דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משחקי הכס

משחקי הכס / אזהרת ספויילרים: סיכום הפרק השלישי בעונה 7 של "משחקי הכס"

הפגישה לה ייחלנו לא מתרחשת בדיוק כפי שציפינו | סרסיי יוצקת משמעות סדיסטית במיוחד למושג "צדק" | בווינטרפל הסטארקים מתחילים להתכנס - האם זה יחזיק?

סרסיי וג'יימי לאניסטר (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
סרסיי וג'יימי לאניסטר (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
מור הופרט
יאיר ויטמן
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

נתחיל בחדשות הרעות: עם תום הפרק השלישי ניתן לומר בעצב שעברנו כבר כמעט חצי מהעונה. החדשות הטובות הן שהעונה הקצרה מאלצת את הכותבים לדחוס את העלילה ולא צריך לחכות כמעט עונה שלמה עד שכולם יעלו פוסטים בסגנון "אלוהים אדירים, פרק 9!!". כך למשל, אם בעונות הקודמות לקח לאריה כמעט חצי עונה להגיע ממעלה מלך לתאומים, הפעם תוך פרק אחד אנחנו כבר רואים את ג'ון בדרגונסטון (אמנם עם סירה בחלק מהדרך) והצי של דאינריז כבר עשה את כל הדרך לנמל לאניס.

מפגש של אש וקרח

הסצנה הפותחת מביאה אותנו אל אחד המפגשים להם ציפינו יותר מכל. ג'ון סנואו וסר דאבוס מגיעים לדרגונסטון לוועידת הפסגה עם אם הדרקונים כשעל הדרך, מליסנדרה חותכת כדי לא להיתקל בהם ומצליחה לזעזע את ואריז כשהיא מספרת לו ששניהם עתידים למות בווסטרוז ולהוציא אפילו מהאיש שנראה שיודע הכול מבט מופתע. כצופים, אנחנו נחשפים גם לחרטה שניכר שיש בה על חלקה בהריגתה של הנסיכה שירין. נראה כי צערה אמתי וזה מחזיר קצת מהאמפתיה כלפיה. בטיפוס למעלה הטירה בדרגונסטון חוזים ג'ון ודאבוס בדרקונים ובכך הופך ג'ון ליחיד שנתקל גם בדרקונים וגם במהלכים לבנים. המפגש עצמו בין דאינריז לג'ון היה מתסכל ובעיקר הציג את דאינריז כמלכה קטנונית שכבודה יקר לה מכל ולא מצליחה להתעלות מעל למה שהיא מבינה כבסיס לזכות שלה לכתר גם כשג'ון מטיח בפניה שוב ושוב את הסכנה המיידית המרחפת מעל שבע הממלכות. דאני נשענת על שם משפחתה ומצפה מג'ון נאמנות רק משום שלטענתה כס הברזל מגיע לה לג'ון הממזר שהגיע לשלטון בזכות אמונם של אנשי הצפון וכשאימת צבא המתים בראש מעייניו. ג'ון קוטע את סר דאבוס כשזה מתחיל להזכיר את מותו של ג'ון וחזרתו לתחייה. כנראה שאם אתה מגיע למלכה עם שלושה דרקונים ומנסה להזהיר אותה מצבא מתים שמאיים על כולם כדאי להשמיט את העובדה שאתה בעצמך חזרת מן המתים.

ג'ון סנואו נתקל בדרקונים לראשונה (צילום: Macall B. Polay, באדיבות yes).
ג'ון סנואו נתקל בדרקונים לראשונה (צילום: Macall B. Polay, באדיבות yes).

רוב הפרק עסק בנקמתה של סרסיי באחראים למותם של ילדיה, ג'ופרי ומירסלה. בהתאם, הפרק גם נקרא "צדק המלכה" (The queen's justice). יורון מוביל את איליריה סאנד ואת בתה טיין יחד עם יארה גרייג'וי ברחובות מעלה מלך לכל שאגות ההמון הצועק ומשליך לעברם ירקות וקללות ולעברו קריאות שמחה ואהבה. הסצנה הזכירה לנו את צעדת הבושה של סרסיי עצמה כפי שג'יימי אף טורח להזכיר ליורון ומזהיר אותו שהם ישמחו לראות את ראשו של יורון על כידון כשיימאס להם ממנו. יורון, שאינו שוגה באשליות ומבין טוב מאד מה העם רוצה, עונה לג'יימי שהם ישמחו לראות את ראשו של ג'יימי על כידון באותה מידה ממש. "האמת היא שהם פשוט אוהבים ראשים כרותים", אומר יורון את מה שכל שואף לכתר חייב להבין.

יורון מעוניין כעת בתמורה בעד המתנה יקרת הערך שהביא לסרסיי בתמורה לידה וסרסיי, מצליחה להסתיר את התלהבותה ולהתחייב לחתונה רק כששלטונה יובטח. יורון, שזוכה בינתיים למינוי כמפקד הצי של סרסיי, מצליח להוציא את ג'יימי מכליו כשהוא מבקש ממנו עצות לדברים שסרסיי אוהבת במיטה.

ג'יימי ויורון (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
ג'יימי ויורון (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)

צדק המלכה

נקמתה של סרסיי לא מאחרת לבוא ואנו רואים כיצד היא נועלת את איליריה וטיין בצינוק, מעניקה לטיין נשיקה מורעלת כמו זאת שאיליריה עצמה העניקה למירסלה ומשאירה אותה למות ולהירקב לצד אימה שתיאלץ לצפות בזה. כל זאת בשעה שסר גרגור "ההר" קלגיין, האחראי בין היתר למותו של אוברין מארטל, אהובה של איליריה, עומד לצידה של סרסיי. כנראה שאין כמו נקמה כדי לעורר את יצריה של סרסיי שכן מייד משם היא עולה לחדר בו ממתין לה ג'יימי וכשתחושת הניצחון המתקרב מציפה אותה, מפסיקה לדאוג מה יגידו. "אני מלכת שבע הממלכות, אני יכולה לעשות כרצוני", היא עונה לג'יימי המודאג ומאפשרת למשרתת לראות אותו עירום במיטתה.

המלכה סרסיי בצינוק עם איליריה וטיין סאנד (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
המלכה סרסיי בצינוק עם איליריה וטיין סאנד (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)

כאן אנחנו מקבלים הצצה למציאות הפחות פנטסטית ויותר ריאליסטית בעולם של "שיר של אש וקרח" במפגש בין נציג בנק הברזל של בראבוס לסרסיי. הוא פותח במילות תנחומים וחנופה חלולות אך מה שבאמת מוציא ממנו את ברכתה הוא האופן בו סילקה את "עולן של אמונות טפלות" כשהוא מתייחס לחיסול המסדר הדתי של "הדרורים" שאיים על שלטון המלכים החומרניים, שלטון שהבנק נשען עליו. נציג הבנק ממשיך להסתובב סחור סחור אבל סרסיי הבינה את מה שאתי אנקרי שרה על הפקידה סוזן בשיר "מיליונים" בו "זה לקח לה קצת זמן לתפוס את העניין, לשנות את הגישה שלה אלי. היא הבינה שאין לי מזומן והפשיטה את כבודי מעליי". גם סרסיי מבינה שאם הבנק לא יחשוב שיש לה סיכוי לנצח, הוא לא יהמר עליה ושללא תמיכתו, אין לה סיכוי לנצח. אבל סרסיי מבינה שגם הטוענת לכתר מולה לא מסבה לבנק נחת ושמלחמתה במוסד העבדות הסבה לבנק נזקים. היא מסיימת את פגישתם בהתחייבות להחזיר את הזהב שהיא חייבת בתוך שבועיים שכן "לאניסטרים תמיד משלמים את חובותיהם".

המלך מפה והמלכה משם

בחזרה בדרגונסטון ג'ון מתוסכל מהתנהגותה של דאינריז שמצידה לא מבינה למה הוא לא מוכן לכרוע בפניה ברך ולהישבע לה אמונים. כאן נכנס טיריון לתמונה ומשחק תפקיד מפתח ברקימת הברית המיוחלת בין השניים כשהוא מצליח לבסס את האמון ביניהם ולגרום לשניהם קצת להבין זה את זו. בעיקר הוא מצליח לרכך את דאינריז השקועה במשאלתה לשלוט בכס הברזל וגורם לה לאפשר לג'ון לכרות את מצבור זכוכית הדרקון בדרגונסטון. דאני, שככל הנראה מתרשמת מאד מעקשנותו של ג'ון ומאמונתו בצדקתו, עושה עוד צעד ומבטיחה לו אנשים שיסייעו לו לכרות את זכוכית הדרקון, זאת על אף שהדבר לא עלה בשיחתה עם טיריון.

דאינריז וג'ון סנואו בדרגונסטון (צילום: Macall B. Polay, באדיבות yes).
דאינריז וג'ון סנואו בדרגונסטון (צילום: Macall B. Polay, באדיבות yes).

פגישה משפחתית

בווינטרפל סאנסה עסוקה בעניינים פרגמטיים ובעיקר בהכנת הטירה לחורף הקרב הבא תוך שהיא שמה לב לפרטים הקטנים ביותר ומצווה על אנשיה לבצע את מה שנדרש. ליטלפינגר מנצל את העדרו של ג'ון ומנסה לתת לסאנסה עצות להישרדות במשחק הפוליטי של משחקי הכס על אף ניסיונה של סאנסה במעלה המלך. השיחה נקטעת כשסאנסה נקראת לשער ורגע של ציפייה לראות מי הגיע, בראן או אריה, מסתיים בהופעתו בשער של העורב בעל שלוש העיניים, מלווה במירה ריד. בראן מעוניין לדבר עם ג'ון שכן הוא מודע לזהותו האמתית וסאנסה מזכירה לבראן שהוא הבן היחיד שנותר לנד ולכן הוא אדון ווינטרפל. בראן מסביר לה שלעולם לא יוכל להיות האדון של ווינטרפל, מתחיל להסביר לה מעט על חובותיו כעורב בעל שלוש העיניים ומדגים את כוחו באמצעות שחזור החוויה הקשה של סאנסה בליל הכלולות שלה עם ראמזי, דבר שמעורר אצלה לא מעט חוסר נוחות. כנראה שלהיות מסוגל לדעת הכל ואת כל מה שקרה וקורה לכל אחד, לא בהכרח מלמד אותך מה אולי עדיף שלא תגיד. עם שובו של בראן, בצירוף הידיעה כי אריה נמצאת בדרכה לווינטרפל, האם נחזה באיחוד מחודש של האחים הנותרים לבית סטארק לראשונה מאז תחילת העונה הראשונה? הימור שלנו: אין סיכוי. אריה כבר בטח שוב בדרכה למעלה מלך ואם לא, מי יודע מה פיטר בייליש יעולל בווינטרפל עד שתגיע.

במצודה באולדטאון סם הצליח, במקרה קלאסי של 'צל"ש או טר"ש', בניסיונות הריפוי של ג'ורה מהקשקשת האפורה ואפילו לוחץ לו את היד בפרידה. כנראה שנראה את ג'ורה חוזר לפמלייתה של דאינריז כבר בפרק הבא לאחר שמילא את מצוותה למצוא מרפא למחלתו. במשמר הלילה היו עורפים לו את הראש על חוסר צייתנות שכזה אך נראה כי הצלחת הניסיון המתריס של סם הרשימה את המלומד העליון שמחליט לא להעיף את סם מהמצודה ובמקום זאת מטיל עליו להעתיק עשרות מגילות מחדש. ניסיון העבר מלמד כי כנראה שבאחת המגילות יגלה סם רמז משמעותי להמשך אחת העלילות.

זו מלכודת!

הצי של דאינריז נוחת בנמל לאניס ועליו צבא הבלתי טמאים בפיקודו תולע אפור כשהם בדרכם לכבוש את צוק קאסטרלי, מעוזם של משפחת לאניסטר. במבצע מתוחכם, בעזרת פתח ביוב שטיריון בנה בזמן שאביו שיפץ את המבצר הם מקווים להתגנב פנימה ולפרוץ את קווי ההגנה מבפנים. אך פרידתם היפה של תולע אפור ומיסנדיי בפרק הקודם כבר הייתה לדעתנו רמז מטרים לכך שהעסק ישתבש והם מגלים כי ג'יימי הכין הפתעה משלו והותיר במבצר חלק קטן מצבאו שרק העסיק את הבלתי טמאים בזמן שהצי של יורון הגיע ושרף את הספינות הממתינות. כעת, לא רק שהם תקועים בקצה המערבי של וווסטרוז, רחוקים ממעלה מלך ומשאר ההתרחשויות ודלים באספקה לאחר שג'יימי רוקן גם את הכספות והמזווה של צוק קאסטרלי, הם מבינים שהם היו חלק ממלכודת מורכבת יותר. בטריק שלמד מרוב סטארק לקח ג'יימי את עיקר צבא לאניסטר, אליו הצטרף גם רנדל טארלי, אביו של סם (והופעת אורח שתוקת מילים של שכיר החרב שעלה לגדולה, הלורד ברון. תודו שהתגעגעתם), למקום בו לא ציפו לו ותקף את הייגארדן, טירתם של משפחת טיירל. הקרב נחסך מאיתנו ואנחנו מקבלים רק את תוצאותיו, המרכזית מבחינתה של סרסיי היא שצבא לאינסטר בוזז את הזהב של טיירל, כנראה כדי לשלם חלק מן החובות של בנק הברזל. "לאניסטרים תמיד משלמים את חובותיהם", כבר אמרנו? בעוד אקט של נקמה מצד סרסיי נשלח ג'יימי אל מלכת הקוצים, אולנה טיירל, כדי לחסלה. אולנה מאשרת באוזני ג'יימי את חלקה במותו של ג'ופרי, כפי שסרסיי בוודאי חשדה, ולוגמת את הרעל שג'יימי מוזג ליין שלה, לא לפני שהיא מזהירה אותו מאימתה של סרסיי ולא חוסכת גם את דעתה על ג'ופרי המת.

בשולי הפרק ראינו את תיאון נמשה מהמים על-ידי אנשיו באחת ממעט הספינות שהצליחו לחמוק מהקרב ומתקבל בתיעוב רב על ידיהם. משייתו של תיאון מהמים והסצנה בה המעט מכבודו נרמס שוב, כמו גם היעדר התייחסות מצד סרסיי ליארה גרייג'וי מחזקים את הסברה שעוד תהיה לו הזדמנות להציל את אחותו ולגאול את עצמו.

מלכת הקוצים אולנה טיירל שותה את היין המורעל (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
מלכת הקוצים אולנה טיירל שותה את היין המורעל (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)

דקת דומייה

הפרק נפרדנו ממספר לא ידוע של בלתי טמאים וחיילי לאניסטר וטיירל. אך דקת הדומייה מוקדשת למלכת הקוצים, אולנה טיירל. הקשישה החביבה למראית עין התגלתה לאורך הסדרה כתחמנית ורוקמת מזימות שוות ערך לואריז ופיטר בייליש כאשר בין היתר עמדה מאחורי מותו של ג'ופרי בחתונה הסגולה ועזרה בבריחתה של סאנסה ממעלה מלך.


לסיקורים אחרים: לקראת העונה ה-7 | פרק 1 | פרק 2 | פרק 3 | פרק 4 | פרק 5 | חידון "משחקי הכס" הגדול

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!