דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מערך הכשרות

כשר, אבל מסריח / "הדרך היחידה להסדיר את עבודת המשגיחים היא באמצעות חברה ממשלתית"

דבריו של עמיחי פילבר, לשעבר מנהל תחום כשרות מהמשרד לשירותי דת, בדיון בנושא מערך הכשרות בישראל | הדיון, על רקע החלטת מועצת הרבנות לא להעסיק את משגיחי הכשרות בהעסקה ישירה אלא ע"י חברת כוח אדם |

מכירת החמץ של משטרת ישראל לרבנים הראשיים לקראת פסח התשע"ז (תמונה: דוברות הרבנות הראשית)
מכירת החמץ של משטרת ישראל לרבנים הראשיים לקראת פסח התשע"ז (תמונה: דוברות הרבנות הראשית)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אנו מתנגדים להקמת חברות כח האדם שיעסיקו את המשגיחים. זה מהלך שייקר לנו העלויות", אמר אתמול (שלישי) ישי ברנע, יו"ר התאחדות המלונות בירושלים, בדיון בוועדה לביקורת המדינה על מערך הכשרות בישראל. עמיחי פילבר, לשעבר מנהל תחום כשרות מהמשרד לשירותי דת הוסיף ואמר: "הדרך היחידה להסדיר את עבודת המשגיחים היא באמצעות חברה ממשלתית".

ברקע לדיון, עמדה הודעתה של מועצת הרבנות הראשית מהשבוע שעבר, כי היא סבורה שעל מנת להפריד את המשגיחים כך שלא יועסקו על ידי המושגחים – הפתרון הנכון הינו קליטתם כעובדי המועצות הדתיות, אולם בשל שיקולים תקציביים בכוונתה להמליץ על הוצאת ההשגחה למכרז לארבע חברות כוח אדם שיעסיקו את משגיחי הכשרות כעובדי קבלן. מנכ"ל הרבנות הראשית הרב משה דגן אמר כי מתווה זה יובא בקרוב לאישור הממשלה, והדגיש אף הוא כי זו אינה האופציה המועדפת על הרבנות אך אלה התנאים שהציב משרד האוצר.

יניב שפירא, יו"ר ועד משגיחי הכשרות בהסתדרות אמר כי משגיחי הכשרות התאגדו בהסתדרות לאור תנאי העסקתם המחפירים. "אנו מתנגדים בכל תוקף להסדר ההעסקה דרך חברות כח האדם. אין סיבה שלא נועסק ישירות על ידי המדינה או דרך חברה ממשלתית, היות והכסף להעסקה כזו כבר קיים, ומצוי בתשלומים שמשלמים בעלי העסקים כיום למשגיחי הכשרות. הדלתא שיקבלו קבלני כח האדם תעלה יותר מהעסקה במודל ישיר".

"אנחנו חשבנו שיש להפריט לחלוטין את כל מערך הכשרות" אמרה שני מנדל, ממשרד האוצר, "לכן מבחינתנו, העסקה דרך חברות כח אדם זה פיתרון פחות קיצוני מהכוונה המקורית של משרד האוצר. למועצות הדתיות שמעסיקות 3,000 עובדים אין יכולת לקלוט עוד 5,000 משגיחי כשרות בהעסקה ישירה, המערכת כולה תקרוס".

"בכל דיון בנושא הועלה המצב העגום של המשגיחים ואנחנו תמכנו בהעלאת שכרם" אמר ח"כ אלעזר שטרן שיזם את הדיון. "השאלה היא האם אנחנו יכולים לסמוך על מערך הכשרות הנוכחי? לדעתי לא. בעיה נוספת היא היעדר נשים במערך. למה הן לא יכולות להשגיח על כשרות? המונופול בעולם הכשרות הוא חלק מאבי אבות השחיתות. המונופול לא רק מביא להעלאת עלויות אלא גם מאפשר סחיטה. התחושה שלי היא שלרבנות לא איכפת. זה מונופול חזק, כוחני, שמגלגל מיליונים על חשבון אזרחי מדינת ישראל".

"יש החלטה ברורה של מועצת הרבנות שאישה יכולה להיות משגיחה" התייחס לדבריו אלדד מזרחי, יו"ר מועצה דתית תל אביב. בתשובה לדברי משרד האוצר אמר: "מי שחושב שזה צריך להיות מופרט – זה יביא לכאוס ומערכת של מעאכרים. אנו רואים את הבד"צים שמתנהלים באופן פרטי ואת הכאוס שנוצר שם. מי שצריך להפעיל את מערך הכשרות זו המדינה".

"אנו קרובים מאוד לדד ליין שהציב בית המשפט העליון ביחס למודל העסקתם של משגיחי הכשרות ויש דחיפות רבה בהסדרת העסקתם" אמרה יושבת ראש הועדה ח"כ שלי יחימוביץ'. "עם זאת, במודל הנוכחי הממשלה במו ידיה מייצרת עוד ועוד עובדי קבלן, במקום שיועסקו בהעסקה ישירה על ידי תאגיד ממשלתי או דרך המועצות הדתיות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!