דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית

עידן טראמפ / טראמפ מקפיא את שכר עובדי הממשל הפדראלי בשל "אחריות פיסקלית"

הנשיא שהוביל את את אחד מקיצוצי המס הגדולים למעמדות הגבוהים בעשורים האחרונים לא מאשר עדכון שכרם של שני מיליון עובדים לקצב עליית המחירים

דונאלד טראמפ מקבל מטילי זהב ממנכ"ל APMEX מיכאל היינס , ארכיון  (צילום: Rob Bennett/AP Images for APMEX).
דונאלד טראמפ מקבל מטילי זהב ממנכ"ל APMEX מיכאל היינס , ארכיון (צילום: Rob Bennett/AP Images for APMEX).
יונתן קירשנבאום

חודשים לאחר שהנשיא טראמפ העביר רפורמת שהפחיתה מסים בעיקר לעשירים, כעת נשיא ארצות הבריא טוען שלמדינה אין מספיק כסף כדי לתת לשני מיליון עובדי המדינה בארה"ב העלאת שכר, אפילו לא כדי להצמיד את שכרם לרמת המחירים.

"עלינו לעשות מאמצים לשמוע על נתיב של אחריות פיסקלית, ואי אפשר לאפשר כזה גידול בתקציב של רשויות פדרליות" כתב טראמפ במכתב לסנאט בשבוע שעבר. הסנאט אישר הצעת חוק שתגדיל את שכר עובדי המדינה ב-1.9% בשנת 2019, בהתאם לעליית המחירים בשוק (רמת האינפלציה). עם זאת, ההעלאה לי תוכל להתקיים ללא אישורו של הנשיא, שמעוניין למנוע כל העלאה לשנת זו. במקרה כזה, השכר הריאלי (ביחס לעליית המחירים) של עובדי המדינה יקטן.

2.2 מיליון אמריקאים הם עובדי מדינה, אחד המגזרים הגדולים ביותר במשק האמריקאי. עובדי המדינה האמריקאים למעשה לא זכו להעלאה משמעותית מאז שנת 2011. סנטור מארק וורן אמר כי "להודעה של טראמפ אין קשר להפיכת הממשלה ליעילה יותר. ההודעה היא המתקפה האחרונה שמלחמה שמנהל ממשל טראמפ עם עובדי המדינה".

החלטתו של טראמפ נראית בעייתית עוד יותר לאור העובדה שקיצוץ המיסים שהוא העביר בתחילת שנת 2018, שמוטה באופן חריג לטובת העשירים ביותר בארה"ב מגדילה את הגירעון של הממשלה באופן ניכר. על פי הערכות ה-CBO, קיצוצי המיסים שניתנו לעשירים יגדילו את החוב הממשלתי בכ-2.2 טריליון דולר עד לשנת 2027.

למעשה, הטיעון של טראמפ בנוגע לאחריות תקציבית הופכת למגוכחת לאור קיצוצי המיסים. מומחים רבים טוענים כי מדובר בחלוקה מחודשת של הון בקנה מידה היסטורי, אשר יגדיל את הפערים בין האמריקאים העניים ביותר לאלו העשירים ביותר, ויטיבו באופן בלתי פרופורציונלי עם בעלי ההון בארה"ב. הכלכלן גבריאל זוקמן אמר לניו יורק טיימס בינואר כי "אחת הסיבות לאי השוויון הגדול בארה"ב היא מדיניות מיסוי שמיטיבה עם העשירים". בשבוע שעבר פורסם דו"ח אי השוויון של צוות כלכלנים בראשות הפרופ' תומאס פיקטי, שבכתיבתו השתתף זוקמן, בו נחשף כי בארה"ב מגמת הגידול באי השוויון בעשורים האחרונים היא החריפה ביותר.

איגודי העובדים האמריקאיים הגיבו להודעה בזעם. ראש איגוד עובדי משרד האוצר, טוני רירדון אמר כי: "זהו צעד מאכזב מאד של הממשל, והוא מזכיר לנו שהממשל הזה, בסביבה הכלכלית הזו, פשוט לא מכבדת את העובדים שלה".

"עובדי המדינה הם ציבור העובדים האמריקאי- יותר מ-2 מליון עובדים מחוייבים שדואגים לחיילים שלנו, תומכים בצבא שלנו, מגנים על הסביבה שלנו ועוזרים למשפחות עובדות להסתדר. יותר משני שליש מהם הם בוגרי הצבא, ורבים אחרים עובדים כדי לכלכל משפחות שבהן ישנם ילדים שמשרתים בצבא" אמר דיויד קוקס, נשיא איגוד עובדי המדינה.

הצעד האחרון חושף עוד מימד דרכו פוגע קיצוץ המיסים בעובדים האמריקאים. הרפובליקנים מציירים את הרפורמות כמהלך שיטיב עם מעמד הביניים האמריקאי. לטענתם, המהלך יקצץ באופן מידי מסים בשביל 70% מהמשפחות ממעמד הביניים, דבר שככל הנראה יהיה נכון. עם זאת, מיליוני אמריקאים אחרים ירגישו דווקא העלאה בהיקף המיסוי, ובמיוחד אלו אשר חלק ניכר מהכנסתם מתבססת על שירותים הניתנים ע"י מדינתם. זאת מכיוון שהחוק מקצץ בהטבות אשר ניתנות על שירותים ציבוריים מסוימים, דבר שיאלץ את המדינות השונות לגבות מסים גבוהים יותר כדי לממן את שירותיהם. צעד זה יפגע באמריקאים העניים ביותר, אשר זקוקים לשירותים אלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!