דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארגון המורים

חברה ועבודה / שכר המורות בישראל הוא הנמוך ב-OECD; ארגון המורים הכריז על סכסוך עבודה

לפני שבועיים הכריז יו"ר הארגון, רן ארז, על הכוונה לגשת למסלול של סכסוך עבודה בשל חוסר הסכמה עם האוצר על הסכמי העבודה החדשים | בארגון טוענים כי הצעת האוצר היא 'מלכודת דבש' עבור המורים החדשים

כיתה ריקה (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל / פלאש 90)
כיתה ריקה (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל / פלאש 90)
דוד טברסקי

ארגון המורים הודיע על תחילתו של סכסוך עבודה החל מיום ראשון הקרוב. במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול (שלישי) במשרדי הארגון בתל אביב, הודיע יו"ר הארגון רן ארז, על כך שהמו"מ, בנוגע לחידוש הסכמי העבודה של המורים המאוגדים בארגון, תקוע מזה מספר חודשים מול האוצר.

"הגיעו מים עד נפש, לאחר 10 חודשים של דיונים עקרים, איננו יכולים להמשיך לעבוד ללא הסכם קיבוצי וללא שיפור מהותי בתנאי ההעסקה ושכר המורים" אמר ארז. ארגון המורים הכריז לפני שבועיים על תחילתו של סכסוך עבודה, עקב המחלוקת מול משרד החינוך והאוצר על סעיפי הסכם העבודה המתגבש בין הצדדים. לטענת ארז, האוצר הניח הצעה לכך ששכר המורים המתחילים יעלה ל-8,000 שקלים, אך זאת בתנאי שההסכם יחול רק על מורים חדשים שיכנסו למערכת, ושאר המורים החדשים יזכו להעלאת שכר איטית יותר בהמשך. עוד ציין ארז שהתנאי להצעת האוצר היא שההעלאה בשכר תהיה דיפרנציאלית, כך ששכר המורים הוותיקים לא יעלה באותו הקצב כמו של המורים המתחילים.

רן ארז, יו״ר ארגון המורים (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
רן ארז, יו״ר ארגון המורים (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

"הצעה מבישה"

הסכם השכר 'עוז לתמורה' נחתם ב-2011, כתשובה למאבק המורים הארוך בשנת 2007 והגדיל את שכר המורים, אך תוקפו פג בסוף 2016. ע"פ ארגון המורים, מינואר 2017 מתנהל מו"מ עם משרד האוצר על מנת להגיע לחתימה על הסכם קיבוצי חדש. "84% מאזרחי ישראל אומרים ששכר המורים אינו ראוי" ציין ארז, וטען שההסכם שהציע האוצר הוא 'מלכודת דבש' שנועדה לשפר את שכר המורה המתחיל, על חשבון השכר המורה הוותיק יותר. "השכר יהיה אטרקטיבי יותר ב-7 השנים הראשונות. כך למשל תוספת השכר שמוצעת למורה בעל ותק של 8 שנים ומעלה היא 60 שקל ברוטו לחודש – זה מבזה מבייש ומהווה עלבון. היה יותר טוב אם האוצר לא היה מציע כלום במקום הצעה כה מבישה".

במסיבת העיתונאים לא פירט ארז את אופן החלת סכסוך העבודה האמור, ואמר שכל האופציות עומדות על הפרק, כולל השבתה מוחלטת של כלל התיכונים בארץ. ביום שישי הקרוב אמור להודיע הארגון על האופי של המשך המאבק.

ע"פ תמונת החינוך של ה-OECD שבדקה את נתוני שנת 2014, השכר ההתחלתי של מורי העל יסודיים בישראל עומד על 60% מהממוצע של ה-OECD. אחרי 10 שנות ותק עומד השכר על 61% מהממוצע, ואחרי 15 שנות ותק – על 56% מהממוצע בלבד. גם בעלי השכר הגבוה ביותר מבין המורים רק מתקרבים לעמיתיהם מעבר לים, ועומדים על 97% מהשכר הממוצע ב-OECD.

השכר הממוצע למורים בישראל היום, ע"פ נתוני האוצר, עומד על 11 אלף שקלים בחודש. פער הממוצע בשכר בין מורים מתחילים לוותיקים עומד על 2.5 (בעיקר בבתי הספר היסודיים, אשר מוריהם מאוגדים בהסתדרות המורים). ע"פ האוצר, מדובר בפערים הגדולים ב-OECD, כאשר ישנה קפיצה גדולה בגובה השכר אחרי 15 שנות ותק. הכלכלן הראשי תולה את הפער בהיבטים המיוחדים של הסכמי השכר, שיצרו התפתחות משמעותית בשכר אחרי זמן ממושך במערכת, בניגוד למגמה הבינלאומית.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!