דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אופא

בבעלות הציבור / בעקבות דרישת אופ"א: קבוצות יחויבו לפרסם את הדו"חות הכספיים שלהם

הדרישה מחייבת את הקבוצות בליגת העל ובליגה הלאומית, והיא תמנע מהתאחדות הכדורגל הישראלית למסמס החלטות בית משפט בנושא | "ארגון היציע מברך את דרישות אופ"א לשקיפות, וימשיך לפעול לשמירה על היציבות הכלכלית של המועדונים"

משחק כדורגל באצטדיון טדי (צילום ארכיון: פלאש90)
משחק כדורגל באצטדיון טדי (צילום ארכיון: פלאש90)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

התאחדות הכדורגל האירופית אופ"א דורשת מהתאחדות הכדורגל הישראלית כי קבוצות הכדורגל בליגת העל יפרסמו בשבוע הקרוב את הדוחות הכספיים שלהם לעונת 2017/18. רוב קבוצות ליגת העל מסרבות בשנים האחרונות לפרסם דוחות כספיים שנתיים ולהתנהל באופן ציבורי שקוף. הפעם הן ייאלצו לעמוד בדרישות של אופ"א ולהתחיל תהליך של שקיפות בכדורגל הישראלי. שי גולוב מארגון האוהדים "היציע" אמר בתגובה כי "ארגון היציע מברך את דרישות אופ"א לשקיפות, וימשיך לפעול לשמירה על היציבות הכלכלית של המועדונים, ששקיפות היא חלק בסיסית ממנה".

מועדוני הכדורגל בישראל מוגדרים כגוף דו-מהותי (כלומר, גוף ששייך גם לציבור אפילו אם הוא מנוהל על ידי חברה פרטית), ולכן יש גם לציבור יש חזקה עליהם. אין בישראל אף קבוצת כדורגל השייכת באופן בלעדי לאיש אחד או בעלים. גם הקבוצות הגדולות בישראל שייכות לאוהדי הקבוצה במקביל ליחידים או תאגידים שמשכירים את זכותם לשמש כבעלי זכויות הניהול של המועדון באותה הנקודה.

לפי פסיקת בית המשפט המחוזי בתל אביב של השופטת עינת רביד בספטמבר 2017, על ההתאחדות לכדורגל לעמוד בתקנון ולחייב את מועדוני הכדורגל לפעול בשקיפות, אשר תתבטא בפרסום דו"חות כספיים עונתיים בהם יכללו פרטי מידע מלאים כגון השקעת הבעלים במועדון, הכנסות שנתיות, תזרים מזומנים ועוד.

למרות פסיקת בית המשפט, רוב קבוצות הכדורגל בשתי הליגות הבכירות בישראל מסרבות לפרסם את המאזנים השנתיים שלהן. עד כה פרסמו רק ארבע מתוך 30 הקבוצות בליגת העל והליגה הלאומית את הדוחות הכספיים שלהן לעונת 2017/18. בעקבות חוק חדש של אופ"א יחויבו שאר הקבוצות לפרסם מידית את הדו"חות כדי להימנע מהתערבות ההתאחדות האירופית.

שי גולוב מארגון האוהדים 'היציע – ארגון אוהדי קבוצות הספורט בישראל', שנאבק בשנים האחרונות ביצירת שקיפות ניהולית בכדורגל הישראלי, התייחס להחלטת אופ"א ואמר "לפני כשנה בעקבות תביעה שהגיש ארגון היציע, חויבו המועדונים לפרסם לציבור את הדוחות הכספיים של קבוצות הכדורגל. השימוש בכספי ציבור לא פחת, אך במהלך המשפט שונה התקנון, וחלק מהמועדונים פטרו עצמם מחובת השקיפות. בדומה לתגובות חלק מהמועדונים בימים אלו לדרישות אופ"א לשקיפות. ארגון היציע מברך את דרישות אופ"א לשקיפות, וימשיך לפעול לשמירה על היציבות הכלכלית של המועדונים, ששקיפות היא חלק בסיסית ממנה".

מאז שנת 2012 מחויבות קבוצות המשחקות בליגת העל ובליגה הלאומית לפרסם את המאזנים השנתיים שלהם, בעקבות המלצות ועדת שטרוזמן שקבעו שעל מועדוני ליגת העל להיות שקופים ולפרסם את דוחותיהם הכספיים אחת לשנה. בסעיף 2 בהמלצות הוועדה נכתב "לחייב כל מועדון לפרסם אחת לשנה דו"ח רווח – הפסד ותזרים מזומנים לידיעת הציבור. בנוסף, לפרסם דו"ח שנתי המתאר את ההחלטות שהתקבלו ודרך קבלתן במועדון."

חלק מהקבוצות הגדולות זכו לאישור לא לפרסם את הדוחות הכספיים שלהם בעקבות החלטה שערורייתית של ההתאחדות הכדורגל ,שקבוצה הנתמכת על ידי כספי ציבור ב-10 אחוזים פחות מסך ההוצאה הכספית שלה לא צריכה לעשות זאת. כאשר בתוך זה הם מתייחסים לתקציב שהקבוצה קבלה מהטוטו ואף מתקציב המדינה כאל כסף פרטי, למרות שהוא מגיע מהמדינה, או עד עכשיו, מגוף ציבורי. החלטה החדשה של אופ"א עוקפת את החלטת ההתאחדות. היא מחייבת את כל קבוצות ליגת העל לפרסם את הדוחות הכספיים שלהם בפומבי, כדי לייצר שקיפות ניהולית של המועדונים ביבשת.

המועדונים היחידים שפרסמו עד כה את הדוחות הכספיים שלהם לעונת 2017/18 באתר המנהלת הם: בני יהודה, קטמון, מרמורק וקרית שמונה. באופן כללי נרשמת ירידה תלולה בהגשת הדוחות הכספיים בשנים האחרונות. לעונת 2014/15 פרסמו 21 קבוצות את הדוח השנתי שלהם כולל הקבוצות הגדולות מכבי ת"א, הפועל ת"א, מכבי חיפה, בית"ר ירושלים והפועל ב"ש. בעונת 2015/16 זכו 10 קבוצות מליגת העל לפטור מהגשת הדוחות הכספיים. והפכו את הגשת הדוחות והמלצת לשקיפות לחלקית וכמעט חסרת משמעות לגבי קבוצות ליגת העל.

הקבוצות שזכו לפטור מהתאחדויות היו: הפועל ב"ש, מכבי פ"ת, מכבי ת"א, מכבי חיפה, בית"ר ירושלים, הפועל ק"ש, בני סכנין, הפועל חיפה, הפועל ת"א ומכבי נתניה, כמו גם מכבי שעריים רחובות ועירוני נשר שעלו השנה לליגה הלאומית.

בעונת 2016-17 המשיכה המנהלת בשיתוף עם ההתאחדות למסמס את החלטות של בית המשפט והמלצות ועדת שטרוזמן כאשר רק 10 מתוך 30 קבוצות הגישו את הדוחות הכספיים שלהם. לא כל כך ברור מה מנסים להסתיר מנהלי הקבוצות ולמה ההתאחדות ומנהלת הליגות משתפות איתם פעולה. כנראה שלא אכפת להם שהכדורגל שייך לאוהדים ולכסף שהאוהדים משקיעים בתשלום המסים ובקניית כרטיסים כדי לממן את הפעילות של קבוצתם האהובה.

התערבותה המבורכת של אופ"א, היא בעלת פוטנציאל ליצור סוף סוף שקיפות ניהולית בכדורגל הישראלי. בלי קומבינות ובלי דילים מוסתרים מעין הציבור. עד היום יותר מדי חלקים בליגות הגבוהות התנהלו בתחום האפור והבלתי נראה לעין של הכדורגל הישראלי.

ההשלכות של שקיפות ציבורית, תעניק לאוהדי הכדורגל אמון רב יותר במועדוני הכדורגל ,בהתאחדות ובמנהלת. ניהול תקציבי תקין תצמצם באופן משמעותי כניסה של אנשי עסקים מפוקפקים לכדורגל וניהול קבוצות בשני הליגות הבכירות בפועל. היא תמנע חלק מהקבוצות מלהגיע למצב של פשיטת רגל ותמנע הוצאת כספים למטרות פרטיות מגופים גוף דו-מהותי כקבוצת כדורגל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!