דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המחלקה לחקירות שוטרים

שומרי הסף / מח"ש: עלייה במספר חקירות השוטרים שמוצו ב-2017

לפי נתונים שפרסמה היום המחלקה, בכ-40% מהתיקים שנחקרו הועמדו לדין שוטרים בדין משמעתי או פלילי | ראש היחידה: "למרות הסערה הרוחשת סביבנו תדיר, 'עין הסערה' עצמו, המקום בו אנו פועלים, הוא מקום שקט, מקצועי ורגוע"

המחלקה לחקירות שוטרים. (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
המחלקה לחקירות שוטרים. (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

עלייה במיצוי הדין בחקירות שוטרים: 39% מהחקירות נגד שוטרים הסתיימו בהעמדת הנחקרים לדין, כך לפי נתונים שפרסמה היום המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). מדובר ביחס לשנים האחרונות, אז נע שיעור ההעמדות לדין סביב ה-30%. ביחידה יכולים לרשום לזכותם גם עלייה של 3% בשיעור מיצוי החקירות (מ-68% ל-71%), וירידה קטנה בשיעור התיקים בהם לא נאספו ראיות מספיקות.

"מלאכת 'שמירת הסף' עליה אמונה מח"ש, היא המסד והטפחות להתקיימות מערכת אכיפת חוק תקינה" אמר אורי כרמל, מנהל המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה עם מסירת הנתונים, והוסיף "כפי שציינתי בעבר לא אחת, למרות הסערה הרוחשת סביבנו תדיר, 'עין הסערה' עצמו, המקום בו אנו פועלים, הוא מקום שקט, מקצועי ורגוע. מח"ש הפועלת בנחישות, ביושר, ללא מורא, מספקת בהחלטותיה ובהמלצותיה 'מצפן' ערכי למשטרה ולמערכת כולה".

בשנת 2017 התקבלו החלטות לגבי 641 תיקים בהם נחקר שוטר אחד או יותר באזהרה. מתוך חקירות אלה, נמנו 136 החלטות על העמדת שוטרים לדין פלילי, ו- 113 החלטות על העמדה לדין משמעתי (כ- 40% מהתיקים שנחקרו הסתיימו בהעמדה לדין).  102 מהתיקים שנחקרו (16%) הסתיימו לאחר שנקבע כי הנחקר איננו אשם, ו-189 מהם (כ-29%) נסגרו מחוסר ראיות מספיקות.

סה"כ כ- 71% מהתיקים שנחקרו באזהרה, הגיעו לכלל מיצוי והתבררה בהם לכאורה האמת. ממח"ש נמסר כי מדובר בחקירות אשר גילו ממצאים פוזיטיביים, אשר ניתן להתבסס עליהם לצורך העמדה לדין פלילי/ משמעתי או לחלופין על מנת לסגור את התיק מחוסר אשמה/ העדר התאמה להליך פלילי. מדובר בעלייה מתמדת של 3% בהשוואה לשנת 2016, ועלייה של  15%  מאז שנת 2012.

מבין 641 התיקים שהוגשו, לגבי 100 מהם נקבע כי נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדה לדין פלילי או משמעתי, כש-29 מהם הוגדרו כתלונות מינוריות, ב-7 הועברה החקירה לנתיב טיפולי ו-64 מהם מסיבות אחרות, כשחלק מהן עברו למחלקת המשמעת במשטרה אך לא כללו העמדה לדין משמעתי.

אחוז ההרשעה בתיקי מח"ש שנידונו בבית המשפט עומד על 85%, כשרק 3% מהם מסתיימים בזיכוי. זאת מתוך 103 פסקי דין שהחלטה עליהם התקבלה במהלך 2017. אין מדובר בהכרח בתיקים שהעבירות שבהם בוצעו בשנה זו.

מתוך דו"ח המחלקה לחקירות שוטרים
מתוך דו"ח המחלקה לחקירות שוטרים

"בתיקי מח"ש בוחנת המערכת את עצמה. אכן, בתיקים אלה היא עשויה לתבוע מחיר מבניה שלה, ולעיתים יכול שיהיה זה מי מבכירי בניה. ברם, רק אכיפה מקצועית, ללא משוא פנים, בתיקי מח"ש, תבטיח את אמון הציבור במשטרה ובפרקליטות כאחד, ואת עיקרון ה'שמירה על השומרים'."

עוד אמר "אולי בשל כך, השירות בה מרתק כל כך. תחושת הצדק הבסיסית (אל מול עוול שנגרם מכוח ניצול גס של השררה) חדה וחריפה, והיא דוחקת בעוסקים במלאכה למצות את יכולתם המקצועית מתוך נאמנות מוחלטת לאמת ולערכי המחלקה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!