דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מסגד

יהדות ארה"ב / כך נהגה הקהילה היהודית בוויקטוריה טקסס, כשהמסגד הסמוך נשרף

בליל שבת ה-28.1 שרפו אלמונים את המסגד היחיד בעיירה הקטנה ויקטוריה בטקסס שבארה"ב. "ואהבת לרעך כמוך, זה ערך יהודי, אז אני חושב שיש לך אחריות על אחרים, כשנגרם להם עוול", אמר רוברט לאוב שפתח את בית הכנסת אותו הוא מנהיג, לשכניו המוסלמים

דר' רוברט לאוב, ועמיתו דר' שהיד חאסימי, מנהיגי הקהילות היהודית והמוסלמית בויקטוריה, על רקע המסגד השרוף (באדיבות אלה טרייסי אוליבר).
דר' רוברט לאוב, ועמיתו דר' שהיד חאסימי, מנהיגי הקהילות היהודית והמוסלמית בויקטוריה, על רקע המסגד השרוף (באדיבות אלה טרייסי אוליבר).
יהל פרג'

בליל שבת ה28.1, בזמן שנשיא ארה"ב החדש דונלד טראמפ חתם על הצו לפיו אזרחי שבע מדינות מוסלמיות לא יהיו רשאים להיכנס לתחומי ארה"ב למשך 90 ימים, הוצת מסגד בעיירה הקטנה ויקטוריה במדינת טקסס. המציתים טרם נתפסו או זוהו.

דגל ארה"ב על רקע המסגד השרוף, ויקטוריה - טקסס (צילום:Jon Shapley, מתוך אתר chron).
דגל ארה"ב על רקע המסגד השרוף, ויקטוריה – טקסס (צילום:Jon Shapley, מתוך אתר chron).

בויקטוריה כ-68 אלף תושבים, בה קהילה יהודית קטנה של כ-35 איש ואישה, וקהילה מוסלמית גדולה מעט יותר, בעלת כמאה חברים. שתי הקהילות, הקטנות במיוחד, שוכנות במדינה בה זכה דונלד טראמפ ל-68.36% מקולות הבוחרים בבחירות האחרונות לנשיאות.

זה יכול היה להיות עוד סיפור של פשע שנאה נגד מוסלמים, שככל הנראה מתגברים מאז הבחירות, אבל הבחירה הברורה מאליה של הקהילה היהודית בעיר, הפכה אותו לסיפור שיכול להיות סמל לכך שבחירותיהם של האנשים, הן אלו היוצרות את המציאות – ולא רק חוקים ותקנות.

רוברט לאוב, בן ה-66, הוא נשיא בית הכנסת בני ישראל בעיירה, ומנתח במקצועו. לאוב התעורר בבוקר שבת ה-28 בינואר, וראה מביתו את הלהבות ששרפו את המסגד. "זו עיירה קטנה, אפשר היה לראות את השריפה מכל מקום." לאוב מיהר לבית הכנסת, ראה את ההריסות, ומשם נסע ישירות לביתו של חברו למקצוע וראש המסגד, דר' שהיד חאסימי.

לאוב מספר שניגש אל עמיתו, והניח בידיו של עמיתו המוסלמי, צרור מפתחות לבית הכנסת אותו הוא מנהל. "בעיר של 80,000 אנשים, כולם מכירים את כולם." אמר לאוב. שהיד, הודה ללאוב, ואמר "הערכנו את ההצעה מאוד. אנחנו רק רוצים מקום בו נוכל להתפלל."

"ואהבת לרעך כמוך, זה ערך יהודי" אמר לאוב, "אז אני חושב שיש לך אחריות על אחרים, כשנגרם להם עוול." השניים הכירו באירועים בין דתיים שהיו בעיירה לפני כמה שנים, בהם התארחו מוסלמים נוצרים ויהודים אלו אצל אלו ולמדו על הדתות השונות.

מעיריית ויקטוריה נמסר שחקירת השריפה עדיין לא הושלמה, אך בעבר היו תקריות דומות – כמו זריקת ראש חזיר, גרפיטי שנאה, ופריצה שהתרחשה כשבוע לפני השריפה עצמה. לפי אתר הכרון הטקסני, גם בית הכנסת עבר התנכלויות על רקע דתי, כשלפני עשר שנים רוססו על קירותיו כתובות נאצה.

תודה לעידו שעזרה בהכנת הכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!