דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון א' בתמוז תשפ"ד 07.07.24
26.5°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 25.9°חיפה
  • 27.3°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 30.5°אילת
  • 28.6°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 26.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

הבחירות בבריטניה: הלייבור צפויה לזכות ברוב לפרלמנט ולחזור לשלטון אחרי 14 שנה

הקלפיות בממלכה נפתחו והסקרים מראים שמפלגת הפועלים אמורה להשיג את הרוב הדרוש להקמת קואליציה ללא שותפות, ולסיים שלטון שמרני בן עשור וחצי | רה״מ המכהן סונאק עדיין לא הודה בהפסד ומשדר אופטימיות | מחליפו: קיר סטרמר, נשוי ליהודייה ולוחם באנטישמיות אך גם עשוי להכיר במדינה פלסטינית

בחירות בבריטניה (צילום אילוסטרציה: AP Photo/Kin Cheung)
בחירות בבריטניה (צילום אילוסטרציה: AP Photo/Kin Cheung)
אוריאל לוי

הקלפיות בבריטניה נפתחו: עשרות מיליוני בריטים החלו להגיע לקלפיות המוצבות במבנים ציבוריים (מרכזים קהילתיים ובתי ספר) ברחבי הממלכה, במטרה לבחור את 650 צירי הפרלמנט לחמש השנים הבאות. הבחירות נערכות לפי מחוזות בחירה – המועמד שזכה להכי הרבה קולות בכל מחוז נבחר לשמש כחבר פרלמנט. חלוקת המחוזות חודשה בשנה שעברה, לאור שינויים דמוגרפיים ובמטרה לשמור על איזון בין גודל האוכלוסייה לגודל המחוז.

על מנת להרכיב את הממשלה הבאה הקואליציה זקוקה ל-326 מושבים. בכל הסקרים שפורסמו בחודשים האחרונים מפלגת הלייבור (מפלגת העבודה המזוהה כשמאל) תזכה במספר מושבים שיספיק לה על מנת להרכיב את הממשלה ללא כל שותפה קואליציונית, וזה לאחר 14 שנות שלטון של הטוריז (המפלגה השמרנית המזוהה כימין).

הסקר האחרון של רשת ״סקיי ניוז״ הבריטית הראה לא רק כי הלייבור צפוייה לנצח, אלא שהיא צפויה לגרוף כמעט שני שליש מהמושבים בפרלמנט – 420 מתוך ה-650. הכרעה כזו של הבחירות לא הייתה בבריטניה מאז המחצית הראשונה של המאה ה-19, בתקופה שבית המלוכה עוד הכתיב את עיקרי המדיניות.

סקר גדול במיוחד שפרסם מכון YouGov לפני שבועיים חזה שהלייבור תזכה ב-425 מ-650 המושבים בפרלמנט, המספר הגבוה ביותר שלה אי-פעם, ושהשמרנים יתרסקו ל-108 מושבים, המספר הנמוך בתולדותיהם. לשם השוואה, בבחירות הקודמות השיגו השמרנים 365 מושבים והלייבור רק 202. לפי סקר אחר, בתרחיש קיצוני עשויה הלייבור לגרוף מספר דמיוני של 516 מושבים ולהותיר את השמרנים על 53 בלבד, רעידת אדמה בלתי נתפסת.

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק הוא אחד הבכירים היחידים במפלגה השמרנית שטרם הודה בהפסד הצפוי. סונאק מנסה לשדר לבוחרים שהסקרים לא בהכרח צודקים, ש"זה לא נגמר עד שזה לא נגמר", ולאחר הניצחון הדרמטי של נבחרת אנגליה על סלובקיה אחרי שפיגרה עד הדקה ה-95 במסגרת טורניר יורו 2024. לעומת זאת, שר העבודה מל סטרייד, חבר מפלגתו של סונאק, אמר אתמול ל-BBC כי הוא "מכיר לגמרי בכך שלפי הסקרים הלייבור צפויה לרשום את הניצחון הגדול בתולדותיה ולזכות בפרלמנט ברוב מוחץ שכמותו המדינה מעולם לא ראתה ולכן מה שחשוב עכשיו הוא איזה סוג של אופוזיציה נהיה". כשסונאק נשאל על דברי סטרייד הוא השיב: "אני נלחם קשה על כל קול".

מנהיג הלייבור והמועמד המוביל לראשות הממשלה קיר סטרמר התייחס גם הוא לדבריו של השר סטרייד, וטען שהם נועדו לגרום למצביעים שלא לממש את זכותם להצביע. "אם אתם רוצים שינוי, אתם צריכים להצביע", אמר סטרמר ל-BBC. "אני רוצה שאנשים יהיו חלק מהשינוי, ויש ברחבי המדינה מחוזות בחירה שבהם הקרב צמוד. אני לא מתייחס לשום דבר כאל מובן מאליו, אני מכבד את הבוחרים ויודע שאנחנו צריכים להרוויח כל קול עד סגירת הקלפיות מחר. זה מה שנעשה".

סטרמר התמנה ליו"ר הלייבור אחרי הכישלון שנחלה המפלגה בבחירות של 2019, אז הנהיג אותה ג'רמי קורבין, איש שמאל רדיקלי, פרו-פלסטיני ומבקר חריף של ישראל, שבעבר אף שיבח את חמאס וחיזבאללה. תחת הנהגת קורבין דווח על מקרים רבים של אנטישמיות בתוך המפלגה, וסטרמר חרת על דגלו בין השאר את ניקוי הלייבור משנאת יהודים. גם אחרי מתקפת הטרור של חמאס הוא התייצב באופן עקבי לצד ישראל, עובדה שקוממה נגדו את החלקים הרדיקליים יותר במפלגתו, וכן מצביעים מוסלמים. עם זאת מפלגת הלייבור התחייבה להכיר במדינה פלסטינית לאחר שתרכיב את הממשלה, וגורמים בכירים במפלגה אף אמרו שיעצרו את כל מכירות הנשק לישראל.

הקלפיות יסגרו בשעה 22:00 (חצות בשעון ישראל) ולאחר פרסום התוצאות צפוי ראש הממשלה סונאק להגיש את התפטרותו למלך כבר מחר. לאחר מכן ייפגש המלך עם סטרמר, מנהיג המפלגה המנצחת, ויבקש ממנו להקים ממשלה. בהנחה שלא צפוי מסע ומתן קואליציוני, מיד עם תום הפגישה עם המלך צ'ארלס ייסע סטרמר לדאונינג 10, ויישא נאום ראשון לציבור כראש הממשלה. בהמשך השבוע ימנה שרים. הפרלמנט יתכנס מחדש ב-9 ביולי, והממשלה תציג בו רשמית את תוכניתה ב-17 ביולי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!