דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הביטוח הלאומי

הקרב על המיליארדים / נחתם הסכם המסדיר את העברת עודפי התקציב של ביטוח לאומי לתקציב המדינה

לאחר הפיצוץ בשבוע שעבר, הסכם זמני שנחתם עם האוצר מקפיא מצב ל-4 חודשים ומבטיח את תקציב 2019 לצד המשך פעולת הבטח"ל להגברת עצמאותו | ראש אגף התקציבים באוצר סירב לחתום על ההסכם ומנכ"ל המשרד חתם במקומו

שאול מרידור ראש אגף התקציבים באוצר ושי באב"ד מנכ"ל משרד האוצר (יונתן זינדל/הדס פרוש /פלאש90)
שאול מרידור ראש אגף התקציבים באוצר ושי באב"ד מנכ"ל משרד האוצר (יונתן זינדל/הדס פרוש /פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

יש הסכם בין משרד האוצר לביטוח הלאומי: אחרי שבוע סוער במהלכו כבר יצאה הודעה כי יש הסכם ולמחרת הודעה על פיצוץ במשא ומתן, ואחרי שמשרד האוצר הוציא הודעה הכוללת הטחת האשמות אישיות קשות במנכ"ל הביטוח הלאומי, אמש (ראשון) נחתם ההסכם.

מאחורי הקלעים נרשמה דרמה קטנה: הממונה על התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, סירב לחתום על ההסכם ומנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד חתם במקומו.

בספטמבר 2018 ביטלו שר הרווחה, חיים כץ, ומנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, את ההסכם מ-1980 במסגרתו העביר הביטוח הלאומי את עודפי התקציב שלו כהלוואה לקופת המדינה. מטרתם הייתה לעצב מחדש את מערכת היחסים בין משרד האוצר לביטוח הלאומי כדי לחזק את עצמאות המוסד והיכולת שלו להתמודד עם המשבר האקטוארי הניצב בפניו.

חיים כץ על רקע הביטוח הלאומי (צילום: פלאש90, דבר ראשון. עיבוד: אידאה)
חיים כץ על רקע הביטוח הלאומי (צילום: פלאש90, דבר ראשון. עיבוד: אידאה)

במשרד האוצר לא אהבו בכלל את הצעד הזה ובמכתב ששלחו הממונה על התקציבים, שאול מרידור והחשב הכללי, רוני חזקיהו, הם יצאו נגד ההחלטה. במשרד האוצר חששו כי בלי העברת עודפי הביטוח הלאומי שעומדים על כ-23 מיליארד שקלים בשנה ייפער בור בתקציב 2019 שידרוש קיצוץ ענק או פריצה גדולה של יעד הגרעון.

במשך שלושה חודשים לא התנהלו מגעים רשמיים בין הצדדים ובמשרד האוצר סירבו לדבר על הגרעון הצפוי בתקציב 2019. בביטוח הלאומי בינתיים החלו בהקמת ועדת השקעות ברשות הנגיד לשעבר, דוד פרנקל, שתבחן אפיקי השקעה חדשים. מרגע שהוכרז על פיזור הכנסת ובחירות באפריל, הבינו שני הצדדים כי לא ניתן להגיע להכרעה ארוכת טווח והחליטו להגיע להסדר זמני שיאפשר לאוצר לצלוח את תקציב 2019, מצד אחד ולביטוח הלאומי להמשיך לעבוד על התוכנית הגדולה לקראת עצמאותו, מצד שני.

מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי (אריאל קטן – קק"ל/ ויקימדיה)
מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי (אריאל קטן – קק"ל/ ויקימדיה)

בשבוע שעבר כבר יצאו הודעות על נוסח ההסכם עליו הסכימו הצדדים בתיווך מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה. עיקרי ההסכם: הקפאת מצב לארבעה חודשים, הביטוח הלאומי יעביר את הכסף לאוצר אבל יוכל להפסיק את ההעברות בהתראה של חודשיים, מנכ"ל משרד ראש הממשלה יכנס צוות מיוחד שימליץ לממשלה על הצעדים הדרושים לשמירה על חוסנו ועצמאותו של הביטוח הלאומי.

יום למחרת פרסום ההסכם הכל התפוצץ כשבאוצר האשימו באופן חריג את מנכ"ל הביטוח הלאומי שהוא מונע מאינטרסים אישיים שמטרתם הגדלת שכרו. הביטוח הלאומי מצדם טענו כי הם דווקא הסכימו לחתום על ההסכם ובאוצר סירבו והוסיפו כי מדובר בהוצאת דיבה. אתמול כאמור, החליטו מנכ"ל משרד האוצר והחשב הכללי לעשות סוף לפרשה וחתמו על ההסכם על אף סירובו של הממונה על התקציבים, שאול מרידור.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!