דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד התחבורה

בטיחות בדרכים / רוכבים על אופניים חשמליים? בקרוב תחויבו לחבוש קסדה

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק של שר התחבורה שמחייבת חבישת קסדה בכל גיל ובכל הכבישים | במאי האחרון מתח מבקר המדינה ביקורת על התנהלות משרד התחבורה בפיקוח על נושא האופניים החשמליות

רוכב אופניים חשמליים. "התאונות נהפכו למכת מדינה" (צילום: shutterstock).
רוכב אופניים חשמליים. "התאונות נהפכו למכת מדינה" (צילום: shutterstock).

ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת החוק של שר התחבורה ישראל כ"ץ, המחייבת רוכבי אופניים חשמליים לחבוש קסדה, כל גיל ובכל הכבישים. הצעת החוק תועבר בימים הקרובים לאישור מליאת הכנסת.

"אני גאה ושמח על כך שאפשרתי להביא לישראל אופניים חשמליים" אמר היום בשר כ"ץ, "האופניים החשמליים הם כלי תחבורה יעיל, נוח וידידותי לסביבה. הם שקטים, אינם צורכים דלק, אינם מזהמים ותורמים להפחתת העומס בכבישים. עם זאת, רכיבה לא זהירה ושלא בהתאם לחוק עלולה לסכן את הרוכב ואת משתמשי הדרך האחרים", הוסיף שר התחבורה.

כיום, החוק מחייב את כל רוכבי האופניים לחבוש קסדה בעת רכיבה בכבישים בינעירוניים בלבד, ובכבישים העירוניים חלה חובת חבישת הקסדה על רוכבי אופניים עד גיל 18 בלבד. הצעת החוק החדשה תבטל, למעשה את הפטור שניתן בשנת 2011 לרוכבי האופניים בוגרים בדרכים עירוניות.

עוד קובע החוק כיום כי הרכיבה על אופניים חשמליים מותרת מגיל 16 בלבד כאשר על פי התקנות, ניתן לרכב על אופניים חשמליים בעלי הספק מרבי של 250 ואט, אשר מהירות נסיעתם אינה עולה על 25 קמ"ש. עוד נקבע, כי באופניים החשמליים יותקנו אביזרי בטיחות, הכוללים בין השאר צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזיר אור. האופניים נדרשים לשאת סימון רשמי של המילים "אופניים עם מנוע עזר", שימוקם במקום מרכזי וגלוי לעין. בסימון המיוחד יופיעו גם פרטי היצרן.

למרות כללים אלה, כל מי שמשוטט ברחובות ישראל נתקל פעמים רבות ברוכבי אופניים חשמליים שגילם נמוך בהרבה מ-16, הנוסעים במהירות גבוהה מאוד וללא כל האביזרים המפורטים בחוק.

לפי נתוני רשות המסים, קצב הייבוא של אופניים חשמליים לישראל עלה באופן דרמטי: בשנת 2010 יובאו 1,239 זוגות אופניים חשמליים בלבד, ואילו בשנת 2016 יובאו 70,021 זוגות אופניים. על פי הערכות, בסוף 2016 עמד מספר האופניים החשמליים שנמצא בשימוש על כ-210,000.

בתאונות דרכים שהתרחשו בשנים 2013 עד 2016 בהן היו מעורבים אופניים, אופניים חשמליים וגלגינועים (קורקינט חשמלי) הסתכם מספר הפצועים שאושפזו בבתי חולים ב-7,852. מעורבותם של ילדים בתאונות אופניים בשנים אלה הייתה רבה: שיעור הילדים מכלל הפצועים שנפצעו בתאונות אופניים היה כ-50%, ושיעורם מכלל הפצועים שנפצעו בתאונות אופניים חשמליים וגלגינועים היה כ-24%.

מבקר המדינה נדרש גם הוא לנושא. דו"ח שפרסם מוקדם יותר השנה, מצא כי אין רישוי מסודר של אופניים חשמליים שנמכרים ללקוח, וכי תחום זה הוא במידה רבה פרוץ. כמו כן נמצא כי משרד התחבורה משנה תדיר את עמדתו לגבי הצורך ברישיון נהיגה כדי לנהוג באופניים חשמליים, וההחלטה נעשית ללא עבודת מטה מסודרת.

נוסף על כך נמצא כי אין כל תכנית חינוכית והסברתית מקיפה, לא במשרד החינוך ולא ברשות למאבק בתאונות דרכים, כדי להתמודד עם הבעיה, שמשקלה בקרב בני נוער אדיר. המשטרה מצידה הגבירה משמעותית את האכיפה על רוכבי אופניים חשמליים, אך נראה שרישום התאונות שהיא מנהלת לוקה בחסר ומשמיט חלק גדול מהמקרים. בניית שבילי אופניים, שיכולים להפחית את מספר התאונות, אינה מלווה כראוי על ידי משרד התחבורה, ופעמים רבות נעשית ללא נהלים מסודרים בתוך הרשויות עצמן.

"אין לקבל מצב מתמשך שבו משרד הכלכלה ומשרד התחבורה מטילים זה על זה את האחריות לפיקוח ולאכיפה, שכן בעקבות זאת נפגעים הליכי הפיקוח והאכיפה", כתב אז המבקר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!