דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ב בתמוז תשפ"ד 18.07.24
27.7°תל אביב
  • 27.1°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 27.0°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 26.4°באר שבע
  • 33.1°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 28.9°צפת
  • 27.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחאה

"אל יחדל קולך" / עליית מדרגה במאבק כנגד רצח נשים: שביתת נשים ביום שלישי הקרוב

רצח שתי הנערות בשבוע שעבר ואדישות הממסד, הולידו גל מחאות רחב היקף שיהפוך בשלישי הקרוב למפגן כוח | עיריות וחברות מסחריות רבות תומכות במחאה ויאפשרו לעובדות להצטרף לשביתה | את המהלך מובילה קואליציית 'דגל אדום' היהודית-ערבית

הפגנת מחאה נגד האלימות כלפי נשים, 25 בנובמבר (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
הפגנת מחאה נגד האלימות כלפי נשים, 25 בנובמבר (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

רצח הנערות יארה איוב (16) וסילבנה צגאי (13) בשבוע שעבר, העדר מימון התוכנית הלאומית למאבק ברצח נשים והפלת הצעת החוק להקמת ועדת חקירה ממשלתית בנושא, עורר גל מחאה רחב של ארגוני נשים. הארגונים השונים הוציאו לפועל הפגנות מדי יום בשבועות האחרונים, וקואליציית 'דגל אדום' – קואליציית ארגוני נשים – הודיעה על שביתת נשים שתתקים ביום שלישי הקרוב.

צעדה לציון יום המאבק באלימות נגד נשים 2018 (מרים אלסטר / פלאש90)
צעדה לציון יום המאבק באלימות נגד נשים 2018 (מרים אלסטר / פלאש90)

מדובר בניסיון ראשון להוציא לפועל שביתת נשים בישראל, אך לא בעולם. בעוד אירועי השבועות האחרונים עוררו תמיכה ציבורית נרחבת למאבק באלימות כלפיי נשים, ספק אם שביתה רחבה אכן תצליח לצאת לפועל, בפרק זמן קצר כל כך. אולם, כבר אמש (מוצ"ש) הודיעו עיריות ירושלים, רמת גן, כרמיאל, ת"א וחיפה כי יאפשרו לעובדות העירייה להשתתף במחאה, ולשבות. ברשימת החברות שייאפשרו לעובדות לשבות גם רמי לוי, טיב טעם ואיגוד המלונאים.

ראש העיר חיפה עינת קליש רותם: "אני מביעה שאט נפש וזעזוע מאלימות כלפי נשים, ואעשה כל שבידי לעזור לנשים כדי לצאת מהסכנה, ולרתום לכך את כל המסגרות העירוניות הרלוונטיות לשם כך".

את השביתה מובילה קואליציית 'דגל אדום', אשר "קמה כדי לאגד כוחות סביב המאבק באלימות כלפי נשים בישראל. אחרי שנים של אלימות הולכת וגוברת נגד נשים, תיקי רצח לא מפוענחים, והפקרה של הנשים על ידי הרשויות, הוקמה קואליציה רחבה מהחברה היהודית והערבית במטרה לחשוב כיצד יש להיאבק ברצח נשים ובאיום על שלומן בישראל". נאילה עואד מנכל"ית עמותת נשים נגד אלימות, המובילה את הקואליצייה לצד ענת ניר ומיכל גרא מרגליות, אמרה: ״חזית אחת של המאבק היא כלפי החברה וערכיה המדכאים נשים. חזית נוספת משמעותית היא מול המשטרה ומערכת אכיפת החוק במדינה, על כך שהרשלנות וחוסר המקצועיות בביצוע תפקידם משמרות את מעמדן הנחות של הנשים."

כזכור, בשבוע שעבר נגלתה גופת הנערה יארה איוב בת ה-16, לאחר שנעדרה במשך מספר ימים. בסמוך למציאת הגופה, נעצרו ארבעה חשודים תושבי הכפר גוש חלב בו התגוררה גם איוב, בחשד למעורבות בחטיפתה ורציחתה. בערב לאחר מציאת גופתה, נמצאתה גופתה של סילבנה צגאיי בת ה-13, בביתה בדרום תל אביב. בן זוגה לשעבר של אימה, נעצר בחשד לרצח הנערה. שתי מקרים אלה מצטרפים ל-22 מקרים נוספים של חשד לרצח נשים על רקע מגדרי שאירעו ב-2018.

מחאות על אלימות נגד נשים ברחבי הארץ – כיכר ציון בירושלים ומול מטה המשטרה בת״א (צילום: הדס פרוש ותומר נויברג / פלאש 90).
מחאות על אלימות נגד נשים ברחבי הארץ – כיכר ציון בירושלים ומול מטה המשטרה בת״א (צילום: הדס פרוש ותומר נויברג / פלאש 90).

בנוסף, שבוע שעבר התקיים יום המאבק הבין-לאומי למאבק באלימות נגד נשים. בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה שהוקדש לציון היום, דנה הוועדה בתוכנית הלאומית לטיפול באלימות כנגד נשים. בדיון התברר כי התוכנית, שאושרה על ידי הממשלה, טרם תוקצבה. העדר תקצוב התוכנית, המוערכת בעלות בסך 50 מיליון שקלים לאורך 5 שנים, הובילה גם היא לזעם בקרב הארגונים הפמיניסטים ובקרב חברות כנסת רבות. בראשם, יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומא סלימאן, שהעלתה להצבעת מליאת הכנסת את הצעתה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לנושא, הצעה שלא אושרה.

במהלך השבוע האחרון, התקיים מספר יוצא דופן של הפגנות כנגד רצח נשים. שיא המחאה מתוכנן להתקיים ביום שלישי הקרוב, אז מתוכננת להתקיים שביתת הנשים, ובסופה הפגנה בנושא.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!