דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"א בסיון תשפ"ד 27.06.24
26.9°תל אביב
  • 26.4°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 26.2°באר שבע
  • 37.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 28.0°צפת
  • 26.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

"הקדומה ביותר שהתגלתה": חלקי ספינה שטבעה לפני 3,300 שנה נמצאו מול חופי ישראל

שרידי ספינה שהובילה קנקנים התגלו בעומק של 1.8 ק"מ, במהלך סקר סביבתי שביצעה חברת הפקת הגז הטבעי אנרג'יאן | חוקרי רשות העתיקות: "נראה שהספינה נטרפה כתוצאה ממצוקה שנקלעה אליה בסערה ימית או אולי באירוע של היתקלות עם פיראטים"

הוצאת הקנקנים מהמים בסל מיוחד שנבנה (צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)
הוצאת הקנקנים מהמים בסל מיוחד שנבנה (צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)
אורן דגן

מטען ספינה מלפני יותר מ-3,300 שנה, ובו מאות קנקנים שלמים, נחשף בעומק של כ- 1.8 ק"מ, בקרקעית הים כ-90 ק"מ מחופי ישראל. כך מפרסמים הבוקר (חמישי) ברשות העתיקות.

מטען הספינה התגלה במהלך סקר סביבתי שיגרתי, שביצעה חברת הפקת הגז הטבעי אנרג'יאן, המפעילה בישראל את מאגרי הגז "כריש, "תנין" ו"קטלן". חוקרים רשות העתיקות זיהו כי מדובר במטען גדול של קנקני אגירה כנעניים, המתוארך לתקופת הברונזה. ברשות ציינו כי מדובר בספינה הקדומה ביותר בעולם שהתגלתה בים העמוק.

ד"ר קרנית בכרטן ויעקב שרביט עם הקנקנים הקדומים(צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)
ד"ר קרנית בכרטן ויעקב שרביט עם הקנקנים הקדומים(צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)

יעקב שרביט, מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות, התייחס לתגלית הנדירה: "נראה שהספינה נטרפה כתוצאה ממצוקה שנקלעה אליה בסערה ימית או אולי באירוע של היתקלות עם פיראטים – תופעה שידועה מתקופת הברונזה המאוחרת. זוהי הספינה הטרופה הראשונה והקדומה ביותר שהתגלתה עד היום בים העמוק במזרח הים התיכון, במרחק של כ- 90 ק"מ מקו החוף".

"מדובר בסנסציה ברמה עולמית: התגלית מלמדת על יכולות ניווט מרשימות של הקדמונים – כאלה שאפשרו את חציית הים התיכון ללא כל קשר עין אל החוף – שכן ממרחק זה רואים רק קו אופק מסביב", הוסיף שרביט. "סביר להניח, שהניווט נעשה באמצעות גרמי השמים – בעזרת חישוב זוויות השמש והכוכבים".

הוצאת הקנקן עי רובוט מהמים בעומק של 1.8 ק"מ (צילום: חברת אנרג'יאן)
הוצאת הקנקן עי רובוט מהמים בעומק של 1.8 ק"מ (צילום: חברת אנרג'יאן)

ד"ר קרנית בכרטן, ראש צוות סביבה באנרג'יאן, הסבירה כי החברה עורכת סקרים לבחינת פרמטרים סביבתיים שונים, תוך שימוש ברובוט תת-ימי מתקדם, שסוקר את קרקעית הים. "באחד הסקרים, שנערכו לפני כשנה, זיהינו מראה לא שגרתי של מה שהיה נדמה כמקבץ גדול של כדים שנחו על פני הקרקעית", היא סיפרה. "אנו נמצאים בקשר שוטף עם רשות העתיקות, וכאשר שלחנו אליהם את התמונות התברר שמדובר בתגלית מרעישה, יותר ממה שכל אחד מאיתנו היה יכול לדמיין".

לאור חשיבות התגלית יצא צוות של חברת אנרג'יאן יחד עם ארכיאולוגים מרשות העתיקות לסקור את האתר על גבי האונייה "אנרג'יאן סטאר", המצוידת באמצעים טכנולוגים לביצוע עבודות בעומקים אלו. החברה בנתה כלי עזר, כדי שיאפשרו הוצאה של הממצאים בשלמותם תוך סיכון מינימלי למכלול כולו.

"מסקירת האתר ומיפויו באמצעות הרובוט, היה ברור כי מדובר בספינה טרופה באורך של כ-12 עד 14 מצטר, שנשאה בתוכה מאות קנקנים, שרק חלקם נראו על פני השטח. נראה כי בקרקעית הבוצית קבורה גם שכבה שניה של קנקנים, וככל הנראה חלקים מגוף העץ של הספינה קבורים עמוק בתוך הבוץ", אמר שרביט.

לאורך יומיים של הפלגה, נמשו מהעומק לצרכי מחקר על ידי צוות המומחים של אנרג'יאן, שני קנקנים שלמים משתי נקודות מצדי המטען במטרה, לצמצם ככל הניתן את ההפרעה באתר. "קנקנים מסחריים, כמו אלה שזוהו במטען הספינה, שימשו ככלי קיבול המותאם לטלטול ולשינוע סחורת זולה ורבת כמות, ובדרך כלל הכילו שמן, יין ומוצרי חקלאות אחרים כגון פירות. גילויים של קנקנים בכמות כה גדולה במטען ספינה אחת, מעיד על קשרי מסחר ימיים בכמויות משמעותיות מארץ מוצאם, לארצות המזרח הקדום שלחופי הים התיכון", אמר שרביט.

חדר הבקרה של הספינה. הקנקנים הוצאו בשלמותם ממעמקי הים במבצע מורכב של חברת אנרג'יאן(צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)
חדר הבקרה של הספינה. הקנקנים הוצאו בשלמותם ממעמקי הים במבצע מורכב של חברת אנרג'יאן(צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)

מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות הוסיף כי זו תגלית סנסציונית: "במזרח התיכון מוכרים רק עוד שני מכלולי ספינות מתקופת הברונזה – הספינה מכיף גלדוניה והספינה מאולו בורון, שתיהן התגלו בסמוך לחופי טורקיה. אלא שבשני המקרים האלו, הספינות נמצאו בקרבת החוף, בעומקים המאפשרים צלילת מכשירים. דבר זה, הביא להנחה הרווחת שההפלגה בעת ההיא נעשתה מנמל לנמל, באופן שמאפשר קשר עין עם החוף".

הוא אמר כי הספינה שהתגלתה לאחרונה מנפצת את התיאוריה. "הספינה שנמצאה משנה את ההבנה של אופן ההפלגה בעולם העתיק: היא הראשונה שהתגלתה עד כה במרחק כה גדול, שאינו מאפשר כל קשר עין עם החוף", הסביר שרביט. "יש כאן פוטנציאל ענק למחקר: העומק שבו התגלתה הספינה כה רב, כך שהשתמר כאן מכלול שבו הזמן קפא מלכת ברגע האסון – מטען שלא הופרע על ידי מגע אנושי (צוללים, דייג ועוד) או פעילות של גלים וזרמים כפי שקורה במים הרדודים".

מנכ"ל אנרג'יאן ישראל, שאול צמח, התייחס להחלטת החברה להוציא לפועל מבצע מורכב לטובת הוצאת ממצאים ארכיאולוגיים מעומק הים: "הקשר עם רשות העתיקות הוא חלק בלתי נפרד מהחיבור של אנרג'יאן אל הקהילה ומייצג את המחויבות שלנו לחברה ולסביבה. במשימה המורכבת הזו הצוותים שלנו הוכיחו מקצועיות יוצאת מגדר הרגיל, ואנו שמחים להיות שותפים לתגלית משמעותית בסדר הגודל הזה".

מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו: "על רקע חשיבות התגלית, החלטנו להציג את הקנקנים הכנעניים שהוצאו מעומק הים ולספר את סיפורה הייחודי של הספינה לציבור, במסגרת פתיחת הקריה הלאומית לארכיאולוגיה ל'סיור טעימות' בקיץ הקרוב. זו תהיה הזדמנות לקבל הצצה למבנה הייחודי, לפסיפסים ולמעבדות, עוד לפני הפתיחה הרשמית לקהל, שצפויה בהמשך, במרכז מבקרים גדול ומרהיב. אני מודה לחברת אנרגי'אן על הערנות בזיהוי המטען הקדום ועל הקצאת המשאבים אשר אפשרו תובנות ראשוניות על מטען הספינה הנדיר". הרשמה לסיורי טרום הפתיחה של הקריה הלאומית לארכיאולוגיה של א"י, בה יוצגו הממצאים הנדירים לקהל – באתר רשות העתיקות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!