דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מינהל הבטיחות

ההפקרות נמשכת / ממשיכים ליפול: עלייה של 30% בתאונות עבודה קטלניות ב-2018

דו"ח חדש של מינהל הבטיחות מצביע על העלייה, אך לפי הנתונים שבידי הקבוצה למאבק בתאונות בניה, הנתונים חמורים אף יותר | נתוני המינהל חושפים כי פועל נוסף, שלא נמנה עד כה עם ההרוגים, מת השנה מפצעיו, כך שבסיכום כולל - 31 פועלים מתו השנה כתוצאה מתאונות בניין

בטיחות בעבודה באתרי בנייה (צילום: יהל פרג׳).
בטיחות בעבודה באתרי בנייה (צילום: יהל פרג׳).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מינהל הבטיחות פרסם את דו"ח תאונות העבודה למחצית הראשונה של 2017. על אף כותרת הדו"ח, הוא מתמקד בתאונות קטלניות בלבד, ואיננו מפרסם נתונים באשר לתאונות בהן נפצעו עובדים באורח קשה או בינוני, העשויים להוביל לנכות קבועה – אך לא נהרגו.

במשרד מודים כי מספר התאונות הקטלניות בעבודה בכלל ענפי המשק עלה בכ-30% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2017, בה על פי המשרד נהרגו 23 עובדים. כמו כן ציינו כי בהתבסס על נתוני השנים האחרונות, והיקף התאונות במחצית הראשונה ב-2018, נראה שהיקף התאונות הקטלניות בכלל, וספציפית בענפי הבנייה והשירותים, צפויה להיות השנה גבוהה מהממוצע החמש שנתי.

הפגנה מחוץ לביתו של מנכ"ל אלקטרה איתמר דויטשר במחאה על הרוגי תאונות הבניין באתרי החברה. 20 לאוגוסט 2018 (צילום: ניצן צבי כהן)
הפגנה מחוץ לביתו של מנכ"ל אלקטרה איתמר דויטשר במחאה על הרוגי תאונות הבניין באתרי החברה. 20 לאוגוסט 2018 (צילום: ניצן צבי כהן)

במינהל ספרו 30 תאונות קטלניות מתחילת השנה עד יוני, מהן 19 בענף הבינוי, 4 בתעשיה, 5 בענפי השירותים והמסחר, עובד חקלאות אחד ועובד נוסף שנהרג במהלך חילוץ ממעלית. עם זאת, כבכל שנה, הדו"ח אינו כולל עובדים שנהרגו מעבר לקו הירוק, וכן עובדים שנהרגו כתוצאה מדריסה במקומות עבודתם, כגון דריסת משאית או כלי מכניים כבדים אחרים. כך למשל לא נמנים אחמד עדאיס שנפל אל מותו מגובה 10 מטרים באתר בניה במעלה אדומים באפריל האחרון או עובד שנדרס על ידי רכב חולף במהלך שביצע עבודות צביעה בכביש ליד אצטדיון הדר יוסף בתל אביב.

מה עם בראהים, מוחמד ומועיין?

מקרים אלו תועדו על ידי עו"ד הדס תגרי מהקבוצה למאבק בתאונות בניה, שציינה ארבע תאונות קטלניות נוספות שאינן מופיעות בדו"ח, אך מופיעות ברישומיה המבוססים על הודעות כוחות ההצלה: בראהים סעיד ז"ל שהתחשמל במפעל סטאר אלום במפרץ חיפה במרץ, מוחמד חמד חליל (אבו עאמר) ז"ל שנפל מגובה לאחר שתיקן או התקין צלחת סלולרית בבענה, מועיין סלים נסר חג'ה שנפטר מפצעיו כשבועיים לאחר שנפצע בנפילה מגובה באתר בניה בטייבה בפברואר, ונהג משאית שנקבר תחתיה בסוף יוני במושב בני ציון. 'דבר ראשון' פנה למשרד העבודה בשאלה מדוע תאונות אלו לא פורסמו בדו"ח, ויפרסם התייחסותם לכשתתקבל.

הדו"ח מציין כי במחצית הראשונה של 2018 ארעו עשרה "אירועי תמותה כתוצאה מאירועים בריאותיים, אובדנות, שריפה, אירועים שאינם במהלך או עקב עבודה, ותאונות דרכים בדרך ואל העבודה", מבלי להפריד בין גורמי המוות השונים ומבלי לציין את תאריכי המקרים או את פרטיהם. בכלל עשרת אירועים אלו ציין את את מותה של נטע רוטמן, עוברת אורח שנהרגה מנפילת מנוף זחל. מלבדה, כזכור, נהרג מאיר פלישתייב מפגיעת קרשים שנפלו באתר בניה בחולון, אך הדו"ח אינו מתייחס לאירוע זה.

הדו"ח כלל גם שני עובדי בניין שנפטרו לכאורה שלא היו מוכרים לארגונים הפועלים כנגד תופעת תאונות הבניין. אולם עו"ד ישראל אסל המייצג את משפחת אחד העובדים פנה לדבר ראשון ועדכן כי העובד עודו חי, ומאושפז בחוסר הכרה בבית החולים רעות בתל אביב. בעקבות כך ברר דבר ראשון מול המשטרה את מצבו של ה'הרוג' השני אשר הופיע בדו"ח, ומהברור עלה כי גם עובד זה עודו חי.

המשרד טרם פרסם את הדו"ח השנתי המסכם של 2017. ל'דבר ראשון' נודע כי בכוונתם לפרסם אותו בימים הקרובים. במכתב ששלחה תגרי לשר כץ בחודש מרץ, ציינה כי בעבר היו מפורסמים הדו"חות השנתיים במהלך חודש מאי. לדבר ראשון אמרה כי ייתכן ודו"ח זה לכשיתפרסם יחשוף גם את מותם של עובדים נוספים ב-2017 עליהם הארגונים אינם יודעים היום, כשם שהדו"ח הנוכחי חשף את מותו של עובד נוסף.

במשרד העבודה והרווחה מסרו כי כלל האירועים המצויינים בכתבה נחקרו על ידי המשטרה שקבעה כי אין מדובר בתאונות עבודה, למעט אירוע הדריסה ליד אצטדיון רמת יוסף בתל אביב, שלא דווח למשרד. האירוע לדבריהם בבדיקה מול משטרת ישראל.

כמו כן ציינו במשרד כי אכן נפלה טעות סופר בדו"ח, באשר לעובד שנפצע בחודש ינואר ועודו מאושפז, "אנו מתנצלים על הטעות והיא תתוקן באופן מידי" ציינו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!