דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון א' בתמוז תשפ"ד 07.07.24
26.5°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 25.9°חיפה
  • 27.3°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 30.5°אילת
  • 28.6°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 26.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

אושר בכנסת: אדם שהואשם ברצח בן או בת הזוג לא יקבל את ירושתם המשותפת

הצעת חוק שעברה בתמיכת האופוזיציה והקואליציה מבקשת למנוע מקרים ״רצחת וגם ירשת״ - בו מי שהואשם ברצח בן או בת זוגו גם נהנה מחלקו היחסי בנכסים המשותפים | ח״כ דבי ביטון (יש עתיד): ״במצב הקיים - הרוצח מנהל את נכסיו של הנרצח מהכלא״

אלימות במשפחה (צילום: Shutterstock)
אלימות במשפחה (צילום: Shutterstock)
הדס יום טוב

החוק לתיקון סעיף 5 של חוק הירושה, המבקש למנוע מצב בו גבר שרוצח את בת זוגו יורש את חלקה בדירה המשותפת, עבר הלילה (בין רביעי לחמישי) בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת ונכנס כתיקון לחוק הירושה. 

התיקון לחוק התקבל לאחר איחוד של שתי הצעות חוק של ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), יו"ר ועדת החוקה, והצעה נוספת שנוסחה על ידי עו"ד רותי אלדר, היועצת המשפטית של ארגון משפחות נרצחים ונרצחות, וקודמה על ידי ח"כ דבי ביטון (יש עתיד).

במליאה נכחו 12 חברי כנסת, מתוכם 11 הצביעו בעד התיקון ואחת, ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית), הצביעה נגד, לאחר שהסתייגותה על אחד הסעיפים, המבקשת להחריג מהחוק רוצח שזוכה בשל התקיימות סייג לפליליות (רלוונטי בעיקר לפגועי נפש ולטוענים לאי שפיות), לא התקבלה. משפחתה של רחל אייזנשטדט ז״ל, שנרצחה על ידי בעלה ב-2021, נכחה ביציע הכבוד במליאה כשהחוק עבר.

עד היום, סעיף 5 לחוק הירושה קבע כי מי שהורשע בגרימת מוות במתכוון של המוריש פסול מלרשת אותו. אולם, במקרים שבהם נקבע כי האדם אינו כשיר לעמוד לדין או במקרים בהם הרוצח מתאבד – לא תהיה הרשעה והסעיף לא יחול. כמו כן, ישנם מקרים בהם הרוצח מבצע עסקאות בחלקו בעיזבון, ולא משלם את חובותיו ביחס לחלק שלו בנכסים המשותפים, באופן שפוגע בזכויות יורשיה האחרים של הנרצחת בנכסים המשותפים. התיקון הביא לכך שאותו סעיף כולל גם את מי שגרם, במתכוון או באדישות, למותו של המוריש, ומי שהורשע על שניסה לגרום למותו של המוריש.

"בשנים האחרונות אנחנו עדים לעלייה במספרם של מקרי רצח בהם אדם רוצח את בן זוגו. חלק ממקרי רצח אלה מסתיימים בהתאבדות של הרוצח או בקביעה שהנאשם לא יכול לעמוד לדין בשל מחלה נפשית. ישנם מקרים בהם אדם כאמור מבצע עסקאות בחלקו בעזבון ולא משלם את חובותיו ביחס לחלק שלו בנכסים המשותפים באופן שפוגע בזכויות בנכסים המשותפים". נכתב בדברי ההסבר לחוק. "במקורות הוזכר "הרצחת וגם ירשת", התיקון לחוק מבקש למנוע עוולה זו".

יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות לרה צינמן בירכה: "מהיום לא יתאפשר לרוצח לרשת את האישה שרצח, להשתלט על הרכוש ולהבריח נכסים. זהו תיקון עוולה ולפיה גבר שרצח את אשתו גם יורש אותה, ובמקרים רבים מונע מילדיה גישה לרכוש המשותף".

ח״כ דבי ביטון (יש עתיד): "כידוע גזר דין במדינת ישראל לוקח ממוצע כשלוש שנים ויותר מה שנותן לרוצח די זמן לעשות כרצונו בחלק הירושה של מי שרצח. סוגיה זו מבחינתי צעקה לשמיים ביחד עם היועצת הפרלמנטרית שלי ועו"ד עמלנו על ניסוח חוק שמאפשר לבית המשפט כבר עם הגשת כתב האישום למנוע כל שימוש בחלק הירושה של הנרצחת או הנרצח ובכך למנוע עוולה רבת שנים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!