דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

פרסום ראשון / היחידה המשותפת למשטרה ולמשרד העבודה לחקר תאונות בניין יוצאת לדרך

כך על פי מידע שהגיע לידי דבר ראשון | היחידה תכלול 11 חוקרים, מתוכם שלושה עובדי מינהל הבטיחות והבריאות במשרד העבודה, ותהיה חלק מיחידת להב 433 | פרקליט המדינה דרש את הקמת היחידה לפני למעלה משנתיים

תאונת עבודה במג'אר. ארכיון (צילום: דוברות המשטרה)
תאונת עבודה במג'אר. ארכיון (צילום: דוברות המשטרה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד העבודה והרווחה והמשרד לביטחון הפנים הכריזו היום (שני) על תחילת עבודתה של יחידת החקירות המשותפת לחקירת תאונות בענף הבניין, שתזכה לשם "פלס" (פועלים ללא סיכון). על פי המידע שהגיע לידי דבר ראשון, היחידה תכלול 11 חוקרים, מתוכם שלושה עובדי מינהל הבטיחות והבריאות במשרד העבודה, ותהיה חלק מיחידת להב 433. שני הצדדים קיימו בחודשים האחרונים עבודת מטה במסגרתה הוסכמו מבנה היחידה, פריסתה בשטח ואופני פעולתה.

יחידת "פלס" תתמקד באכיפה משולבת של חוקי הבטיחות ובטיפול במורכבים בהם החקירה מתבצעת על ידי משטרת ישראל. שני הגופים ישתפו פעולה הן בתחום המודיעיני והן בחקירות הפליליות. עוד תופקד היחידה על מניעת תאונות עבודה, הגברת המודעות בתחום הבטיחות, הרתעה, והגברת הציות לחוק.

"תאונות עבודה גובות חיים רבים בישראל מדי שנה והאחריות המרכזית על הבטיחות באתרי העבודה היא של המעסיקים והקבלנים" אמר ארדן בטקס חנוכת היחידה החדשה, "היחידה תסייע להציל חיים רבים כשסוף סוף תיווצר הרתעה אצל המעסיקים והקבלנים שתגרום להם להבטיח שכללי הבטיחות באתרי העבודה נשמרים בקפידה".

שר העבודה והרווחה חיים כץ: "אני מברך על הצטרפותם של שותפים נוספים למאמצינו לבלום את הקטל באתרי הבנייה. היחידה החדשה תייעל את הליך חקירת תאונות העבודה ותעמיק את ההרתעה בקרב הקבלנים. כולי תקווה שלא נצטרך לבצע חקירות רבות ושהיזמים ינקטו בפעולות מניעה משמעותיות יותר בכדי למנוע את התאונה הבאה."

הממונה על זרוע העבודה, מר מרדכי אלישע: "הקמת יחידה חשובה זו ושיתוף הפעולה בין משרד העבודה והרווחה למשטרת ישראל, היא כלי נוסף ומשמעותי במאמץ הכולל של משרדנו במלחמה בעבירות הבטיחות שגובות מחיר חיי אדם"

מ״מ מפכ״ל המשטרה, ניצב מוטי כהן אמר: "הקמת מפלג ייעודי כחלק מהיחידה הכלכלית של להב 433 בשיתוף נציגים ממשרד העבודה והרווחה שייעודו הגברת האכיפה והמניעה בתחום תאונות העבודה – יובילו להגשת כתבי אישום איכותיים כנגד גורמים המזוהים עם הפרת החוק בתחום הבטיחות, יגבירו את ההרתעה, ייקבעו נורמות עבודה בטוחות ויגבירו את הציות לחוק. עצם קיומה של היחידה, יסייע למניעת עבירות מסכנות חיים באתרי הבנייה. המפלג יפעל נגד אתרים בהם קיימים ליקויי בטיחות חמורים, לצד גורמי אכיפה נוספים בליווי הפרקליטות ויפעל מול גורמים נוספים הנותנים שירותים לאתרי הבנייה ומשפיעים על תחום הבטיחות. הצלחת המפלג כשכל גוף מביא את היתרון היחסי שלו – משמעותה הגנה על חיי אדם ומניעה של טרגדיות אנושיות מיותרות".

ניצב גדי סיסו ראש אח"מ: אנו משיקים את הקמתה של היחידה לתאונות עבודה במשטרת ישראל המיועדת לסייע בעיצוב מציאות משולבת וחדשנית בתחום האכיפה וההסברה וכגורם מקצועי מכווין ליחידות השטח על סמך הניסיון, הידע והמומחיות שירכשו ויוטמעו במערכיה".

ראובן בן שמעון מהפורום למניעת תאונות עבודה אמר כי ההחלטה היא תוצאה של הלחץ הציבורי והתקשורתי שהפעיל הפורום בחודשים האחרונים על מקבלי ההחלטות, ובראשם השר גלעד ארדן והשר חיים כץ שדחו את הקמת היחידה מסיבות תקציביות. "זהו ניצחון אזרחי חשוב ביותר למען הבטיחות ולמען פועלי הבניין שבמשך שנים הוזנחו והופקרו אל מותם מבלי שאף אחד ייתן דין וחשבון", אמר.

עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה מסר כי "אנו כמובן מברכים על הקמת היחידה החוקרת בתוך להב 433, יחד עם זאת, חשוב מאוד להדגיש, שיחידה זו צריכה להיות יחידת חוד חנית, שתהיה מורכבת מחוקרי משטרה מיומנים ומקצועיים וגם מעורכי דין מקצועיים המתמחים בתאונות עבודה שילוו את החקירה בזמן אמת ויפעלו להגשת כתבי אישום וליצירת הרתעה כנגד מפרי החוק שגרמו למותם ופציעתם של עובדים והפרו חובות חקוקות".

מארגון "קו לעובד" מסרו בתגובה כי "למרות הסחבת הממושכת, שמנעה את הקמת היחידה המדוברת במשך שנתיים, כאשר התרענו על הוואקום החמור בתחום החקירות ואף הגשנו בג"ץ בנושא, אנו מברכים על ההחלטה להקים את היחידה ולהתחיל לראות בזירות בהן מתרחשות תאונות עבודה בבניין זירות פשע. עם זאת, טרם פורסמו הפרטים ולוחות הזמנים, אנו מודאגים מהמנדט אותו תקבל ותבצע היחידה – זאת לאור תשובת המדינה לעתירה שלנו, שאינה רואה בתאונות עבודה בהן נפצעו עובדים באורח בינוני כתאונות הראויות להיחקר על ידי המשטרה. יש לשנות מהיסוד את הגישה הסלחנית הרווחת כלפי תאונות עבודה בבניין – על מנת לוודא שהקבלנים לוקחים אחריות מלאה על שלומם של העובדים באתריהם".

לפני למעלה משנתיים פנה פרקליט המדינה למשרד לביטחון פנים בדרישה להקמת יחידת חקירות שכזו, בעקבות הקושי לבסס כתבי אישום כנגד קבלנים שעובדיהם נפגעו בעקבות רשלנות. בנובמבר הודיע השר גלעד ארדן כי הגיע להסכמות עם משרד האוצר באשר לתקצוב היחידה והבטיח שתוקם עוד במהלך שנת 2018, ותתחיל לפעול כבר בתחילת 2019.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!