דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שידורי רשת

מיזוג בצרות / עיכוב הרשות השנייה את איחוד רשת וערוץ 10 עלול להביא לקריסה

מאות עובדים ממתינים בדריכות להחלטת הרשות השנייה לאשר את המיזוג, שמעלה טענות מנותקות לחלוטין מהמצב בשוק התקשורת בישראל | עובדי הערוצים בכל אופן יפגעו במיזוג, אך קריסת ערוץ 10 היא התרחיש הרע ביותר

מיזוג בין רשת 13 לערוץ לעשר (גרפיקה: shutterstock).
מיזוג בין רשת 13 לערוץ לעשר (גרפיקה: shutterstock).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שוק הטלוויזיה נמצא בהפסדים מתמשכים, אשר פיצול ערוץ 2 העמיק. ניתן למתן אותם באמצעות מיזוג הערוצים "רשת" ו"ערוץ 10", שאושרה ברשות ההגבלים העסקיים. ברשות השנייה מעכבים את המהלך, באופן שיכול לגרום לערוץ 10 לפשוט רגל, ולהותיר את הטלוויזיה הישראלית במצב קשה יותר לעומת טרום הפיצול.

כזכור, שר התקשורת איוב קרא התגאה במהלך של פיצול ערוץ 2, שתוכנן לפני מספר שנים, אך בוצע בתקופת כהונתו. המהלך תואר כמהלך שיגביר את הגיוון וריבוי הדעות על המסך, אך מבקריו סברו כי המטרה האמתית של המהלך הייתה להחליש עוד יותר את גופי השידור – החלשים ממילא, בעקבות הפסדים כספיים מהשנים האחרונות. כמובן שהחלשת גופי התקשורת מעבר לסף מסוים תפגע גם בפוטנציאל מגוון הדעות בשל סגירת ערוצים בנסיבות עסקיות, בדיוק מה שעלול להתרחש כעת.

הצלחה שכולה כישלון

גופי השידור הישראלים סובלים משחיקה מתמשכת במודל העסקי. תקציבי הפרסום נודדים בהדרגה מהמסך הקטן לאינטרנט, כאשר ההכנסות מפרסום באינטרנט לא מכסות על הצטמקות הפרסום בטלוויזיה. הפרסום באינטרנט עצמו נודד יותר ויותר לגופים כמו פייסבוק וגוגל, שלהם יש יכולת מיעון (TARGETTING) הרבה יותר גבוהה, בזכות המידע האישי שהם אוספים על הגולשים, ובכך מגבירים את יעילות הפרסום דרכם. כבר שנים לפני הפיצול היו בפני משרד התקשורת הערכות שווי המעידות על חוסר ההיתכנות הכלכלית לקיום 3 ערוצי שידור מלאים בישראל, אך למרות זאת הפיצול בוצע וגרם להעמקת ההפסדים הכספיים בגופי השידור.

בעלי המניות של ערוץ עשר פנו לממונה על ההגבלים העסקיים בבקשת מיזוג, וקיבלו את אישורה, לאחר שהתרשמה שנבדקו האפשרויות האחרות להצלת הערוץ, ואילו מניעת המיזוג לא תתרום לתחרות, אלא דווקא לפשיטת רגל של הערוץ והפסקת פעילותו. כך הצליח המהלך להחליש את גופי השידור ובו זמנית מאיים להכשיל את המטרה המוצהרת שלו – להגביר את מגוון השידורים ואולי את ריבוי הדיעות על המסך בעקבותיהם.

הלקונה שמצא היועמ"ש של הרשות השנייה

חוק הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו כלל לא מכיר באפשרות של מיזוג ערוצי שידור, ולכן בקשת המיזוג, הטעונה גם את אישורה של הרשות, נוסח תחת בקשה ל"העברת אמצעי שליטה". לפי תשובת היועמ"ש של הרשות השנייה, עו"ד אופיר ביתן, מיום שישי האחרון, הרי שבקשת המיזוג כוללת את ביטול הרישיון של ערוץ 10, מה שמונע את אישורה. לטענתו, ההליך מחייב עריכת מכרז לרכישת חברת החדשות של הערוץ, במידה ומשהו ירצה להפעילו באותו האפיק – 14. הליך זה אינו סותר באופן מוחלט את הליך המיזוג, אך הוא יכול לעכב אותו למשך זמן שאינו ברור מראש, ולכן בעלי הערוץ יכולים פשוט להכריז על פשיטת רגל, מה שמטריד מאוד את עובדי הערוץ, שיישארו חסרי פרנסה לחלוטין במקרה כזה.

ביום חמישי פנה ועד העובדים אל חברי מועצת הרשות השנייה במייל בו כתבו כי "במצב הנוכחי שבו בעלי הבית מפסידים כסף בכל חודש, הערוץ עשוי לקרוס בכל רגע ובסופו של דבר ההשתעשעות בתכניות מורכבות "שיצילו את הערוץ" תיצור מצב שבו הוא נעלם ומשאיר את שוק הטלוויזיה עם שני ערוצים מסחריים שחולקים חברת חדשות אחת. התרחיש הזה מסוכן לדמוקרטיה, מסוכן לשוק והרסני עבור 500 עובדי ערוץ עשר ומשפחותיהם. לכן, אנו מבקשים להופיע בפני מועצת הרשות השנייה כבר בישיבה הקרובה ולהסביר להם את עמדתנו ואת המצב בו אנו נמצאים."

עתיד גופי השידור

בתרחיש שבו המיזוג יאושר, הרי שהיקף המפוטרים יהיה הקטן ביותר, ויתקבלו שני גופי שידור כאשר לכל אחד מהם חברת חדשות משלו, כאשר "רשת" תדרוש מ"קשת" לרכוש את מחצית בה "רשת" מחזיקה מחברת החדשות המשותפת. בתרחיש של פשיטת הרגל, עובדי ערוץ 10 יפוטרו כולם, כאשר יוותרו 2 גופי שידור המחזיקים בחברת חדשות בודדה בבעלות משותפת, ותוך שנתיים וחצי אחד מהם יצטרך לרכוש את חלקו של הגוף השני. הגוף המוכר יצטרך להקים חברת חדשות חדשה.

הגורם הקריטי – לוח הזמנים

גם אם יאושר המיזוג, אין הוא משנה את המגמה ארוכת הטווח – שחיקת המודל העסקי של גופי שידור המחזיקים בערוץ טלוויזיה. המגמות של המעבר של הצעירים לאינטרנט, הנטישה של שירותי הכבלים והלוויין, הזליגה של תקציבי הפרסום – כל אלו מכלים את המשאבים המאפשרים שידורי טלוויזיה מסחרית. עם זאת, בטווח הקצר, מיזוג הערוצים יוכל למתן את ההשפעה של הבעיה, ולאפשר פרק זמן נוסף בו ינסו גופי השידור למצוא מודל עסקי משוכלל יותר, המסוגל להגיע לפחות לאיזון כלכלי אם לא לרווח.

עמדת הרשות השנייה מנוסחת בשפה בה האפשרות להחזיק גוף שידורים מהווה הזדמנות עסקית נפלאה, שיש לחלק בהגינות, במנותק מהמציאות בה מדובר כיום במיזם עסקי ללא מודל בר קיימא. ייתכן שבסופו של דבר יוחלט לאשר את מיזוג הערוצים, אלא שלמאות עובדי ערוץ 10, התמשכות ההליך עלולה להיות הגורם שיגרום לפיטורים בהיקף המקסימלי האפשרי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!