דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זיכרון השואה

העולם הערבי / פייק ניוז: מרוקו לא תכניס בקרוב את שואת העם היהודי לתוכנית הלימודים

בניגוד לפרסומים באתרי התקשורת בישראל, מלך מרוקו, מוחמד ה-6, לא הורה להכניס את שואת העם היהודי לתכנית הלימודים | מקור אי ההבנה: טעות בתרגום | מרוקו כן העבירה מסר כי בעזרת חינוך ניתן להילחם בגזענות, באפליה ובאנטישמיות

מורה ותלמידים בכיתה במרוקו. ארכיון (Photo by: Dani Salv__/VW PICS/UIG via Getty Images IL)
מורה ותלמידים בכיתה במרוקו. ארכיון (Photo by: Dani Salv__/VW PICS/UIG via Getty Images IL)
אוריאל לוי
אוריאל לוי
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בניגוד לפרסומים בתחילת השבוע באמצעי התקשורת השונים בישראל, כולל ב'דבר ראשון', לפיהם מוחמד ה-6 מלך מרוקו, החליט כי שואת העם היהודי תיכנס לספרי הלימוד של מערכת החינוך המרוקאית, בדיקת עומק מעלה כי המלך לא פעל בנושא מלבד הצהרה שולית שהועברה באמצעות ראש ממשלתו בוועידת אונסק"ו לפני שבוע בניו יורק.

מקור ההטעיה בטעויות בתרגום מאתר החדשות המרוקני בשפה הצרפתית, Le Desk ומקורות בשפה הערבית. אולם, באתר החדשות המרוקאי 'צו מלכותי' כלל לא הוזכר. הטעות התגלגלה לידי כך שסגן השר במשרד ראש הממשלה, מייקל אורן (כולנו), ברך את מלך מרוקו על צעד זה מבלי לברר אם אכן קרה. גם מחיפושים במקורות רשמיים עולה כי לא היה ולא נברא צו מלכותי המורה על מערכת החינוך המרוקאית להכניס את לימודי השואה למערכת החינוך. את העובדה שהצו איננו קיים חשף ד"ר אדי כהן, חוקר בכיר במכון בגין-סדאת.

"חיפשתי את הצו המלכותי המדובר במקומות המקובלים ולא מצאתי שום דבר. מקורות מרוקאים כתבו שאם הישראלים מדברים על זה אז כנראה שזה קרה אבל בפועל אין שום צו מלכותי כזה".

בשום מדינה ערבית לא לומדים על שואת העם היהודי אולם במרוקו מתקיים מזה מספר שנים ויכוח ציבורי על הצורך ללמד את ההיסטוריה של אזרחיה היהודים ובכלל זה גם את תקופת השואה בתוך ומחוץ לגבולות מרוקו. בהודעה שמסר ראש ממשלת מרוקו מטעם המלך בוועידת אונסק"ו נכתב כי "ההיסטוריה שהתלמידים המרוקאים לומדים חייבת לכלול מגוון דעות וסיפורים, להראות את ההישגים האנושיים הגדולים, וגם את הרגעים הקשים בחיים, החינוך מסוגל להילחם בגזענות, אפליה ואנטישמיות".

אודרי אזולאי, מנכ"לית אונסק"ו הצרפתיה-יהודיה, וביתו של אנדריי אזולאי, יועץ בכיר למלך מרוקו, ברכה על הצהרת ראש הממשלה המרוקאי ואמרה כי "חופש הדעה והדו-קיום נדרשים על מנת להתמודד עם האנטישמיות. רק באמצעות חינוך ניתן למגר את האנטישמיות". אולם כאמור, מלבד הצהרות לא נעשה מצידם של השלטונות במרוקו כל צעד ממשי לקידום הנושא.

ד"ר כהן, המתמחה בהכחשת השואה בעולם הערבי, גורס כי תיאוריות קונספירציה רבות מסתובבות ברחבי העולם הערבי סביב השואה. "ככלל, היהודים אינם יכולים בשום פנים ואופן להיות הקרבן, הקרבן האמתי הם הפלסטינים אשר גורשו מאדמתם על-ידי הציונים, אותם ציונים שהיטלר לא רצה בנוכחותם באירופה בשל האופי ההרסני שלהם וההשפעה השלילית שלהם על החברה הגרמנית", מסביר כהן את אחת העמדות הרווחות בעולם הערבי.

מלשכתו של סגן השר מייקל אורן נמסר: "תגובתנו בנושא הגיעה רק לאחר שהידיעה התפרסמה בגופי תקשורת מוסמכים"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!