דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

המלחמה בעישון / אושר התיקון: מוצרי טבק וסיגריות לא יוצגו בפיצוציות

בתום דיון סוער אושר התיקון המחייב כיסוי מוצרי טבק הרחק מעין הקונים | בעלי הפיצוציות מחו: "יהודה גליק סגר לי את העסק. שלח אותי למכור צעצועים"

דוכן סיגריות (צילום: defotoberg / Shutterstock.com)
דוכן סיגריות (צילום: defotoberg / Shutterstock.com)
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הבוקר (רביעי) את אחד הסעיפים המעניינים ביותר בהצעת החוק להגבלת פרסום ושיווק של מוצרי טבק: לאחר דיון סוער במיוחד, הצביעו חברי הוועדה בעד איסור הצגת מוצרי טבק בפיצוציות ובחנויות השונות. המשמעות היא שבקרוב, עם אישורו הסופי של החוק, יוחבאו מוצרי הטבק מאחורי וילונות, בתוך ארונות ייעודיים והרחק מעין הקונים בבתי המכר – כפי שנהוג במדינות במערב.

הרציונל מאחורי הסעיף, שעורר ביקורת מצד בעלי חנויות שנציגיהם נכחו בדיון, הוא להסתיר את מוצרי הטבק ובכך לסייע במניעת חשיפתם לבני נוער, ואף בצמצום השימוש בקרב בגירים. במלים אחרות, מי שירצה לרכוש מוצרי טבק ידע שהוא צריך לבקש לבצע מעין "מאמץ נוסף" להגיע למוצר, שאינו חשוף בפני כל.

אנחנו מחוקקים חוק מהפכני. וכשמחוקקים חוק מהפכני, זה לפעמים כואב

במהלך הדיון הסוער עלו התנגדויות רבות לסעיף, אך הוא אושר בסופו של דבר ברוב של 11 חברי כנסת שהצביעו בעד, בהם היו"ר, איתן כבל; אחד מיוזמיו, חבר הכנסת יהודה גליק (הליכוד) וחברי הכנסת עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), תמר זנדברג (מרצ), דב חנין (הרשימה המשותפת), יעל גרמן (יש עתיד), שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי), איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני), דוד ביטן (הליכוד), דוד אמסלם (הליכוד) ורועי פולקמן (כולנו), בעוד שחברת הכנסת לאה פדידה נמנעה.

גליק מסר לאחר אישור הסעיף כי "אנחנו מחוקקים חוק מהפכני. וכשמחוקקים חוק מהפכני, זה לפעמים כואב. אני חושב שמן הראוי לאפשר לבעלי הפיצוציות להשמיע את זעקתם. יתרה מזאת, כמו שחברת הכנסת נאווה בוקר אמרה, לא צריך ללעוג לאנשים שבאים להביע את הכאב על הפגיעה בפרנסה שלהם".

דיון בוועדת הכלכלה ארכיון (צילום: דוברות הכנסת).
דיון בוועדת הכלכלה ארכיון (צילום: דוברות הכנסת).

אלא שלדבריו, "עם כל הכאב, נמשיך בקידום החוק מכיוון שהמטרה הסופית היא לצמצם את הפגיעה שנובעת מנזקי העישון. מותר להם להשמיע את קולם, אפשר לפנות לממשלה אולי שתפצה אותם, אולי לתת קצת זמן להחיל את החוק הזה. אנחנו נחושים להעביר את החוק הזה הן את הסעיף של הצגה, והן את הסעיף של החבילות האחידות .זה בנפשנו, הייתי אומר ייהרג בל יעבור, אבל ההגדרה הנכונה יותר היא הפוכה – יעבור ובל ייהרג כדי שלא יהרגו אנשים".

חברת הכנסת נאוה בוקר אמרה כי התפרסמו נגדה הכפשות רבות משום  שדיברה לטובת בעלי העסקים הקטנים, וסיפרה בכאב על אחותה, אמה ובני משפחה נוספים שמתו ממחלת הסרטן. "אני יודעת מה זה ללוות חולי סרטן עד הקבר וכל מי שהפיץ שלי לא אכפת מחולי סרטן שיתבייש. בסך הכל מה שביקשתי בדיון שעבר זה לדאוג לעסקים קטנים שמגיעים לחרפת רעב ואין להם גופים גדולים מאחוריהם", אמרה. חבר הכנסת דוד ביטן שאל "למה לא מפסיקים את הייצור והשיווק של סיגריות? ולמה אלכוהול כן?". על כך השיבה לו חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי שיציע הצעת חוק בנידון וכי "אין לנו אלא לשמוח בהצעות כאלה".

דודו מתתיהו, בעל שתי פיצוציות, אמר כי בעלי הפיצוציות לא נגד החוק, אבל הסעיף המדובר לדבריו יגמור 11 אלף בעלי עסקים שמפרנסים 20 אלף משפחות. "אין לנו לוביסטים. להוריד את הסיגריות מתחת למדף זה קבירת בעלי עסק. בעלי הפיצוציות הם לא אנשים רעים. העיתונאים קיבלו מתנה ותוקפים את הפיצוציות".

חבר הכנסת דודי אמסלם סיפר גם הוא על אשתו שנפטרה ממחלת הסרטן ואמר שהוא מתפלל שכל עם ישראל יפסיק לעשן, אבל ההצעה היא לא הדרך הנכונה. "אלכוהול וסוכר וזיהום אוויר ממכוניות הורגים יותר אנשים. מחר יעלה חוק לאיסור פרסום שלהם ובסוף נמכור רק סובין וטבעונות", אמר.

חפיסת סיגריות. אילוסטרציה (צילום: Shuttersotck)
חפיסת סיגריות. אילוסטרציה (צילום: Shuttersotck)

ביטן הוסיף כי צריך ללכת לקראת בעלי הפיצוציות ובוקר ביקשה לטעון כי מדובר בנושא חדש, אולם היו"ר כבל הבהיר כי הסעיף נכלל בהצעה שאושרה בקריאה ראשונה. המהומה בדיון התגברה כאשר מתתיהו התפרץ ואמר כי חבר הכנסת יהודה גליק אמר לו לחפש עבודה אחרת. "הוא סגר לי את העסק. שלח אותי למכור צעצועים", אמר. לפני ההקראה וההצבעה על הסעיף ביקש ביטן התייעצות סיעתית, וכבל הכריז על הפסקה של 5 דקות בדיון. לאחר ההפסקה אמרה חברת הכנסת לאה פדידה (הליכוד) כי הסעיף לא מאוזן ולא נכון.

מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור, ד"ר חגי לוין, התפרץ לדבריה וקרא לה להתבייש בעצמה. כבל קטע אותו מיד, הורה להוציא אותו מהדיון ואמר כי לא יאפשר להתבטא בצורה כזו נגד חבר או חברת כנסת. רגע לפני ההצבעה הזכיר אמסלם כי ועדת השרים לחקיקה תמכה בהצעת החוק ואמר כי לכן יתמוך בסעיף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!