דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / תביעה ייצוגית נגד גולדמן זקס: 2,300 נשים טוענות לאפליה מגדרית

בית משפט מחוזי אישר את הגשת התביעה, מהגדולות ביותר שיוגשו נגד מוסד בוול סטריט, אחרי שהשתכנע כי נהוגה בבנק ההשקעות מדיניות מפלה בנושאי שכר וקידום לתפקידי ניהול: "ראשי הבנק היו מודעים לבעיה, אך לא פעלו לתיקונה"

עובד בחברת גולדמן זקס. ארכיון  (AP Photo/Richard Drew)
עובד בחברת גולדמן זקס. ארכיון (AP Photo/Richard Drew)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

אחד הבנקים הגדולים בעולם עומד בפני תביעה ייצוגית על אפליית נשים. בית המשפט מחוזי בארה"ב אישר לקבוצה של 2,300 נשים להמשיך בדיונים בתביעה הייצוגית כנגד גולדמן זקס, בטענה כי בנק ההשקעות הפלה אותן על רקע מגדרי והנהיג מדיניות שהעדיפה גברים בצורה ברורה.

בפסק דין שמשתרע על פני 439 עמודים, קבעה השופטת אנליזה טורס כי 2,300 התובעות יכולות להמשיך בהליך התביעה הייצוגית, זאת משום ש"סיפקו הוכחה חד משמעית לטיפול מפלה בצורה משמעותית בגולדמן זקס". לדבריה, ההוכחות שהוצגו בפניה הציגו אפליה ברורה מצד ההנהלה כלפי העובדות בבנק או במוסדות פיננסיים אחרים המסונפים לבנק הענק ממנהטן, לרבות אפליה בגובה השכר ובקידומים לתפקידי ניהול.

חלק מהתובעות מילאו תפקידים בכירים בבנק החל משנת 2004, לרבות סגניות נשיא במחלקת ההשקעות ובמחלקת ניהול ניירות הערך של הבנק. "חוות דעת של מומחה שהוגשה בפניי הוכיחה כי נשים ששימשו בתפקידי סגנית נשיא או תפקיד משותף, זכו למשכורת נמוכה בשיעור של 21% ממקביליהם הגברים. התובעות הציגו בפניי הוכחות שראשי גולדמן זקס היו מודעים לאפליה המגדרית, אולם עדיין לא עשו דבר כדי לשנות את המצב", אמרה השופטת טורס.

עם זאת, דחתה השופטת את הטענה לפיה גולדמן זקס "שמר על אווירה של 'מועדון לגברים בלבד', בו נשים נחשפו לדעות קדומות רבות, הטרדות ונקמות רבות מצד עמיתיהן הגברים", והוסיפה כי "מדובר יותר בעניין אישי מאשר אווירה כללית ששלטה בבנק".

בראש קבוצת העובדות שהגישו את הבקשה לתביעה ייצוגית עמדו כריסטינה צ'ן-אוסטר, מארי דה לואיס ואליסון גמבה, ששימשו כסגניות נשיא בסניפי הבנק, ושאנה אורליך ששימשה כמנכ"לית משותפת באחד הסניפים.

בכתב התביעה שהגישו העובדות, נטען כי הבנק שילם באופן שיטתי משכורת נמוכה יותר לנשים מאשר לגברים בתפקידים מקבילים, וכן העניקו לנשים ציונים נמוכים יותר בביקורות על ביצועיהן, מה שמנע את מחלקן קבלת קידום. העובדות ביקשו להגיש את תביעה ייצוגית, משום שזו תאפשר להם לקבל פיצויים גבוהים מהבנק בעלות נמוכה יותר מאשר במקרה של תביעה אישית של כל עובדת בנפרד.

קלי דרמודי, עורכת הדין של התובעות הביעה שביעות רצון מפסיקת בית המשפט, והעריכה כי בעקבותיה עשויות עובדות נוספות רבות של להצטרף לתביעה. "ברור שאנו מרוצות מאוד" אמרה דרמודי, "המקרה הזה הוא כבר בן שמונה שנים, וזו ההוכחה שלפעמים כדאי להמתין". עורכי הדין של גולדמן זקס סירבו להגיב לפסיקת השופטת טורס.

מדובר באחת התביעות הייצוגיות הגדולות ביותר שיוגשו נגד מוסד פיננסי בוול סטריט בגין אפלייה על רקע מגדרי. בשנים האחרונות התלוננו נשים רבות העובדות במגזר הפיננסי בארה"ב על אפליה נגדן עקב היותן נשים ומדיניות ברורה של העדפת גברים.

מוקדם יותר השבוע נדחתה בקשתה של ענקית הטכנולוגיה גוגל לדחות תביעה ייצוגית שהוגשה נגדה מצד קבוצת מהנדסות שהועסקו בחברה וטענו שהופלו לרעה על רקע מגדרי. גם עובדות בשירות הזמנת הנסיעות אוּבּר הגישו תביעה ייצוגית נגד החברה בטענה כי הפלתה לרעה נשים ועובדות בעלות צבע עור שונה. התובעות טענו כי אובר שילמה להן שכר נמוך יותר ומנעה את קידומן לתפקידים בכירים לעומת גברים, אולם בסופו של דבר הסתיימה התביעה הזו בהסדר פיצויים בגובה עשרה מיליון דולר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!