דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הלובי

הלובי / הכירו את "חוק המאכערים" - החוק שנועד לשמור על האינטרסים של 99% מהציבור

הצעת החוק שמקדם לובי 99, מבקשת להחיל על 'מאעכרים' ולוביסטים את המגבלות החלות עליהם בכנסת - גם במשרדי הממשלה וברשויות המקומיות | כך תמנע התופעה בה אנשים עם כסף "קונים חוקים"

הכירו את "חוק המאכערים" - החוק שנועד לשמור על האינטרסים של 99% מהציבור (shutterstock)
הכירו את "חוק המאכערים" - החוק שנועד לשמור על האינטרסים של 99% מהציבור (shutterstock)
נועה זלצמן

נניח שיש נושא שחשוב לך לקדם מול משרד ממשלתי כלשהו ואתה מעוניין בפגישה עם מנכ"ל המשרד כדי להציג לו את הרעיון. תוך כמה זמן לדעתך תתקיים הפגישה המיוחלת? רוב הסיכויים שזה ייקח מספר חודשים, בתרחיש האופטימי שבו בכלל תיקבע פגישה כזו.

אבל יש אנשים שעבורם כל התהליך הזה הוא הרבה יותר מהיר, כי כמו שכולנו מתלוננים – "כל החיים במדינה הזו זה קשרים". הציטוט הזה הוא של דני נוימן, פרשן הכדורגל ואיש ליכוד, שארגן לתחקירני חדשות 2, שהתחזו לבעלי מיזמים שונים בתחום התחבורה, פגישות עם מנכ"ל משרד התחבורה בתמורה לתשלום של אלפי דולרים. זה כמובן לא התחקיר העיתונאי היחיד שמראה כמה קל להגיע לצמרת מקבלי ההחלטות באמצעות כסף ומתווכים. אבל זה התחקיר שגרם לנו בלובי 99 ליזום את הצעת חוק ה'מאכערים', אותה הגישו חברי הכנסת שלי יחימוביץ' ("המחנה הציוני") ורועי פולקמן ("כולנו") עוד בשנת 2016.

'מאכער' הוא מי שיש לו קשרים במסדרונות השלטון ויכול להשתמש בהם כדי לעזור לך. אחד שיכול לסדר לך פגישה עם הגורם הנכון, לקדם אותך בתור ואפילו להשפיע על הרגולציה כדי שתשרת את האינטרסים שלך. הבעיה היא שברגע שאדם או תאגיד משלם למאכער אלפי שקלים כדי שיפתח לו דלתות ויארגן לו פגישה עם גורם בכיר, יש לו יתרון אדיר על 99% מהאנשים שלא יכולים להרשות לעצמם לשלם את הסכום הזה. כך נוצר חוסר סימטריה בין "האנשים הפשוטים" הנאלצים להמתין חודשים בשביל כל הדברים הללו לבין דני נוימן שמצליח לקבוע ללקוחות שלו פגישה עם מנכ"ל משרד ממשלתי בתוך שבוע.

הצעת חוק המאכערים שלנו מבקשת דבר מאוד פשוט – להחיל על לוביסטים ו"מאכערים" שפועלים במסדרונות משרדי הממשלה והרשויות המקומיות את אותן המגבלות שחלות עליהם בזמן שהם עובדים בכנסת. כך, למשל, לוביסט שפועל בכנסת מחויב לקבל היתר לעבודתו, לענוד תג זיהוי ולהירשם בפרוטוקולים של הדיונים בהם הוא נוכח. הפרת ההוראות הללו אף מובילה לסנקציה – שלילת היתר העבודה כלוביסט או אישור הכניסה לכנסת. האבסורד הוא שברגע שהלוביסט הזה חוצה את הכביש (מילולית) ועובר למשרדי הממשלה – איש הישר בעיניו יעשה. אין שום חוק או תקנה אשר מסדירים את פעילות הלוביסטים וה"מאכערים" ברשויות המקומיות ובמשרדי הממשלה. התחום פרוץ לחלוטין ואין עליהם שום פיקוח.

למרות שהצעת החוק הוגשה כבר לפני למעלה משנתיים וחצי, ועל אף שההסדרים המוצעים בה הם מתונים מאוד ועיקרם הפיכת הפעילות של ה"מאכערים" במשרדי הממשלה וברשויות המקומיות לשקופה יותר – הלכה למעשה הצעת החוק תקועה עקב התנגדות של מספר גורמים.

אבל יש גם מקום לאופטימיות. בחודש אפריל האחרון יזמנו דיון בנושא בוועדה לביקורת המדינה, בו נכחו נציגים ממשרד האוצר ומנציבות שירות המדינה. נציגי האוצר אמרו שהם מגבשים נהלים המסדירים את הקשר בין עובדי המשרד לבין לוביסטים ו"מאכערים" ונציגי הנציבות התחייבו לחדד את הנהלים בנושא בקרב משרדי הממשלה השונים. מדובר בצעדים בכיוון הנכון, ובכוונתנו לעקוב אחר יישומם, במקביל למאמצינו המתמשכים לקדם את הצעת החוק. המצב הנוכחי הוא בלתי מתקבל על הדעת ונמשיך לפעול כדי לשנותו. לציבור נמאס מקשרי ההון-שלטון ומתרבות המקורבים והגיע הזמן שמקבלי ההחלטות ישימו סוף לתופעות הללו.

**

עו"ד נועה זלצמן היא לוביסטית ציבורית במיזם לובי 99

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!