דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איראן

בחזרה להסכם הגרעין / נתניהו: לאיראן הייתה תכנית גרעין סודית והיא שיקרה בדיווחיה למערב

בנאומו חשף נתניהו ראיות לכך שאיראן שיקרה בנוגע לתכנית הגרעין שלה - אך לא שהפרה את הסכם הגרעין שנחתם | הנאום, פחות משבועיים לפני התאריך בו אמור להודיע טראמפ אם בכוונתו לחדש את הסכם הגרעין

נאום הגרעין של נתניהו, 30 באפריל 2018 (מרים אלסטר / פלאש90)
נאום הגרעין של נתניהו, 30 באפריל 2018 (מרים אלסטר / פלאש90)
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר היום (שני) הצהרה על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן: בהישג מודיעני יוצא דופן, השיגה ישראל כמות אדירה של מסמכים המעידים על קיומה של תכנית גרעין למטרות צבאיות, וזאת בניגוד להצהרות איראן.

"הערב חשפנו הישג מודיעיני מהחשובים שידעה מדינת ישראל – חשפנו את הארכיון הסודי של הגרעין האיראני" אמר נתניהו בשלב האחרון של נאומו בשפה העברית וגילה כי החומרים מצויים בידיה של ישראל מזה מספר שבועות, "הוא חושף לראשונה למעלה מ-100,000 מסמכים סודיים של המשטר האיראני". נתניהו הציג את האתר בוא אוכסנו המסמכים ואז חשף את הקלסרים והתקליטורים שמאכסנים את המידע. עוד הציג נתניהו כי ההחלטה על תכנית הגרעין התקבלה ע"י הדרגים האיראנים הגבוהים ביותר, תוכניות יצור של מתקנים גרעינים ונשק גרעיני טקטי, תמונה של מתקן גרעיני תת קרקעי, שמות מדענים וחומרים נוספים.

לדברי נתניהו איראן שקרה למערב כי אינה מעוניינת בנשק גרעיני וכי לא קדמה את תכניתה הגרעינית, "התיקים הסודיים מראים בבירור את הפעולות שאיראן עשתה כדי להשיג נשק גרעיני. הם מוכיחים שאיראן שיקרה לעולם במצח נחושה כדי שהמעצמות יאשרו את הסכם הגרעין עמה". נתניהו המשיך ותקף את הסכם הגרעין כי הוא "סולל את דרכה של איראן לארסנל שלם של פצצות גרעין" והוסיף כי הוא מאפשר לה הקלות כלכליות "לקבל מיליארדי דולרים שמממנים את התוקפנות שלה נגד ישראל וגם נגד מדינות אחרות במזרח התיכון".

ביחס להחלטת טראמפ על המשך מדיניותה של ארה"ב כלפי הסכם הגרעין אמר נתניהו, "בעוד כמה ימים הנשיא טראמפ יודיע על החלטתו בעניין הסכם הגרעין עם איראן. אני בטוח שהוא יקבל את ההחלטה הנכונה. ההחלטה הנכונה לארה"ב, ההחלטה הנכונה לישראל, ההחלטה הנכונה לביטחון העולם".

הסיקור החי פתוח
עדכון אוטומטי:  

טראמפ בתגובה לנאום נתניהו: לא אומר אם נבטל את ההסכם. אולי נדון בהסכם חדש

טראמפ: המצב עם איראן אינו מתקבל על הדעת, אני לא אומר מה אני אעשה, נראה מה יקרה. זה לא אומר שלא נקיים משא ומתן על הסכם אמתי.

נתניהו: איראן שיקרה בדיווחים שחוייבו מהסכם הגרעין

ראש הממשלה הראה הוכחות לפיהן איראן שיקרה בדיווחים שחויבו בהסכם הגרעין, כשטענה שלא פיתחה נשק גרעיני.

נתניהו: התיקים האלה מוכיחים שאיראן שיקרה כשאמרה שאין לה תכנית גרעינית

לדבריו העבודה פוצלה לעבודה חשאית וגלויה לאחר הסכם הגרעין, והיא המשיכה את עבודתה על פיתוח נשק גרעיני בסדרת ארגונים חשאיים.

נתניהו: נחשפה תכנית עמד - שמטרתה לתכנן ולנסות נשק גרעיני

לפי נתניהו מטרה של התכנית היא לתכנן ולנסות 5 ראשי נשק גרעיניים. לדבריו בפרויקט יש את כל חמשת המרכיבים הבסיסיים להכנת נשק גרעיני.

נתניהו חשף קלסרים ודיסקים שנתפסו מאיראן ובהם לדבריו מידע שהוסתר

נתניהו: איראן משקרת בגדול, איראן העבירה את תיקי הגרעין שלה למקום סודי

אחרי שחתמו על הסכם הגרעין איראן העמיקה מאמציה להסתיר את תכנית הגרעין. איראנים מעטים יודעים איפה האתר נמצא.

נתניהו בפתח נאומו: הערב נראה לכם הוכחות חדשות לתכנית גרעינית שאיראן מסתירה מהעולם

שר החוץ של איראן מחמד זריף תקף את הכרזתו של נתניהו וכינה אותו בטווטיר "הילד שלא יכול להפסק לקרוא זאב עושה זאת שוב… אתה יכול לשטות רק בחלק מהאנשים כל כך הרבה פעמים".

הקבינט המדיני ביטחוני התכנס בצהריים לדיון לא מתוכנן בקריה בתל אביב. זאת, על רקע הדיווחים מסוריה על תקיפה של בסיסים צבאיים, שבה נהרגו אזרחים איראניים. עד עתה לא התייחסה ישראל באופן רשמי לטענות כי היא עומדת מאחרי התקיפה.

שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר בהתייחסו להצהרת ראש הממשלה כי "המידע שיציג נתניהו יהיה כבד משקל, תהיה לו השפעה על העולם".

הסכם המעצמות על תכנית הגרעין האיראנית נחתם ביולי 2015 בין איראן לחמשת החברות הקבועות במועצת הביטחון: ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת ובריטניה, וכן עם גרמניה והאיחוד האירופי. ההסכם מטיל הגבלות על תכנית הגרעין האיראנית, בתמורה להורדת הסנקציות מאיראן. המפקחת על ההסכם היא הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שקבעה עד כה כי איראן עמדה בהסכם. תחת ההסכם הסירה איראן את מאגר האורניום המועשר ברמה בינונית שלה, והתחייבה להפחית שני שליש מהצנטריפוגות שברשותה. לדעת רוב המומחים מונע ההסכם מאיראן לקדם את תכנית הגרעין שלה בעשור הקרוב לפחות.

מאחר וארה"ב הברית איננה חתומה על ההסכם לבדה, קשה מאד יהיה לבטל אותו ולמעשה כלל לא ברור איך הדבר ייעשה. במסגרת ההסכם נדרשת ארה"ב לאשרר מדי תקופה כי איראן עומדת בכל התחייבויותיה כפי שנקבעו בהסכם.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!