מונעת מאינטרסים תאגידיים ומדכאת מדינות מתפתחות. הוא ביטא ביקורת ברוח דומה על הממסד הכלכלי והפוליטי גם ביחס לפוליטיקה הפנים אמריקאית.

בצעירותו חומסקי שקל להתנדב בקיבוץ, אך עם השנים החל להתבטא בחריפות נגד ישראל, וביטא עמדות שנויות במחלוקת. הוא תמך בחרם על ישראל וקידם אותו. הוא כינה את שמעון פרס "אחד ממנהיגי הטרור הגדולים בעידן 'המלחמה בטרור' של רייגן". ב-2006 הוא פגש את מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה בביירות, וטען כי "ההתעקשות של חיזבאללה להחזיק בנשקו מוצדקת".

חומסקי אושפז בברזיל, ארץ המקור של אשתו, לאחר שעבר שבץ מוחי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!