דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות אמצע הכהונה

בחירות אמצע הכהונה / ארה"ב: בחירות גורליות להמשך הרוב הרפובליקני בקונגרס

הציבור האמריקני ייגש מחר לממש את זכותו הדמוקרטית לקבוע מי יהיו נציגיו בבית הנבחרים בשנתיים הקרובות | הדמוקרטים מקווים להצבעת אי-אמון בנשיא טראמפ | ריכזנו כאן כמה מההתמודדויות שיהיה מעניין לעקוב אחריהן

בחירות אמצע הכהונה לבית הנבחרים בארצות הברית (shutterstock)
בחירות אמצע הכהונה לבית הנבחרים בארצות הברית (shutterstock)

בחירות האמצע לקונגרס האמריקאי יתקיימו ביום שלישי הקרוב, והמירוצים השונים נכנסים לישורת האחרונה. המפלגה הדמוקרטית מקווה לנצל את סלידתן של אוכלוסיות רבות, בעיקר מיעוטים, מהנשיא טראמפ. למעשה הם הכריזו כי בחירות האמצע הן "משאל עם על כהונתו של הנשיא טראמפ", ומקווים כי הצבעה רחבה של מתנגדי טראמפ למועמדי המפלגה הדמוקרטית תביא למהפך ביכולתם להשפיע כאופוזיציה. חשוב להבין כי בחירות האמצע קובעות את הרכב שני בתי הקונגרס, בית הנבחרים והסנאט, ובעצם ביכולתם לשנות את האיזונים בזרוע המחוקקת של ארצות הברית.

הנתיב אל השליטה בבית הנבחרים בבחירות עובר דרך כמה תריסרי מחוזות בהם יגנו הרפובליקנים על הרוב ממנו מפלגתם נהנית כרגע מול הדמוקרטים המקווים להגדיל את כוחם ב-23 מושבים שייקנו להם את השליטה.

עם סגירת הקלפיות הראשונות בחופה המזרחי של ארה"ב, יחלו התוצאות לזרום ולחשוף היכן עומדת דעת הקהל הציבורית של האמריקנים ב-2018 ביחס להגירה, ביטוח בריאות, שוויון מגדרי בעידן #MeToo, ומי הם רוצים שייצג אותם במהלך שתי שנות הכהונה הבאות של דונלד טראמפ.

אלה כמה מן המחוזות שאחרי ההתמודדות שתיערך בהם שווה לעקוב במיוחד והם מסודרים לפי זמני סגירת הקלפיות:

קנטקי

במדינה הנוטה באופן מובהק לטובת הרפובליקנים וידועה במרוץ הסוסים שלה ובבורבון תתקיים אחת ההתמודדויות המרתקות והיקרות בארה"ב כשבמחוז השישי יתמודד חבר בית הנבחרים הרפובליקני אנדי בר על כהונה רביעית מול הדמוקרטית איימי מק'גראת, טייסת קרב שלחמה באפגניסטן. הנשיא טראמפ ניצח במחוז ביותר מ-15% בבחירות שהתקיימו ב-2016 אולם באמצעות מסע בחירות מלוטש שהוליד סרטונים ויראליים, מק'גראת הצליחה לגייס יותר תרומות ובארה"ב כידוע, הכסף מדבר.

הקלפיות ייסגרו בחצות (כל הזמנים בכתבה לפי שעון ישראל ומתייחסים ללילה שבין שלישי לרביעי) ואז תחלנה התוצאות לזרום.

וירג'יניה

הנציג הרפובליקני של המחוז ה-7 של וירג'יניה (אזור ריצ'מונד) הוא דייב בראט, המזוהה עם תנועת "מסיבת התה", אחד הפלגים הקיצוניים של המפלגה הרפובליקנית. מולו תתמודד הנציגה הדמוקרטית, אביגייל ספנברגר, סוכנת CIA לשעבר. באופן כללי יש לציין כי מספר הנשים המתמודדות בבחירות הקרובות לקונגרס שובר שיאים.

גם כאן ייסגרו הקלפיות בחצות.

צפון קרוליינה

המחוז ה-9 במדינה הפך למחוז מפתח בבחירות הקרובות כשהכומר מארק האריס ניצח את הנציג המכהן מזה שלוש קדנציות בפריימריז הרפובליקניים ובכך שחרר במעט את האטימה הרפובליקנית ויצר, כך מקווים הדמוקרטים, צוהר דק דרכו אולי יצליחו הדמוקרטים לקדם את המועמד שלהם, דן מק'קרידי, וטרן המלחמה בעיראק, מייסד חברה המתמחה באנרגיה סולארית ובוגר הרווארד. לתשומת ליבם של הדמוקרטים האופטימיים: טראמפ ניצח במחוז ב-12% פער ולא נבחר בו נציג דמוקרטי מאז שג'ון קנדי כיהן כנשיא.

הקלפיות ייסגרו בחצות וחצי.

אוהיו

קרב חוזר במחוז ה-12 שבמרכז המדינה בין טרוי בלדרסון הרפובליקני ודני או'קונור הדמוקרט.

בלדרסון ניצח בבחירות המיוחדות שהתקיימו לכהונה קצרה בחודש אוגוסט לאחר שהנציג הרפובליקני, פאט טיברי, פרש. הרפובליקנים במחוז נראים חצויים ביחסם לנשיא, דבר ההופך את מושבי של בלדרסון לפגיע, במיוחד כשאו'קונור נודע בתמיכתו בכמה רעיונות הנחשבים רפובליקניים ואף מאורס לרפובליקנית שמגדירה את עצמה "דני-קנית".

הקלפיות ייסגרו בחצות וחצי.

כמה מן ההתמודדויות המעניינות על מושב בבית הנבחרים של ארה"ב (גרפיקה: אידאה)
כמה מן ההתמודדויות המעניינות על מושב בבית הנבחרים של ארה"ב (גרפיקה: אידאה)

פלורידה

נציגי שתי המפלגות במדינה המתנדנדת משקיעים מאמצים רבים ולא חוסכים באמצעים בהתמודדות על המחוז ה-27, אזור מיאמי, שמוחזק מאז 1989 על-ידי איליאנה רוס-לאטינן הרפובליקנית שכעת פורשת. המועמדת הדמוקרטית, דונה שלאלה, היא נשיאת אוניברסיטת מיאמי וכיהנה בעבר כמזכירת הבריאות ושירותי האנוש של ארצות הברית, תחת ממשל קלינטון. שלאלה השקיעה רבות בקמפיין בשפה הספרדית וגייסה לצידה את הילארי קלינטון אולם היא ניצבת בפני אתגר קשה כשהמתמודדת מולה היא מאריה אלווירה סלאזר, עיתונאית ממוצא קובני שבניגוד לשלאלה, גם דוברת ספרדית בעצמה. למרות שטראמפ ניצח בסופו של דבר בפלורידה ב-2016, קלינטון ניצחה במחוז הספציפי בפער של קרוב ל-20 אחוזים.

הקלפיות ייסגרו ב-1:00.

ניו ג'רזי

לצד קליפורניה ופנסילבניה, ניו-ג'רזי המלאה בפרברים היא מדינת מפתח במאבק על השליטה בבית הנבחרים ושני מושבים מטעמה עומדים על הפרק לאחר שהתפנו על-ידי פרנק לוביונדו ורודני פרלינהויזן הרפובליקנים.

מומלץ לעקוב אחר הבחירות במחוז ה-3 במדינה, אזור דרום טרנטון, בו ניצח אובמה פעמיים אך טראמפ ניצח בו בפער של 6%. הרפובליקני טום מאק'ארתור, שסייע לקדם את ביטול חוק הבריאות הממלכתי "אובמה-קר" בבית הנבחרים, נאבק להמשך כהונה. מולו יתמודד הנציג הדמוקרטי אנדי קים, מתמודד טרי בשדה הפוליטי ששירת במועצה לביטחון לאומי תחת ממשל אובמה וניהל עסקים באפגניסטן.

הקלפיות ייסגרו ב-1:00.

פנסילבניה

לדמוקרטים יש יסוד סביר להניח כי הם יצליחו להפוך עד שישה מושבים במדינת המפתח שבינואר, בזכות פסיקה של בית המשפט העליון במדינה, שינה את גבולות המחוזות במדינה באופן שפתח את התחרות לטובת הדמוקרטים, או שכך הם מקווים בכל אופן.

אחת מהתמודדויות המפתח יתקיימו בפרברי פילדלפיה שם חבר הקונגרס הרפובליקני הצעיר, בריאן פיטספאטריק, סוכן FBI לשעבר עם רקורד של הצבעות "מרכז" המנסה להרחיק את עצמו מטראמפ, יתמודד מול סקוט וואלאס הדמוקרט, תורם ותיק של המפלגה שעומד בראש קרן וואלאס העולמית, ארגון היושב בוושינגטון ותומך בתנועות חברתיות ליברליות. וואלאס ארגון למסע הבחירות שלו מימון כבד והוציא פי 5 (!!) מפיטספאטריק בין החודשים יולי וספטמבר.

הקלפיות ייסגרו ב-1:00.

קנזס

טראמפ, כמו גם מנהיגת הדמוקרטים בבית הנבחרים, ננסי פלוסי, משקיעים מרץ רב במירוץ בצפון מזרח קנזס שם הדמוקרט פול דייוויס, נציג בבית הנבחרים של המדינה והרפובליקני סטיב ווטקינס, מהנדס ובוגר שירות צבאי, מתמודדים על המושב שהתפנה עם פרישתה של חברת הקונגרס הדמוקרטית, לין ג'נקינס. דייוויס הצהיר כי לא יתמוך בפלוסי לדוברת הבית אם הדמוקרטים יזכו בשליטה. הרפובליקנים מצידם קיוו כי ביקורו של טראמפ בעיר טופקה בחודש שעבר תיתן רוח גבית לווטקינס שמתמודד גם עם ספיקות לגבי מהימנות המידע שסיפק על כישוריו והרקע שלו.

הקלפיות ייסגרו ב-2:00.

מינסוטה

לא פחות מארבעה מושבים של נציגי המדינה בבית הנבחרים עשויים להתהפך במדינה הנחשבת למעוז דמוקרטי. כראייה להתעצמות הדמוקרטים, ניתן להסתכל על הפרברים המשגשגים של המדינה שם ניצחה קלינטון (במחוז ה-3 שבמערב המדינה) ב-9 אחוזים והמועמד הרפובליקני אריק פאולסן בלחץ מהתמודדות מול הדמוקרט דין פיליפס. פאולסן נמנע מהשתתפות בביקורו האחרון של טראמפ ברוצ'סטר ובזה שערך בקיץ בעיר דולות' ואמר כי הצביע למרקו רוביו בפריימריז שקדמו לבחירות לנשיאות ב-2016. ובכל זאת, טראמפ עודד את תושבי המחוז להצביע לפאולסן בבחירות הקרובות.

הקלפיות ייסגרו ב-2:00.

ניו-מקסיקו

המחוז ה-2 במדינה נותר פתוח עם פרישתו של הנציג הרפובליקני סטיב פירס המתמודד לכהונה כמושל ומאפשר הצצה לאופן ההתנהלות של המפלגות במדינה הגובלת עם מקסיקו ושמספר הדמוקרטים הרשומים בה גבוה ממספר הרפובליקנים. פירס נתמך על-ידיד ההיספאנים במדינה כמו גם על-ידי חברות הנפט והגז אולם המירוץ בין הדמוקרטית קסושיל טורס סמול והרפובליקנית איווט הרל יתמקד בנושאים טעונים כמו הגירה וכלי-נשק. טורס סמול גייסה יותר מפי 5 בתמיכה כספית למסע הבחירות שלה מאשר המתמודדת שלה.

הקלפיות ייסגרו ב-2:00.

ניו-יורק

במדינה הדמוקרטית באופן מובהק ניתן לראות כיצד סוגיות גזע, כמו גם השפעתו של הנשיא משפיעות על המירוץ במדינת הבית שלו.

במחוז ה-19 השוכן צפונית לעיר ניו-יורק, חשף תשדיר בחירות מטעם המפלגה הרפובליקנית כי המתמודד הדמוקרטי, עורך הדין אנטוניו דלגאדו, נהג בעבר להופיע כזמר ראפ תחת השם A.D The Voice ולהתבטא בבוטות כנגד האפלייה שחווים השחורים בארה"ב. בין היתר כינה דלגאדו בשיריו נשיאי עבר "גזענים לבנים" וטען כי השחורים בניו-אורלינס נדחסו אחרי הוריקן קתרינה לתוך איצטדיון הפוטבול העירוני, ה"סופרדום", כמו לתוך ספינת עבדים. דלגאדו, בוגר לימודי משפט בהארוורד עם מלגת רודס, טען כי יריבו, הרפובליקני המכהן, ג'ון פאסו, משתמש בנושא הגזע כדי ליצור ניכור כלפיו מצד הבוחרים במחוז בו 90% מהבוחרים הם לבנים והבוחרים נחלקים לרוב בצורה די מאוזנת בין הדמוקרטים, הרפובליקנים והמתמודדים העצמאיים, והעניקו פעמיים רוב לאובמה ופעם אחת לטראמפ.

במחוז ה-22 שבאזור בופאלו, תתמודד הרפובליקנית המסיימת כהונה ראשונה, קלאודיה טניי, אחת מתומכותיו הראשונות של טראמפ שזכתה גם למספר השוואות לפטרון שלה כשטענה שרבים מרוצחי ההמונים הם דמוקרטים וקידמה עצומה הקוראת לכלוא את הילרי קלינטון. אולם, כעת משהיא מתמודדת מול המועמד הדמוקרטי, אנתוני ברינזי, אימצה טון ממלכתי יותר. ברינזי, חבר בית הנבחרים המדינתי, לא קונה את ההצגה וטוען כי הקיצונות של טניי תמע ממנה מלהיות מייצגת נאמנה של הציבור המורכב מתומכי שתי המפלגות. טראמפ ניצח את קלינטון בכ-16% במחוז.

הקלפיות ייסגרו ב-2:00.

איווה

אחד המרוצים המסקרנים במדינה יהווה מעין מבחן לאפקטיביות של רטוריקה בסגנון טרמפ בעד הגבלות על מדיניות ההגירה לארה"ב. המועמד הרפובליקני סטיב קינג שומר על פרופיל נמוך יחסית תוך שהוא מתמודד לכהונה תשיעית בבית הנבחרים כשהצלחתו נמצאת בסימן שאלה לאחר שהסתבך בתמיכה בלאומנים לבנים גזענים. אולם הדמוקרטים, שכבר מקווים להמיר את הייצוג של שני מושבים אחרים במדינה, יתקשו במחוז שתמך בטראמפ ברוב של 27%. בצעד לא שגרתי גינה מנהל מסע הבחירות של המפלגה הרפובליקנית את קינג אך כלל לא בטוח שהביקורת תשרת את יריבו הדמוקרטי, ג'יי.די שולטן.

הקלפיות ייסגרו ב-3:00.

קליפורניה

הדמוקרטים סימנו כמה מחוזות במדינה שמיוצגים בבית הנבחרים על-ידי רפובליקנים אך העניקו את הרוב לקלינטון ב-2016. שדה מערכה אחד מסוג זה הוא העמק המרכזי שמיוצג על-ידי הרפובליקני ג'ף דנהאם המנסה לשמור שהדמוקרט ג'וש הארדר לא ייקח לו את המשרה. אדוות המאבק נגד מינויו של השופט ברט קוואנו לבית המשפט העליון והמאבקים ב"אובמה-קר" הפכו את המחוז למחוז הנוטה לכאן או לכאן כשלזכותם של הדמוקרטים עומד יתרון קל בהרשמה המוקדמת להצבעה. דנהאם, פוליטיקאי הנחשב מתון יחסית, דווקא תמך בביטול אובמה-קר ונבחר מחדש בבחירות ב-2016 ברוב קטן של 3% תוך שהילרי קלינטון מנצחת עם תמיכה של 49%.

מבחן נוסף לכוחה של המפלגה הרפובליקנית יתקיים במחוז שהולך ומשתנה בו מרקם הבוחרים וניצחונו של דיינה רורבאקר, הנציג הרפובליקני המכהן מזה 30 שנה, נמצא לראשונה בסימן שאלה. גל תושבים חדשים מקבוצות אתניות חדשות ומגוונות ומחלוקות סביב טראמפ ותנועת #MeToo שיצאה נגד הטרדות ותקיפות מיניות יצרו אתגר קשה עבור רורבאקר מצידו של המועמד הדמוקרטי, הארלי ראודה, במחוז שתמך בקלינטון ב-2016.

הקלפיות ייסגרו ב-4:00.

מדינת וושינגטון

המחוז ה-3 השוכן בדרום מערב המדינה יספק מבחן למועמדת שנכנסה לייצג את המחוז בבית הנבחרים ב-2010 תוך שהיא נשענת על תמיכת תנועת מסיבת התה. ג'יימי הררה בוטלר תאלץ להתמודד על כהונתה החמישית מול הדמוקרטית קרולין לונג שהצליחה לגייס יותר כסף ממנה למסע הבחירות שלה. הררה בוטלר שזכתה שתי מערכות הבחירות הקודמות ברוב של 60% תמיכה לא הלכה בקו המפלגתי שלה בנושאים כמו ביטוח הבריאות הממלכתי וטראמפ ניצח במחוז ב-7%.

הקלפיות ייסגרו ב-4:00.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!