דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משחקי הכס

משחקי הכס / אזהרת ספויילרים: סיכום הפרק החמישי בעונה 7 של "משחקי הכס"

דאינריז מבטיחה לשבור את הגלגל ולא בטוח שהיא משכנעת | הסכנה מהצפון הולכת וגוברת ואת המלומדים זה לא מעניין | חבורה לא צפויה יוצאת למשימה לא פשוטה

תודו שהתגעגעתם. ג'ון סנואו ודאינריז טארגריאן (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
תודו שהתגעגעתם. ג'ון סנואו ודאינריז טארגריאן (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
מור הופרט
יאיר ויטמן
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

הפרק החמישי בסדרה, הנושא את השם "Eastwatch", שודר לפנות בוקר (יום שני, זמן ישראל) והוא נפתח בתשובה לשאלה שהטרידה הרבה אנשים: מי מציל את ג'יימי מנשיפת הדרקון בסוף הפרק הקודם? ובכן, זה ברון כמובן וזה פותח שאלה חדשה: איך לעזאזל ברון וג'יימי מצליחים ליפול לתוך גדה של נחל כשמסביבם כל הדותראקי, דאינריז טארגאריין, טיריון לאניסטר, אלפי חיילי לאניסטר בוערים, אה, ודרקון, לשקוע לעומק שלא היה מבייש את הים הצר – ולצאת בשלום כשמסביבם אין אף אחד והם חופשיים לדון בהמשך נסיונותיו של ברון להשיג לו טירה? כן, אם חשבנו לרגע שברון עשה את כל מה שעשה בפרק הקודם מתוך אהבה גדולה לג'יימי או לבית לאניסטר או מאיזו מחוייבות למטרה, התבדינו. ברון מזכיר לג'יימי ש"עד שאני לא מקבל את מה שאתה חייב לי, שום דרקון לא יהרוג אותך, גם אתה לא תהרוג את עצמך רק לי מותר להרוג אותך". ג'יימי לעומתו, לאחר שחזה בעוצמתו של דרקון אחד נראה מבועת מהאפשרות שדאינריז תבחר להשתמש בשלושתם אך לא פחות מכך, מהצורך לדווח על תוצאות הקרב וכישלון 'העקרב' לסרסיי.

עד שאני לא מקבל את מה שאתה חייב לי, שום דרקון לא יהרוג אותך, גם אתה לא תהרוג את עצמך רק לי מותר להרוג אותך

לשבור את הגלגל?

בצדו השני של האגם מתהלך טיריון באפר וההרס שנותרו לאחר הקרב ונראה מהורהר למדי, לא ברור אם הוא מוטרד מגורלו של אחיו או מאימת הקרב באופן כללי. דאינריז אוספת את כלל הניצולים מהצד המפסיד בקרב ונואמת להם על ההבדל בינה לסרסיי ועל רצונה לשבור את גלגל השלטון ולכונן משטר שייטיב עם כולם ולא רק המקורבים והעשירים. נראה שהחיילים לא מצליחים לראות הבדל גדול בין המלכה סרסיי ששרפה את אויביה בהיכל של ביילור ומלכת הדרקונים ששרפה אותם בקרב. לורד ראנדיל טארלי ובנו דיקון, שגילינו ששרדו גם הם את הקרב, מסרבים לכרוע ברך ובדיאלוג שלא מוביל לשום מקום שורפת דאינריז את אביו של סאם ואחיו הצעיר ומותירה תלוליות אפר קטנות במקומם. טיריון עוד ניסה למנוע את ההשוואה הבלתי נמנעת של דאינריז לאביה המלך המשוגע אך עקשונותו של ראנדיל שלא להכיר בסמכותה של הח'אליסי לשלוח אותו לחומה גוזרת את גורלם.

במעלה מלך סרסיי וג'יימי מתעמתים כשהוא מבשר לה על הפסדם הגדול ובתשובה לתכניתה להביא שכירי חרב מסביר שזה לא יעזור מול צבא הדות'ראקי וכי דיאנריז הולכת לנצח במלחמה. הוא גם מגלה לה את שגילתה לו אולנה טיירל, שהיא זאת שרקחה את חיסולו של ג'ופרי. סרסיי מסרבת להאמין בתחילה וג'יימי מסביר לה את הפרגמטיות שבזה כמו גם את חומרת המצב בו הם נמצאים. נראה כי הקרע ביניהם הולך ומעמיק כשסרסיי מסרבת לראות את המציאות.

סצנה שחיכינו לה הרבה זמן מתרחשת בדרגונסטון כשסוף סוף דאינריז, רכובה על גבו של דרוגון, נוחתת ליד ג'ון שניגש אליו ונוגע בו. דרוגון נראה רגוע ומקבל את מגעו של ג'ון, כנראה הוא מזהה את דם הטארגאריין שזורם בגופו וכאן אנו עדים למה שנראה כמו סצינת "הילד שלי אוהב אותך אז כנראה שאתה בסדר" כשנראה שג'ון מוצא חן בעיני דאני יותר ויותר אלא שאז הוא קורא לדרקונים חיות ודאני לא אוהבת את זה. ג'ון לא אוהב את מה שהוא מנחש שקרה כשהיא ודרוגון נעדרו ודיון קצר על המחירים שיש לשלם בזמן מלחמה נקטע כשדאינריז מנסה לחקור את ג'ון על פליטת הפה של דאבוס בנוגע לסכין בלב שקיבל ג'ון עבור אנשיו. ג'ון עונה תשובות מתחמקות וניצל עם שובו של ג'ורה מורמונט שהחלים מהקשקשת האפורה. דאני מאושרת וכשהיא מחבקת את ג'ורה נראה כי המבט של ג'ון אומר "הי, אבל ליטפתי את הדרקון שלך הרגע!". האם יוצרי הסדרה לוקחים את מערכת היחסים הזאת אל המקום הצפוי הזה?

בווינטרפל בראן סוף סוף עושה משהו מועיל ומשתמש בכוחות הווארג שלו כדי להשתלט על להק עורבים ולחקור מה הולך מעבר לחומה. שם, קצת מעבר לאיסטוואצ', המצודה שבצדה המזרחי של החומה (ומכאן שם הפרק), אנחנו מגלים את צבא המתים נאסף. הקסם של בראן פג כאשר מלך הלילה מגלה אותו ומצליח לגרש את בראן ממוחם של העורבים ונראה שבנוסף לקרב הפיזי בין המתים לחיים אולי נחזה גם באיזשהו סוג של קרב מנטלי בין בראן למלך הלילה בעימות הסופי בין המתים לחיים. בראן מבקש מהמלומד וולקן לשלוח עורבים לכל רחבי ווסטרוז עם החדשות שגילה.

שתיקת המלומדים

את התגובה הראשונה אנחנו רואים מייד (יש וואטסאפ בווסטרוז?!) באולדטאון שם המלומדים המנותקים לועגים למלומד וולקן. סאם מתעמת איתם ואומר להם שהוביל בעצמו את בראן מעבר לחומה ושחזה בצבא המתים במו עיניו. הוא מטיח בהם כי באחריותם לנצל את ידיעותיהם והשפעתם כדי לגייס את שבע הממלכות נגד צבא המתים. הוא קורא להם לתת הוראה לכל יושבי המצודה להפוך כל דף בספר ולפתוח כל מגילה כדי למצוא כיצד לנצח את החורף הארוך. הם מנפנפים אותו תוך שהם מסווגים את הדיווחים על צבא המתים כתחבולה אפשרית של דאינריז או כעוד אגדה וחוזרים לענייניהם הבוערים, מצבה הרעוע של מכלאת העורבים.

לנו שיחת המלומדים באולדטאון הזכירה את מועצת האנטים ב"שר הטבעות" בה הם דנים באריכות ובכובד ראש לפני שהם מחליטים שאכן ההוביטים הם הוביטים ולא אורקים. ושוב לדון, שוב באריכות ובכובד ראש, לפני שהם מחליטים שאין להם מה להתערב במה שנעשה בעולם:

בחזרה בדרגונסטון ואריז וטיריון, עוד מעכלים את מה שעלה בגורלם של בני טארלי ומחליפים רשמים מהתקופה בה ואריז לחש באוזניו של המלך המשוגע. ואריז, שמבין את חששותיו של טיריון, אומר לו שדאינריז לא תהפוך לאביה אם תקבל את העצות הנכונות ושעליו לגרום לה להקשיב לו. ההופעה המשותפת שלהם על המסך מקסימה גם כשהם עוסקים בנושא כה מטריד ומתבטאת בשיאה בחילופי הדברים ביניהם אודות המגילה שהגיעה מווינטרפל. כשטיריון שואל את ואריז אם קרא אותה, ואריז נראה מזועזע ואומר שזו מגילה חתומה למלך הצפון. כשטיריון הלא משוכנע, אחרי לגימה מהיין, שואל מה כתוב בה, ואריז משיב בכנות שלא דברים טובים.

ג'ון מגלה מהמגילה שאריה ובראן חיים אך הוא לא נראה מרוצה כי הוא לומד גם מה גילו במעופם ועל הדרך, שבראן שולט בעורבים שיוצאים בשבילו לגיחות איסוף מודיעין. ג'ון מבין שעליו לחזור לצפון ומתגבשת תכנית די מטורפת במטרה לאפשר לדאני לסייע לג'ון מבלי שסרסיי תנצל את זה כדי להשתלט על ווסטרוז. ג'ון, ג'ורה, דאבוס וכמה פראים יחצו את החומה ויחטפו חייל בצבא המתים כדי להציג אותו בפני סרסיי. אה, ולפני זה דאבוס יבריח את טיריון לתוך מעלה מלך כדי לפגוש את ג'יימי ולרתום אותו לתכנית. כן… מה כבר יכול להשתבש? דאני מנסה קלף אחרון של "אבל לא אישרתי לך ללכת" ונראה שתשובתו הנחרצת של ג'ון גורמת לה להעריך אותו ולהאמין בו אף יותר.

ואריז וטיריון (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
ואריז וטיריון (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)

 

אפרופו אמון, בווינטרפל נראה שהלורדים של הצפון מאסו בלחכות לג'ון הנמצא בחצרה של דאינריז ומבקשים מסאנסה שתנהיג אותם. אריה מטילה ספק בנאמנותה של סנאסה לג'ון ורומזת לה שהיא מכירה אותה ויודעת שהיא רוצה לשלוט בצפון. ההשתלטות של סאנסה על החדר שהיה בעבר של הוריהם מעצבנת את אריה והיא טורחת לציין את זה בפניה של סאנסה. אריה, אפלה מתמיד, אף מאשימה את סאנסה שבסתר ליבה היא מייחלת לכך שג'ון לא יחזור והיא תהפוך להיות הליידי של ווינטרפל וזו קוטעת את שיחתן. בייליש, שנראה מודע למתח בין אריה וסאנסה, מנסה לתקוע טריז ביניהן ונותן לאריה לעקוב אחריו ולגלות מכתב שהוא "החביא בחדרו". המכתב שנמצא בארכיון של המלומד לואיין, שהיה המלומד של וינטרפל, הוא המכתב ששלחה סאנסה לאחיה רוב בעונה הראשונה לאחר מותו של המלך רוברט בו היא אומרת לרוב שאביה בגד במלך ומבקשת ממנו שיגיע למעלה מלך לכרוע ברך בפני ג'ופרי. חשוב לזכור שסאנסה לא רצתה לכתוב את המכתב אך הוכרחה לעשות זאת על ידי סרסיי שהבטיחה שזה יעזור לה להציל את אביה. יש לציין גם כי רעיון המכתב מלכתחילה היה של לא אחר מאשר בייליש עצמו, דבר שאריה כמובן לא מודעת אליו. לא ברור מה תעשה אריה עם המידע שגילתה והאם יצליח אצבעון בניסיון לזרוע כאוס בווינטרפל. אנחנו הרי זוכרים כמה הוא אוהב כאוס.

דאבוס מוכיח שעוד יש לו את זה כשזה מגיע להברחות כשהוא וטיריון מגיעים למעלה מלך מבלי שיאתרו אותם. הוא מסביר לטיריון איך להיכנס למבצר האדום ומספר לו שיש לו עניינים משלו.

פגישתם של טיריון וג'יימי, בתיווכו של ברון, טעונה ביותר. בפעם האחרונה שהם נפגשו ג'יימי סייע לאחיו לברוח לקראת הוצאתו להורג באשמת הרצח של ג'ופרי וטיריון ניצל את זה כדי להרוג את אביהם. טיריון  מנסה לשבור את הקרח ולהחמיא לג'יימי על המהלך שעשה מולו בנטישת צוק קאסטרלי ג'יימי קוטע את טיריון המנסה להסביר את עצמו על רצח אביו כדי להבין מה הוא רוצה עכשיו ונדהם מכך שלדאני יש בקשה מסרסיי.

חתרן בלתי נלאה

דאבוס בינתיים הולך לעמק הפשפשים למפגש צפוי או מפתיע, תלוי עד כמה תהיתם לעצמכם מה קרה עם גנדרי מאז שדאבוס הציל אותו בסוף העונה השלישית מתכניותיה של מליסנדרה להקריב אותו קורבן בשל דם המלכים שבו ואמר לו לחתור ולא להפסיק. הנושא הפך לבדיחת רשת בקרב מעריצי הסדרה והניב שלל בדיחות וממים על גורלו של הממזר לבית באראת'יון, אלה לא נפלו על אוזניים ערלות וזכו להתייחסות מצד יוצרי הסדרה בשיחה בין גנדרי לדאבוס. מסתבר שגנדרי הצליח לחזור למעלה מלך, למה שהוא מכיר היטב – עבודת הנפחות. שם הוא המתין למה שלטענתו ציפה שיקרה מבלי לדעת מה זה בדיוק. כשהוא מבין שדאבוס בא לקחת אותו הוא שולף את פטיש המלחמה שלו. הנשק שהיה אופייני גם לאביו, המלך רוברט, מעוטר בצבי המסמל את  בית בראת'יון ובסצנה הבאה גנדרי מוכיח שהוא אכן די מוכשר בשימוש בו כשהוא מחסל שני שומרים זהובים שמבינים שטיריון הוא הגמד המצולק אותו הם מחפשים כבר שנים.

כשג'יימי מגיע לעדכן את סרסיי בשיחה עם טיריון ובדבר ההצעה של דאינריז לשביתת נשק סרסיי מספרת לו שהיא כבר ידעה על פגישתם, כמו על כל דבר בעל חשיבות בעיר הזאת. נראה שהצעתה של דאינריז נוחה מאד לסרסיי שמרגישה כרגע חסרת כוחות מולה. תוך כדי השיחה ביניהם מחזיקה סרסיי בתחתית בטנה וכך אנחנו נחשפים לכך שסרסיי בהריון מג'יימי ואומרת לו שבשביל זה הם צריכים הסכם עם מלכת הדרקונים. ג'יימי תוהה מה הם אנשים יחשבו שיוודע שהוא האב. "האריה אינו מוטרד מדעתן של הכבשים" היא מצטטת את אביהם בתגובה לחששותיו של ג'יימי ונראה שזה משכנע אותו. איך זה מסתדר עם הנבואה ששמעה סרסיי מהמכשפה מאגי בילדותה, "שלושה ילדים יהיו לך, זהוב יהיה שיערם – זהובים יהיו תכריכיהם", לא ברור עדיין.

בדרגונסטון, דאבוס מתכונן להציג את גנדרי בפני ג'ון כנפח אלמוני שרוצה לסייע לו אך לגנדרי יש תוכניות אחרות. הוא חושף את זהותו, כזאת שישנם מקומות בווסטרוז בהם היא עילה להריגתו במקום, בפני ג'ון ומסביר לו שכשם שהוריהם היו סמכו זה על זה וניצחו כשנלחמו זה לצד זה, כך גם עליהם לשלב כוחות אל מול האיום הגובר בצפון.

סצנת הפרידה של טיריון וג'ורה לא מבשרת טובות עבורו. ג'ורה שרק חזר יוצא שוב למשימה מסוכנת מעין כמוה וחילופי המבטים בינו לבין דאני מרמזים כי אולי זאת הפעם האחרונה שיתראו. ג'ון נפרד מדאני בברכה "אני מאחל לך הצלחה במלחמות הבאות" ולא ברור אם דאני יותר מוטרדת מלכתו של ג'ורה או של ג'ון.

במילים "אני מאחל לך הצלחה במלחמות הבאות" נתקלנו כבר בעבר פעמיים. כך מגיב מאנס ריידר, המלך מעבר לחומה, להצעתו של סטאניס לפני הוצאתו להורג, שיכרע ברך ויציל את חייו וכך מברך ארתור דיין, "חרב הבוקר", את נד סטארק לפני הקרב שלהם בחיזיון של בראן בו אנו לומדים על זהותו האמתית של ג'ון.

באולדטאון, סאם המוטרד ממשיך במלאכת שחזור הספרים הישנים מספריית המצודה ומתעלם מגילי שקוראת בפניו על מלומד שהתיר את נישואיו של הנסיך ראיגאר וחיתן אותו מחדש עם אישה אחרת. בעצם כך אנחנו לומדים מזה שג'ון הוא אפילו לא בן ממזר של ראיגר טארגיין אלא היורש החוקי של כס הברזל וכי לשיטתה של דאני, יש לו זכות גדולה משלה לשלוט בווסטרוז. אך סאם כבר מיואש ולא באמת מקשיב לגילי. הוא אורז כמה ספרים ומגילות ויחד עם גילי ובנה הם נוסעים כשהוא מפטיר לעברה את מילותיו של אביו "נמאס לי לקרוא על הישגיהם של אנשים טובים ממני". אנחנו, שיודעים שאין כמעט אנשים טובים יותר מסאם טארלי בכל שבע הממלכות ומעבר לים הצר, מבינים שפשוט נמאס לו להיות בסביבת מלומדים שלא עושים דבר עם כל הידע והכוח שלהם.

סאם וגילי (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
סאם וגילי (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)

חבורה שכזאת

באיסטוואצ' אנחנו נפגשים שוב עם טורמונד, "קוטל הענקים", לראשונה מאז הפרק הראשון בעונה בו התנדבו הוא והאנשים החופשיים לאייש את המבצר המזרחי בחומה. טורמונד שומע על משימתם הנואשת אך נראה שהוא בעיקר מאוכזב לגלות שבריאן לא באה איתם לפשיטה אל מעבר לחומה. גם טורמונד, כמו חיילי צבא לאניסטר בתחילת הפרק, לא מצליח להבין את ההבדל בין סרסיי לדאינריז, או כמו שהוא תיאר זאת בדרכו הציורית "זאת עם הדרקונים או זאת ששוכבת עם אחיה?". טורמונד מספר לג'ון שהם אינם היחידים הרוצים לעבור לצד השני של החומה ומוביל אותו לתאים בהם מוחזקים בריק דונדריון, תורוס ממיר וסאנדור קלגיין, שגם אותם לא ראינו מאז הפרק הראשון. מסתבר שבעקבות החיזיון שראה סאנדור בלהבות החליטו חברי "האחווה ללא דגלים" לצאת להילחם בצבא המתים כמצוות אדון האש. המפגש בין כל הנוכחים מלא יריבויות ושנאות מן העבר. גנדרי זוכר לתורוס ובריק מהאחווה שהם אלו שהביאו אותו למליסנדרה. טורמונד לא מרוצה לגלות שג'ורה הוא מורמונט, בנו של הלורד קומנדור הקודם של משמר הלילה שצד אותם כמו חיות פרא וגם ג'ורה לא מרוצה לשתף פעולה עם הפראים שנלחמו באביו כל השנים. ג'ון בוודאי זוכר לסאנדור "כלב הציד" את שירותו אצל ג'ופרי ומשפחת לאניסטר. למרות כל זאת מכריז ג'ון ש"כולנו באותו צד" ולשאלתו של גנדרי כיצד זה ייתכן עונה לו בפשטות "כולנו נושמים". בסיום הפרק נראית החבורה המוזרה, מעין שילוב של "12 הנועזים" עם "מועדון ארוחת הבוקר" עוברת ממנהרה מתחת לחומה אל מעבר לחומה.

נראה כי ההצרה של ג'ון כי "כולם באותו צד" על אף היריבויות מן העבר פשוט כי כולם נושמים נכונה לא רק עבור החבורה הקטנה שיצאה אל מעבר לחומה אלא לגבי כל הדמויות במשחקי הכס. האיום ההולך ומתקרב של המהלכים הלבנים וצבא המתים בצירוף כוחות הראייה של בראן וציורי המערות העתיקים שמצא ג'ון בדרגונסטון הצליחו לשכנע את דאינריז, על אף שלא ראתה במו עיניה את אימת המתים, כי יש להירתם למאבק בחזית הצפון. היא אף שולחת לשם את ג'ורה, לא דבר של מה בכך זמן כה קצר לאחר שובו. גם ג'יימי נראה משוכנע למדי שצבא המתים אכן בדרכו ושלא מדובר במעשיית ילדים. כעת נותרה רק סרסיי, שאמנם הסכימה לדון הצעה לשביתת נשק אך בעיקר בגלל הצורך האסטרטגי במנוחה וארגון הכוחות שלה מחדש, אולי בהמתנה לפלוגת הזהב שתגיע לשירותה ממעבר לים. גם המלומדים במצודה נראים עדיין תקועים בדוגמות הישנות שלהם ומחפשים אך ורק הוכחות חותכות ומדעיות תוך התעלמות בוטה מעדויות של האנשים שנפגשו עם צבא המתים במציאות. כעת, עם עזיבתו של סם את המצודה באולדטאון, לא ברור מי בכלל יישאר שם להזכיר להם שהאיום אמתי וקיים.

כולנו באותו הצד. כולנו נושמים

דקת דומייה:

דקת הדומייה שלנו הפעם תוקדש לראנדיל ודיקון טארלי אביו ואחיו של סאם שסירבו לכרוע ברך בפניי דאינריז טארגאריין. הסצנה בה מצווה דאינריז על דרוגון לשרוף מקבילה מאד לסיפור מעברה המשפחתי ונועדה להזכיר לנו את הסצנה בה המלך המשוגע אייריז, אביה של דאינריז, שרף למוות את ריקארד ובראנדון סטארק, אביו ואחיו הבכור של נד לאחר שבאו למעלה מלך לדרוש את שחרורה של ליאנה סטארק, שראיגר טארגאריין "חטף".

יש למה לצפות

אמנם הפרק היה קצת אטי ולעומת הפרק הקודם לווה בתחושת אנטי-קליימקס מסויימת אולם עם איך שזה נראה, בכמה חזיתות בעלילה אנחנו צפויים להתפתחויות דרמטיות בפרקים הבאים. אמנם נשארו רק עוד 2 פרקים לתום העונה הקצרה אולם הם פרקים ארוכים של כשעה וחצי כל אחד. היערכות מראש מומלצת, יש למה לצפות.


לסיקורים אחרים: לקראת העונה ה-7 | פרק 1 | פרק 2 | פרק 3 | פרק 4חידון "משחקי הכס" הגדול

 

 

 

 

 

 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!