דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מערכת הבריאות

בריאות גם בניהול / מינוי מנהלות במערכת הבריאות: יותר מאי פעם, אך עדיין לא מספיק

מינויה של סיגל רגב רוזנברג למנכ"לית ראשונה של קופת חולים מסמל הליך חיובי שמתרחש בשנה וחצי האחרונות במערכת הבריאות הציבורית | ועדיין, מדובר במסגרת שמרנית ומיושנת והמהפכה האמתית עדיין רחוקה

סיגל רגב רוזנברג המנכלית הנבחרת של קופת חולים מאוחדת (צילום: רועי בן משה)
סיגל רגב רוזנברג המנכלית הנבחרת של קופת חולים מאוחדת (צילום: רועי בן משה)
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

קצת בשקט, אולי יותר מדי שקט, נרשמה הלילה היסטוריה קטנה-גדולה עם מינויה של סיגל רגב רוזנברג למנכ"לית מאוחדת – האישה הראשונה שתוביל קופה בישראל. ניתן ומוטב לתהות מדוע לא קרה דבר כזה עדיין, אבל בינתיים נברך על המהלך. מדוע? ובכן, כי מותר לומר – גם בשל ההיבט היסטורי, החשוב, של אשה ראשונה בתפקיד אך לא פחות מזה – מכיוון שלרגב רוזנברג ניסיון רב בניהול מערכות בריאות, גם במאוחדת ולאחר מכן בכללית. בחירתה לתפקיד ראויה.

מעבר לבחירה הנכונה מינויה מסמל שינוי כיוון חיובי שמתרחש באחרונה במערכת הבריאות הציבורית. לפני שנמשיך חשוב לומר: זה רחוק מלהספיק. שדרת הניהול במערכת הבריאות רחוקה מלייצג את היחס הכללי בחברה בין נשים לגברים, ועדיין – יותר ויותר נשים מתמנות באחרונה לתפקידי ניהול בכירים במערכת שעדיין לוקה לעתים בהעדפה מובנית לגברים. תפישה מעט שמרנית ומיושנת, יש שיאמרו, אחרים יגדירו אותה כמיושנת ושמרנית עד מאוד.

רק בשנה וחצי האחרונות, פחות או יותר, מונו שלוש מנהלות חדשות לבתי חולים ציבוריים בישראל: ד"ר אסנת לב ציון קורח באסף הרופא (יצחק שמיר), ד"ר ענת אנגל בוולפסון וד"ר שרית אבישי אלינר בקפלן. בסך הכל מכהנות כיום חמש מנהלות בתי חולים בישראל. בנוסף לשלוש המנהלות החדשות ישנן גם את ד"ר אורנה בלונדהיים המנהלת את בית חולים העמק בעפולה וד"ר תמר אלרם המנהלת את הדסה הר הצופים.

שלוש המנהלות החדשות, אגב, הופיעו בשבוע שעבר על הבמה המרכזית של ועידת ישראל לעסקים. פאנלים שבעבר הורכבו מגברים בלבד, או לכל הפחות בעיקר מגברים, הורכב הפעם מנשים בלבד. ועדיין, למרות פרץ האופטימיות היחסי, המנהלות הללו עדיין מהוות מיעוט ביחס למספר הכללי של מנהלים בבתי החולים הציבוריים בארץ.

וכמובן, יש גם את הכמעט. לתפקיד מנכ"ל קופת חולים כללית, ארגון הבריאות הגדול בישראל, התמודדו במכרז האחרון נשים עם ניסיון ורקע רב ובהן רגב רוזנברג שקיבלה לבסוף את מנכ"לות מאוחדת, איריס לוי לוונשטיין שניהלה לפני כן קרב מאסף בבג"ץ על בקשתה להתמודד לתפקיד מנכ"ל וולפסון (מכיוון שאינה רופאה) ולאה וופנר, מזכ"לית ההסתדרות הרפואית (הר"י), המשמשת גם כעת במשרה רמה לכשעצמה. מי שזכה בסוף היה פרופ' אהוד דוודסון מבית החולים סורוקה, מינוי ראוי לכשעצמו. אליהן מתווספות גם מנהלות אחרות המכהנות בתפקידים בכירים שונים בקופות ובבתי החולים הציבוריים ברחבי הארץ.

השורה התחתונה היא שלמרות הסימנים החיוביים האלה ניתן וראוי לעשות הרבה יותר, בטח לנוכח החסר המתמשך במנהלים טובים במערכת. אמנם חל שיפור בנושא בתקופה האחרונה, כלומר באיוש כללי של משרות ובכמות המועמדים הראויים – אך די להזכיר שלמכרז האחרון לתפקיד מנכ"ל בית החולים שיבא, המרכז הרפואי הגדול בארץ, התמודד רק מועמד אחד.

המבחן הגדול כעת מונח לפתחו של משרד הבריאות והעומדים בראשו – סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב, לפחות בזמן שעוד נותר להם עד הבחירות, וגם לאלה שיגיעו אחריהם – אם יגיעו. משימתם החשובה היא לקדם עוד מועמדויות של מנהלות לתפקידים בכירים במערכת הציבורית, ולא להסתפק רק במאמצי הקופות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!