דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"א בסיון תשפ"ד 27.06.24
26.9°תל אביב
  • 26.4°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 26.2°באר שבע
  • 37.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 28.0°צפת
  • 26.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

לאית סלאמה, המטפל שהתעלל בחוסים במעון בני ציון, נידון ל-14 שנות מאסר

סלאמה, שהודה בעסקת טיעון ב-18 מקרים של התעללות קיצונית, ישלם לנפגעים פיצוי של 150 אלף ש"ח | הורי הקורבנות: "יש מחסור בכוח אדם ובפיקוח בתחום הדיור החוץ-ביתי"

מעון בני ציון  בראש העין (צילום: פלאש90)
מעון בני ציון בראש העין (צילום: פלאש90)
הדס יום טוב

אזהרה: הכתבה כוללת תיאורים קשים

בית משפט המחוזי מרכז גזר הבוקר (חמישי) 14 שנות מאסר על לאית סלאמה, המטפל המתעלל מפרשת הפגיעה בחוסים במעון בני ציון בראש העין. נוסף על עונש המאסר, סלאמה ישלם לנפגעים פיצוי של 150 אלף שקלים וירצה שנה נוספת של מאסר על תנאי.

גזר הדין ניתן בעקבות עסקת טיעון שנחתמה לפני כחצי שנה, שבה הודה סלאמה ב-18 מקרים של התעללות קיצונית שכללה בעיטות, חניקות והשפלות. בהכרעת הדין הורשע סלאמה בריבוי עבירות של התעללות בחסר ישע על ידי אחראי, תקיפת חסר ישע הגורמת חבלה של ממש בידי אחראי ותקיפת סתם.

סלאמה (24), תושב קלנסווה, עבד ב-2022-2017 בתפקיד מטפל במעון החוסים כפר בני ציון ונמנה עם צוות אשר הופקד על טיפול בדיירים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים. בפברואר 2022 נחשפה הפרשה, וסלאמה הואשם במאות מקרים של התעללות, התעללות בחסר ישע ותקיפה בידי אחראי הגורמת חבלה של ממש בכ-17 חוסים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים בני 50-20 שטיפל בהם במעון, בין היתר דיירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם, אפילפסיה ועוד.

על פי האישומים, התקיפות נעשו באופן יומיומי ושגרתי, ובמאות הזדמנויות שונות במהלך עבודתו במעון. בין היתר, היכה את החוסים נמרצות בראשם ובגופם, הטיח אותם בחוזקה במיטות ובספות, סטר להם בפנים, גרר אותם בכוח בבגדיהם, דחף אותם באמצעות מוט של מגב והטיל מימיו על מיטותיהם. סלאמה נהג לצבוט את החוסים, לנשוך אותם, לאחוז באיבר מינם ולהצליף בגופם באמצעות כבל.

בכתב האישום תואר כיצד בעט הנאשם בחוסים, דרך על ראשם וחנק אותם תוך שהוא מקשה עליהם לזוז ולנשום, ובמקרה אחד אף הצית אש והצמידה לפיו ולאיבר מינו של חוסה. בחלק מן המקרים המפורטים ביצע הנאשם את העבירות כשהוא לבדו, ובמקרים אחרים בנוכחות ואף בהשתתפות מטפלים נוספים במעון.

"אנחנו ובני המשפחות שלנו לא התאוששנו מאז התפוצצה הפרשה, הבן שלי חווה נסיגה התנהגותית", אומרת ל'דבר' לילך רון לוי, אם למטופל לשעבר במעון שסלאמה התעלל בו. בעקבות הפרשה, הקימה רון לוי עם הורים נוספים את עמותת אמ"א – ארגון משפחות ארצי למען זכויות לדיירים בדיור חוץ-ביתי. "נמשיך לפעול עד שליקירינו יהיו חיים בכבוד, חיים משמעותיים".

רון לוי מספרת שהפרשה החמורה חשפה את ההזנחה בטיפול באנשים עם מוגבלות, ומוסיפה שעדיין קיימות בעיות רבות. "שני דברים המרכזיים הם כוח האדם והפיקוח. מטפלים מקבלים שכר זעום לעבודה קשה. מבקשים מהם גם לנקות, גם להאכיל, גם לקלח וגם להעסיק ולשמור על הדיירים. זו עבודה תובענית וקשה, ובגלל שהשכר נמוך, הם עובדים גם 12 שעות. יש מעט תקנים ביחס למספר המטופלים, יש חוסר בהכשרות, כל זה גורם לתחלופה גבוהה של מטפלים. מצד הרווחה אין מספיק פיקוח אפקטיבי על המפעילים. יש צורך ביותר ביקורי פתע, שקיפות של המפעילים ומעקב אחר התנהלותם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!