דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אמזון

נאבקים למען ה-15 / אמזון תעלה את שכרם של עובדיה בארה"ב ל-15 דולר לשעה

ההחלטה שהתקבלה בין היתר בלחץ המאבק הארוך למען שכר הוגן בקרב עובדי שכר המינימום במדינה, תשפיע על יותר מ-350 אלף עובדים בארה"ב ובבריטניה | בנוסף, אין ספק כי העלאת השכר תעזור לחברה בתחרות על עובדים בשכר נמוך

עובדת במחסן של אמאזון בבולטימור. אוגוסט 2017 (AP Photo/Patrick Semansky, File)
עובדת במחסן של אמאזון בבולטימור. אוגוסט 2017 (AP Photo/Patrick Semansky, File)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

אמזון  תעלה את שכר המינימום עבור כלל העובדים בארה"ב ל-15 דולרים לשעה החל מה-1 בנובמבר. גם בממלכה המאוחדת יזכו העובדים לעלייה בשכר ושכרם יגיע ל-10.5 פאונד בלונדון ובשאר הממלכה ל-9.5 פאונד. שם, בממלכה המאוחדת עליית השכר תשפיע על 17,000 עובדי אמזון ועל 20,000 העובדים העונתיים.

הנהלת אמזון, היושבת בסיאטל, הודיעה אתמול כי העליה בשכר תיטיב עם יותר מ-350 אלף עובדים במשרה מלאה ובמשרה חלקית, והן עם עובדים זמניים, עובדים עונתיים, ועובדי רשת המרכולים בבעלות אמזון 'הול פודס'. בנוסף, עובדי החברה שכבר מרווחים 15 דולר לשעה יזכו לעליית שכר גם כן.

מנכ"ל ומייסד אמאזון ג'ף בסוס. ספטמבר 2018 (AP Photo/Cliff Owen, File)
מנכ"ל ומייסד אמאזון ג'ף בסוס. ספטמבר 2018 (AP Photo/Cliff Owen, File)

החברה, שערכה עלה לטריליון דולר רק בחודש ספטמבר, עמדה בפני לחץ פוליטי וכלכלי לעלות את שכרם של אלפי עובדים. אמנם החברה בארה"ב משגשגת, אמזון הרוויחה 2.53 מיליארד דולר ברבעון השני בלבד, אך עושרה אינו מתחלק בין המוני העובדים.

באמזון אומרים כי ידחפו לעלייה בשכר המינימום המנדטורי הפדרלי, שעומד כעת על 7.25 דולר לשעה. "הקשבנו למבקרים שלנו, חשבנו על מה שאנו רוצים לעשות והחלטנו שאנחנו רוצים להוביל", אמר ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון.

אמזון התמודדה עם ביקורת מצד ארגוני זכויות אדם, ארגוני עובדים, פוליטיקאים ואחרים על שכר ותנאי העבודה במחסני החברה. אחד מהמבקרים החריפים הוא הסנאטור האמריקני ברני סנדרס. בחשבון הטוויטר שלו, לו כמעט 9 מיליון עוקבים, מצוין לעתים קרובות הפער בין שכרם החציוני של עובדי אמזון לבין ההון העצום של בזוס.

לאחר הודעת החברה, בירך סנדרס את בזוס ואמר כי האחרון "עושה בדיוק את הדבר הנכון", וקרא לחברות אחרות לעשות את אותו הדבר.

ברני סנדרס נואם בוועידה הדמוקרטית, יולי 2016. צילום: AP
ברני סנדרס נואם בוועידה הדמוקרטית, יולי 2016. צילום: AP

מעבר להצהרה החברתית, על אמזון פעלו מספר לחצים שלא ניתן להתעלם מהם בקבלת ההחלטה.

העלאת השכר מגיעה לפני תקופת חג המולד וראש השנה הלועזי בה אמזון זקוקה לעובדים נוספים, וזאת במצב בו התחרות על עובדי שכר מינימום היא הגדולה ביותר בשני העשורים האחרונים. אמזון מסרה כי היא מתכננת להעסיק יותר מ-100 אלף עובדים בתקופת החופשה, עובדים אשר יארזו, וישלחו קופסאות ביותר מ-100 המחסנים של אמזון ברחבי ארה"ב.

בתוך שני עשורים התרחבה החברה הרבה מעבר למכירות הספרים בתחילת הדרך, והיא מבצעת את פעילותה הקמעונאית בעולם בפעילות ממוחשבת, עם פרסום פחות נוצץ, אך רווחי מאוד. כאמור, בחודש שעבר היא הפכה לחברה השנייה הנסחרת בשווי של 1 טריליון דולר, מיד אחרי אפל.

סוגיה של היצע וביקוש

בנוסף לעיתוי קבלת ההחלטה טרם החגים הנוצריים, מהלכה של אמזון מתבצע על רקע שינויים בשוק הקשורים להיצע ולביקוש בכל הקשור לעובדים ובמיוחד עובדים בשכר נמוך. למרות הדומיננטיות של אמזון בשוק, גם היא מתמודדת יחד עם כל החברות הקטנות והגדולות כאחד עם שוק עבודה שמתהדק.

שיעור האבטלה עומד על 3.9%, קרוב לשפל של 18 שנה. הנתונים הסטטיסטיים האחרונים של משרד העבודה האמריקני הראו כי בחודש אוגוסט, קצב ההעסקה עלה שוב והשכר גדל בקצב המהיר ביותר מזה תשע שנים. השכר הממוצע לשעה זינק ב-0.4% באוגוסט ועלה ב-2.9% לעומת השנה הקודמת. זהו הרווח השנתי המהיר ביותר מאז שתקופת המיתון הגדולה בזמן המשבר הכללי הסתיימה. כיום ישנם יותר מקומות עבודה מאשר מובטלים, ובפעם הראשונה מזה 18 שנים ישנו מעקב אחר המשרות הפנויות.

"ראינו שוק עבודה שהולך ומשתפר עבור מחפשי עבודה, וקשה יותר ויותר למעסיקים", אמרה מרתה גימבל, מנהלת מחקר כלכלי ומקום עבודה באתר "Indeed".

ככל שהתחרות בין החברות על העובדים גדלה בצורה אינטנסיבית, כך החברות מוכנות לשלם שכר גבוה יותר, והרף של 15 דולר לשעה הוא דחיפה של השוק כלפי מעלה לטובת העובדים. בנוסף, העלאת שכר הבסיס היא לא רק פרסום טוב עבור אמזון וקמעונאים גדולים אחרים, זוהי החלטה שתעזור להם לחסוך כסף על אובדן עובדים מיומנים עבור שכר גבוה במקום אחר.

וולמארט, שהיא המעסיק הפרטי הגדול בארה"ב ובעולם עם 1.5 מיליון עובדים, אמרה כי הרוויחה מעליית השכר, שכן היא מתמודדת עם פחות תחלופת עובדים. בנוסף, בחברה ציינו כי עליית השכר עזרה לשפר עבור הלקוחות את חווית הקנייה בחנויות שלה.

רשת טארגט האמריקאית אמרה כי מאגר מבקשי העבודה השתפר לאחר שהעלתה את השכר השעתי. מנכ"ל טארגט, בריאן קורנל, אמר לאחרונה כי מספר מבקשי העבודה עלה ב-60% בימים שלאחר העלאת שכר המינימום בשנה שעברה מ-9 דולר לשעה ל-11 דולר לשעה. באביב האחרון, טארגט העלתה את השכר המינימלי ההתחלתי שלה ל-12 דולר לשעה. בחודש ספטמבר האחרון הצהירה החברה כי היא מתכננת להעלות את השכר השעתי של עובדיה ל-15 דולר עד שנת 2020, ואמזון, בהצהרתה אתמול, הקדימה אותה.

יש לציין כי שכרם של אלו שעובדים במחסנים השונים של אמזון אינו שווה: באומהה, נברסקה ירוויחו עובדי המחסנים 12.25 דולר לשעה, בבולטימור – 13 דולר לשעה, ובניו-יורק ירוויחו העובדים 16.50 דולר לשעה, כך על פי פרסומים בארה"ב. על פי דיווחי הממשל האמריקאי, בשנה שעברה שכרם החציוני של עובדי אמזון ברחבי העולם, הכוללים עובדים במשרה מלאה, במשרה חלקית ועובדים זמניים, היה 28,446 דולר.

עובדי אמזון בגרמניה מפגינים מול מרכז חלוקה של אמזון בבלאק פריידי במחאה על תנאי העבודה, היום 24 בנובמבר (צילום: Sebastian Willnow/dpa via AP)
עובדי אמזון בגרמניה מפגינים מול מרכז חלוקה של אמזון בבלאק פריידי במחאה על תנאי העבודה, היום 24 בנובמבר (צילום: Sebastian Willnow/dpa via AP)

מ"יומרה מנותקת" לקונצנזוס

אסור לשכוח שתנועת 'נאבקים למען ה-15', שהחלה אתמול סדרת הפגנות במישיגן, היא חלק בלתי ניפרד מההישג העצום הזה של העובדים. ההישג נותן רוח גבית למאבק המתחולל בארה"ב על ידי התנועה, הנלחמת למען שכר מינימום שניתן לחיות ממנו ולמען הזכות להתאגד.

הפגנה של ארגון "נאבקים למען ה-15" בשיקגו, ארכיון (צילום: Bob Simpson, מתוך Flickr).
הפגנה של ארגון "נאבקים למען ה-15" בשיקגו, ארכיון (צילום: Bob Simpson, מתוך Flickr).

ב-2011 החלה תנועת 'נאבקים למען ה-15' לדרוש שכר מינימום כפול מהשכר הפדרלי העומד על 7.25 דולר. צמיחתה של התנועה, שהחלה מעובדי המזון המהיר היא ההתחדשות היחידה של תנועת העבודה בארה"ב. השוק החופשי ששולט בארה"ב מקבל תגובת נגד מצד העובדים שהרימו את ראשם ומבינים שזמני זה הכי קבוע שיש. גילם הממוצע של עובדי תעשיית המזון המהיר עלה ל-28 ובארה"ב התרחבו סוגי העבודות בשכר מינימום, ביניהם גם העבודה באמזון.

מספר העבודות אמנם גדל, אך איכות העבודה נשארת נמוכה ובארה"ב נוצר מעמד עובדים רחב של נותני שירותים בשכר מינימום שהחליטו להרים את ראשם. התנועה רשמה הישגים עצומים ובכמה מדינות שכר המינימום הוגדר כ-15 דולר. מעבר להישגים המשמעותיים עבור מיליוני עובדים הצליחה התנועה לייצר סטנדרט מינימלי שכל מעסיק חייב להתייחס אליו, ומה שנראה בתחילת הדרך כיומרה מנותקת מהשוק המקומי הפך לקונצנזוס: רק השבוע הגדירו עובדי רשות התעופה כי שכרם ההתחלתי יעמוד על 19 דולר לשעה. החלטתה של אמזון בהחלט מתכתבת עם המאבק ואת הקרדיט של המספר 15 דולר אפשר לשייך אליה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!