דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה ציבורית

קו לא ישיר / מקלות בגלגלים: מהפכת הרב-קו חשובה, אבל עוד רחוקה מלהיות מושלמת

בקרוב לא נוכל להטעין את הרב-קו אצל הנהג, במטרה לקצר את זמני העצירה בתחנות | הבעיה: למי שאין כרטיס אשראי יהיה קשה יותר להטעין וגם למשרד התחבורה אין תשובה עדיין מה יהיה עם הסדר "חופשי יומי"

עמדת תיקוף רב-קו בתחבורה ציבורית (צילום אילוסטרציה: אורי לנץ/פלאש90)
עמדת תיקוף רב-קו בתחבורה ציבורית (צילום אילוסטרציה: אורי לנץ/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אם פעם היינו עולים לאוטובוס ומשלמים לנהג ובשנים האחרונות נכנס לחיינו כרטיס הרב-קו שניתן היה לשלם באמצעותו ומעת לעת גם לטעון אותו אצל הנהג, הרפורמה החדשה של משרד התחבורה שמה לזה סוף. מיום שישי הקרוב, ה-21 בדצמבר, לא נוכל יותר לשלם לנהג האוטובוס בגוש דן במזומן, בינואר המהלך יתרחב לכל האוטובוסים בישראל.

המהלך נועד לאפשר לנהגים להתרכז בנהיגה ולקצר את משך העליה לאוטובוס, אך רבים טוענים כי הוא לא מושלם: הסדר חופשי יומי יסורבל, פריסת עמדות ההטענה מצומצמת, בייחוד במזומן, וכל מי שלא מחזיק בכרטיס חיוב או אשראי עלול להיפגע. עקב פניות לכנסת בנושא, היום (שני) בשעה 14:00 יתקיים דיון בכנסת, בוועדה המיוחדת לפניות הציבור בנושא הרחבת רפורמת הרב-קו לגוש דן.

רב-קו (צילום אילוסטרציה: אידאה)
רב-קו (צילום אילוסטרציה: אידאה)

התחבורה הציבורית בישראל נמצאת בנחיתות משמעותית לעומת מקבילותיה במערב. אחת היוזמות הברוכות של משרד התחבורה היא להאיץ את הנסיעה באוטובוסים באמצעות קיצור זמן העצירה בכל תחנה. בירושלים, ברכבת הקלה, במטרונית ובקווים 1 ו-189 בגוש דן מתקיים הסדר לפיו הנהג ממוקד בנהיגה בלבד, ואי אפשר לרכוש אצלו כרטיס, אלא לתקף את הנסיעה אך ורק בעזרת כרטיס רב-קו מגנטי.

מיום שישי הקרוב יפסיקו הנהגים ברחבי גוש דן לכבד תשלום במזומן, למעט בעבור אזרחים וותיקים. בעתיד, צפויה כל התחבורה הציבורית להימנע מתשלום לנהג באופן מוחלט. בתקופת ההסתגלות, ניתן יהיה לרכוש במזומן מהנהג כרטיס רב-קו מגנטי (במחיר 5 שקלים) טעון בנסיעה עירונית בודדת (במחיר 5.90) שעלותו 10.90 ₪. ב-19 בינואר הליך זה יורחב לכלל אזורי התחבורה הציבורית במדינה.

לצורך השינוי, בנו במשרד התחבורה אתר עם הסברים וכן מפה של עמדות הטעינה.

קל למי שמתוקשב, מסובך למי שלא

היכולת להטעין את הרב-קו נעשית קלה יותר ויותר בעבור מי שמתוקשב. את הרב-קו ניתן להטעין באמצעות אפליקציית HOPON, ובאמצעות אפליקציית "רב קו אונליין" בטלפונים המריצים אנדרואיד ובעלי שבב NFC, תוך שימוש בכרטיס אשראי, או כרטיס חיוב מיידי לצורך התשלום. "במכשירי אייפון (iPhone) קיימת מגבלה של היצרן (אפל) המונעת גישה לרכיב ה-NFC הדרוש עבור ביצוע טעינה ולכן לא ניתן לבצע טעינה באמצעות מכשירים אלו", נכתב באתר של רב קו אונליין. חלופה נוספת היא רכישת מטען המתחבר למחשב בחיבור USB, ודרכו להטעין את הרב קו במחשב, תוך שימוש בכרטיס אשראי, או כרטיס חיוב מיידי לצורך התשלום. את המטען ניתן להשיג בכל אחת מנקודות השירות לכרטיסי הרב-קו.

אופציית ביניים, המתאימה למעסיקים המכסים את הוצאות הנסיעה של עובדיהם ולהורים לילדים ולבני נוער, היא הטענת רב-קו בהזמנה מראש בטלפון או במחשב, כאשר בעל הרב-קו צריך לממש אותה לאחר מכן באחד הכספומטים של חברת "כספונט". תשובות לשאלות ניתנות כאן.

לעומת זאת, מי שלא מחזיק בכרטיס חיוב מיידי או כרטיס אשראי, לא יכול להינות מהטענה נוחה של הרב-קו, ונדרש להסתמך על הפריסה המועטה של המכונות בהן אפשר להטעין את הכרטיס במזומן.

עמדת מידע ושירות לרב קו ברמת השרון. (צילום: ארז רביב)
עמדת מידע ושירות לרב קו ברמת השרון. (צילום: ארז רביב)

הסדר החופשי-יומי יפגע

יתרון חשוב של השימוש במזומן, הוא היכולת לרכוש נסיעה מוזלת "חופשי יומי" בעיר או בין מטרופולינים, שנכנסה בחודשים האחרונים לשימוש ויכולה להביא לחיסכון משמעותי בהוצאות הנסיעה. בהסדר החדש, מי שלא יכול לרכוש אותה בעצמו, צפוי להיתקע, ולרכוש עוד נסיעות בתוך היעד עד שיגיע לעמדת הטענה שניתן להשתמש בה בכסף מזומן, אם יש בכלל עמדה כזו במסלול הנסיעה שלו. מדובר בלאקונה לא פתורה בשלב זה, שעלולה לפגוע באטרקטיביות של התחבורה הציבורית, נושא עליו עבדו קשה במשרד התחבורה בכדי לשפרו.

ארגוני הנוסעים מברכים על הכוונה, לא על הביצוע

יוסי סעידוב, מארגון "15 דקות" אמר ל'דבר ראשון' כי "יש מחסור גדול מאוד בעמדות הטענה. כל אוטובוס כיום הוא גם עמדת הטענה במזומן. כל העמדות הללו מתבטלות. זה מהלך נח והכיוון הוא חיובי. זה טוב שהנהג יפסיק להתעסק עם עודף ונוסעים ומזומנים, אבל צריכה להיות חלופה ראויה ואין אותה. זה כבר פועל כך ברכבת הקלה בירושלים ובמטרונית בחיפה וברור שזה טוב. אבל זה לא משולב יכולת לעלות מכל הדלתות ולכן האפקטיביות של המהלך הזה מוטלת בספק. לא בטוח שזמן הנסיעה יקוצר ובכמה".

בירושלים אין אפילו אוטובוס אחד שהפך לכזה שמותר לעלות עליו מכל הדלתות ומדובר במהלך שמתוכנן רק בעתיד. לפי סעידוב, "קודם כל יש לתת את התמריץ לנסוע בתחבורה הציבורית – עליה מכל הדלתות, תשלום מראש ונסיעה מהירה. אחרי זה צריך לייצר מספיק עמדות הטענה. רק אחר-כך תפגע באפשרות להשתמש במזומן, זה לא מה שנעשה". גם מקס מורוגובסקי מארגון "תחבורה בדרך שלנו", מברך על הכוונה ובמקביל מבקר את הביצוע של המהלך. "אנחנו בעד קידמה טכנולוגית, ולהקל על הנהגים. זה מהלך נכון, אבל הפריסה מצומצמת. צריך היה לעשות אותו בדירוג מרווח יותר, שיאפשר לאנשים להסתגל – להתחיל מעיר אחת בגוש דן ורק אחרי הפקת לקחים להרחיב את המהלך. היה צריך לעשות הרבה יותר הסברה". סעידוב רואה בכך מחדל: "בלונדון למשל, בכל מקום יש לך אפשרות לקנות כרטיס במזומן. באוטובוסים בישראל יש מעט מאוד מכונות הטענה, וגם הן רק באשראי או במטבעות, לא בשטרות. צריך להשקיע בתשתיות של הטענה בפריסה רחבה, כדי לתת לאוטובוסים לנסוע מהר יותר ולתת לנוסעים אפשרות נוחה לקנות כרטיס מראש". בביקור מאחת מעמדות השירות של הרב-קו בגוש דן נרשמה עליה של מעל פי 2 בפעילות בימים האחרונים – אך בסך הכל מדובר בעליה מ-30 לכ-80 פונים ביום.

היכן ניתן להטעין את הרב קו (ללא קדיט)
היכן ניתן להטעין את הרב קו (ללא קדיט)
היכן ניתן להטעין את הרב קו (ללא קדיט)
היכן ניתן להטעין את הרב קו (ללא קדיט)

משרד התחבורה לא עונה

ב"תחבורה בדרך שלנו" העלו פוסט מתעדכן, שמתייחס גם למקרים ש"נופלים בין הכיסאות" לגבי ההסדר החדש, למשל היעדר של עמדות הטענה במזומן בחולון ובבת ים, או נסיעות חד-פעמיות מעבר לאזור המכוסה בחוזה הקבוע. לחלק מהשאלות בו אין תשובות.

במשרד התחבורה לא ענו על שאלות 'דבר ראשון' לגבי הפגיעה בהסדר "חופשי יומי" ולגבי היקף התקציב שהושקע בפרסום לציבור על ביטול השימוש במזומן באוטובוסים.

דובר המשרד שלח את ההודעה הבאה: "ביטול התשלום לנהג מתפרסם בקמפיין רחב הנמשך שלושה שבועות, וכולל את ההיבטים הבאים: פרסום בעיתונות, פרסום על גבי תחנות אוטובוס, פרסום בדיגיטל – המפנה לאתר הרפורמה בתעריפים, פרסום באמצעות דיילים הפרוסים ברחבי גוש דן ומחלקים פלאיירים. מדבקות על גבי האוטובוסים המיידעות את הנוסעים בצורך לטעון את הכרטיס לפני העלייה. ומיתוג נקודות ההטענה ברחבי גוש דן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!