דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בזק

בעיות בבזק / השנתיים הקשות מתחילות: מדרוג הורידה את דירוג האשראי של בזק

לפי התחזית, החברה שחילקה בעשור האחרון 20 מיליארד ש"ח בדיבידנדים, לא צפויה לחלק רווחים למשקיעים ב-2019-2020 | ברקע לדברים: עיכובים בהפרדה המבנית וירידה ברווחים

בניין בזק בתל אביב (צילום: דבר)
בניין בזק בתל אביב (צילום: דבר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת מדרוג הודיעה היום (רביעי) על הורדת דירוג החוב של חברת "בי קומיוניקיישנס בע"מ" (ביקום), בעלת השליטה בבזק, כשאופק הדירוג נכתב "בחינה עם השלכות שליליות". הסיבות: בזק לכודה בצבת של תחרות עסקית ורגולציה נוקשה, שצפויים לפגוע ברווחיות החברה. למרות כל אלו, עדיין מדובר בחברת התקשורת הכי עצמתית בישראל, ובפער ניכר.

במדרוג מעריכים כי בזק לא תחלק דיבידנדים משמעותיים, או בכלל בשנים 2019 ו-2020, בניגוד גמור למנהגה בעשור האחרון בו הוצאו מהחברה לבעלי המניות כ-20 מיליארד שקלים, או כ-2 מיליארד בממוצע בשנה. לחברה האם – ביקום, יש מצבת חובות משל עצמה, כאשר הנכס היחיד שבידיה הוא מניות בזק, ומשם נובעת הירידה באיכות החוב הזה.

מבנה השליטה בבזק (גרפיקה: אידאה)
מבנה השליטה בבזק (גרפיקה: אידאה)

המלצות מדרוג מבוססות על הדיווחים האחרונים של בזק לבורסא:

  1. דיווח משלשום על ירידת ערך בשווי חברות הבנות, אשר מכוונת בעיקר לחברת די.בי.אס בעלת פעילות YES לשידורי טלוויזיה.
  2. דיווח מה16.12 על הפרשת נוספת של 512 מליון ש"ח של בזק בעבור תכנית פרישה מוקדמת לעובדים, מעבר ל90 מליון שכבר אושרו לשנה זו.

" אף כי אין בידינו מידע קונקרטי בנושא, מדרוג מוציאה מכלל חשבון אפשרות של הפחתה משמעותית בהיקף נכס המס העומד נכון ליום ה-31.12.2017 על כ-1.1 מיליארד ש"ח. חשש זה הינו נוכח הימשכות התהליכים בגין ביטול ההפרדה בבזק וכן ברקע השינויים הארגוניים בבזק אותם מבצעת הנהלת בזק החדשה", נכתב בהודעת מדרוג.

מאז שנת 2010 בזק חילקה כ-20 מיליארד ש"ח לבעלי המניות כדיבידנד, לפי חלוקה של 100% מהרווח הניתן לחלוקה וכספים נוספים שחולקו במהלך של הפחתת הון. בהיותו בעל השליטה בקבוצת בזק, "חלב" שאול אלוביץ' מהחברה כספים ככל יכולתו, לא רק דרך דיבידנדים, אלא גם דרך 63 עסקאות בעלי עניין, קטנות כגדולות, בין בזק לחברות אחרות מקבוצת יורוקום, בה הוא מחזיק ביחד עם אחיו. מכל דיבידנד זכאי אלוביץ למקסימום של 9%, בשל שיטת האחזקה, ואפילו פחות מכך, משום שלחברות שבין יורוקום לבזק – אינטרנט זהב וביקום, יש גם בעלי חוב שצריכים לקבל את חלקם מאותו הנכס המניב הבסיסי – חברת בזק. רווחי בזק נחשבו לבטוחה שתמורתה היה ניתן גם להעמיס עוד חובות רבים על החברה וגם על חברות האחזקה ששולטות בה. מצבה כיום הוא נפיץ במידה כזו שמנייתה ירדה בקרוב ל-40% בשנתיים האחרונות, ואין מי שמוכן לרכוש את השליטה בביקום כיום בסכומים שאינטרנט זהב דורשת – מעל 800 מליון שקל.

לאחר מינוי דירקטוריון חדש, נענתה ההנהלה לאחת מדרישות עובדי החברה והפחיתה את יעד הדיבידנד ל70% מהרווח הנקי, מה שישאיר בקופת החברה יותר כסף בעבור השקעות ויחזק אותה פיננסית, אלא שכעת, המדיניות הקשוחה שנוקט משרד התקשורת כנגדה מחייבת אותה להפחית עוד ועוד משווי הקבוצה. לא מדובר רק בשווי של הפעילות של בזק עצמה, שכבר ידועה ממזמן – נסיגה אטית ועקבית במספר קווי הטלפון הפעילים והרווחיים מאוד של החברה, אלא גם בירידת שווי של הפעילות של חברת YES. מעבר לירידה ברווחיות חברת השידורים בלווין, רשות המסים לא הכירה בהפסדי העתק שלה – מעל 5 מיליארד ש"ח לפי תשובת הרשות לניירות ערך לבזק עוד באוגוסט 2015, כנכס מס אותו מבקשת בזק לנצל בהיקף של 1.1 מיליארד ש"ח.

בהודעת בזק על הפחתת שווי נמסר גם שהחברה מתכוונת להתייחס חשבונאית לתוצאות של יס ובזק בינלאומי במשולב, ככל הנראה כדי לרכך את הפחתת השווי שהם עומדים לרשום.

מצבת החובות של בזק במיליארדי שקלים (גרפיקה: אידאה)
מצבת החובות של בזק במיליארדי שקלים (גרפיקה: אידאה)

למרות הקשיים הללו, בזק עדיין מחזיקה בנכס הכי משמעותי שיש לחברת תקשורת כלשהי בישראל – התשתיות הפאסיביות – התעלות, הגובים, הקנים והארונות של בזק, הפזורים ברחבי הארץ ונעשו ברובם כשהייתה חברה ממשלתית, הם הנכס העיקרי אשר שאר חברות התקשורת שוכרות אותו, ובלעדיו לשום חברת תקשורת בישראל אין אופק עסקים ממשי, בייחוד לאחר שמשרד התקשורת ריסק את חברות הסלולרי, אשר להן יש אפשרות לתשתית עצמאית ברובה. לפיכך, גם בעתיד, לא יהיה תחליף לבזק, אשר מחזיקה באופן פרטי בנכס בעל חשיבות לאומית, הפחות בחשיבותו, אולי רק לתשתיות החשמל והמים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!