דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אופנה

בלאק פריידי? / אורטל בן-דיין: "קניות המוניות ברשת פוגעות בכלכלה המקומית"

הכירו את המקומות שמנסים לייצר חלופה לתרבות ה"בלאק פריידי" | שני ספיבק, מנהלת קבוצת 'ארון מלא': "צריך לדעת לא לרוץ אחרי סיילים. יש סיילים כל הזמן"

אישה קונה בחנות יד שנייה (צילום ארכיון: חן לאופולד/ פלאש 90)
אישה קונה בחנות יד שנייה (צילום ארכיון: חן לאופולד/ פלאש 90)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

טירוף המבצעים וההנחות שמביא אתו חודש המבצעים של נובמבר, שנפתח ביום הרווק הסיני וממשיך בבלאק פריידיי היום ובסייבר מאנדיי בשבוע הבא, מרגיל אותנו, הצרכניות והצרכנים, שיש רק דרך אחת לצרוך, הרבה, בזול ובתכיפות. לפי נתוני לאומי קארד ביום הרווק הסיני הוציאו הישראלים למעלה מ-110 מיליון שקל שהם גם עלייה של 23% בצריכה מיום הרווקים בשנה שעברה. אך לצד טרפת הקניות, מתפתחות בשנים האחרונות גם אופציות צרכניות אלטרנטיביות, החל משווקי קח-תן כחלק מ"יום ללא קניות", המתקיים במקביל לבלק פרידיי, ועד חנויות יד שנייה ופתרונות צרכניים המנסים לחנך למינימליזם וצרכנות נכונה.

"אפשר ואף רצוי ונוח יותר להתנהל עם כמות קטנה יותר של בגדים. ללקוחות שלי אני אומרת, בואי נבנה מלתחה מצומצמת לפי עונות. אם יש פריט שחסר אז אותו נשלים, אבל נקנה פריט אחד ממש טוב, ממש איכותי"

האופנה המהירה ידועה כתעשייה מנצלת וכן בתנאי העסקה והבטיחות הירודים הנהוגים בה, ולא רק במדינות המזרח הרחוק אלא גם באירופה, וגם כתעשייה מזיקה מבחינה אקולוגית הצורכת משאבי טבע רבים ומייצרת כמות פסולת רבה. מצב זה גורם ללא מעט צרכניות לחפש דרכים נוספות להתחדש בבגדים חדשים ולמצות את המיטב מהבגדים שכבר ברשותנו.

שני ספיבק המנהלת את קבוצת ארון מלא בפייסבוק, קבוצה העוסקת בהעלאת מודעות לרכישות חכמות של בגדים, הפחתת הצריכה והכרות עם הארון הקיים, סיפרה ל'דבר ראשון': "אפשר ואף רצוי ונוח יותר להתנהל עם כמות קטנה יותר של בגדים. ללקוחות שלי אני אומרת, בואי נבנה מלתחה מצומצמת לפי עונות. אם יש פריט שחסר אז אותו נשלים, אבל נקנה פריט אחד ממש טוב, ממש איכותי, עדיך שיהיה עם בד טבעי ככל הניתן, כזה שיוכל לשרת אותנו לתקופה ארוכה יותר מאשר בגד שאחרי שלוש כביסות כבר יאבד מהגזרה ומצבע שלו, ואנחנו נזרוק אותו או נשאיר אותו בארון. זה כמו כדור שלג שמתגלגל, שהארון מתמלא בפריטים באיכות נמוכה אבל אין מה ללבוש."

בקבוצת הפייסבוק נותנת שני מדי שבוע אתגר שבועי הקשור בקניית הרגלים לצרכנות נבונה, לדוגמה ללבוש במשך שבוע רק 3 זוגות מכנסיים לראות עם כמה חולצות אפשר להתאים אותם. השבוע לרגל הבלאק פריידיי האתגר הוא לא לקנות אף בגד בשבוע ובמקום זאת להשקיע את הכסף הזה בקניית חוויה כגון מסעדה. "הקבוצה היא מקום לאנשים להשתתף בדיונים ולהעלות דילמות וללמוד ולהתנסות בצרכנות אופנה נבונה" היא מוסיפה.

שני ספיבק (תמונה באדיבות המצולמת)
שני ספיבק (תמונה באדיבות המצולמת)

"צרכנות נבונה" מסבירה שני "היא לדעת לא לרוץ אחרי סיילים ולהתפתות מהם, כי יש סיילים כל הזמן. קודם כל חשוב לקנות רק מה שצריך, אם יש לך חמישה זוגות ג'ינסים אין צורך לקנות עוד ג'ינסים, גם אם הכי יפה וטרנדי ובדיוק במבצע, קודם כל להשתמש במה שיש ואם חסר אז לקנות. כדאי לקרוא את הוראות הכביסה של הבגד ולדעת מאיזה בד הוא וכיצד לכבס אותו כדי שיחזיק לאורך זמן ולא ייהרס. אם בגד נהרס אפשר ורצוי לתקן, להביא לתופרת במקום לזרוק. כשהארון קטן הבגדים יותר גלויים לעין וקל יותר לבחור כשהארון מלא קל ללכת לאיבוד ולהרגיש שאין מה ללבוש". היא ממליצה להתאים תלבושות ולחשוב על השילובים מראש,ולקנות פריטים קלאסיים שמתחברים אליהם ולא כאלה שהם הטרנד העכשווי ועוד חודשיים ישכבו בארון. "הכי חשוב" מסכמת שני "זה לעשות סדר בארון ולראות במה משתמשים, מה אפשר לזרוק או לתרום".

אחד הפתרונות המוכרים ביותר לצרכנות אלטרנטיבית הוא חנויות יד שנייה. אורטל בן דיין, פעילה חברתית ובעלת חנות יד שנייה וינטג', בתל אביב מספרת כי "חנות יד שנייה מאפשרת לצרכניות לצרוך מוצרים וינטג' שיוצרו לפני עידן הייצור ההמוני. מדובר בפריטים בעלי איכות טובה יותר ובעלי ייחודיות, וכמובן בצורה זולה יותר ובאופן שמיטיב עם הסביבה. בצרכנות היום הפריטים מיוצרים בהמוניות וכולם מייצרים אותו דבר ובאיכות פחותה, אנשים משלמים יותר בשביל מוצר פחות טוב. חנויות יד שנייה מייצרות מנגנון של מחזור ושימוש חוזר של העודפים הרבים הנוצרים בתעשייה, החנות שלי יותר מתעסקת בווינטג' ופריטים ישנים יותר ופחות ביד שנייה של אופנה עכשוויות."

לדבריה, כיום המודעות לחנויות יד שנייה גדולה יותר, אך עדיין מדובר בנישה. "לצערי בשנים האחרונות רואים דווקא ירידה, הייתה תקופה של שגשוג לפני חמש שנים, אך בשנתיים האחרונות יש ירידה, נסגרו הרבה חנויות שהיו ותיקות וטובות. אמנם נפתחו גם כמה חדשות אבל המגמה היא בהחלט של סגירה. צריך להבין את זה בהקשר הכללי. לנו כחנויות קטנות כמעט בלתי אפשרי בשבילנו להתחרות ברשתות הגדולות, ביכולות הפרסום שלהם, במחירים הנמוכים שהן יכולות להציע, התחרות ממש בלתי אפשרית. כשאתה קונה באינטרנט ובכמויות זה מאד פוגע בכלכלה המקומית ובעסקים הקטנים" לצד היותה של צרכנות יד שנייה חסכונית ואקולוגיות יותר, מוסיפה אורטל כי לחנויות אלה "יש גם ערך מוסף של ייחודיות, של אופנה הרבה יותר איכותית ואסתטיקה מתוחכמת יותר" מסכמת אורטל.

אורטל בן דיין. "הייתה תקופה של שגשוג לפני חמש שנים, אך בשנתיים האחרונות יש ירידה, ונסגרו הרבה חנויות יד שניה ותיקות וטובות". (תמונה באדיבות המצולמת)
אורטל בן דיין. "הייתה תקופה של שגשוג לפני חמש שנים, אך בשנתיים האחרונות יש ירידה, ונסגרו הרבה חנויות יד שניה ותיקות וטובות". (תמונה באדיבות המצולמת)

שווקי קח-תן ובאזרים למניהם מספקים אף הם מקום לכל מי שמעוניינת בצריכה אלטרנטיבית. היום יתקיים ב'טבריה 15', מתנ"ס קהילתי בשכונת הדר בחיפה, שוק קח-תן כחלק מאירועי יום ללא קניות העולמי המתקיים כתנועת נגד לבלק פריידי. "אנחנו מארגנות לא מעט אירועים לקהילה פה. קפץ לנו שביום שישי הולך להיות יום ללא קניות, והחלטנו לנצל את ההזדמנות הזאת לטובת שוק קח-תן. קיבלנו לא מעט בגדים מראש, אפילו מחנות יד שנייה שתרמה לנו עודפים משוק קח תן שהן עשו, ונראה שהאירוע עורר הרבה התעניינות בקהילה בשכונה, ונראה שיבואו הרבה. השוק פתוח לכל מי שרוצה לבוא ולתת בגדים ולקחת ללא עלות כמובן, אפשר גם כמובן לקחת גם אם אין לך מה לתת." השוק יתקיים ביום שישי הזה החל מהשעה עשר בבוקר ועד השעה אחת וחצי בצהרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!