דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הקרב על החלב / בג"ץ קיבל את עתירת תנובה; כחלון מאיים בצמצום וביטול מכסים

בית המשפט הורה לשר האוצר לייקר את מוצרי החלב שבפיקוח ב-3.4% | כחלון בתגובה: "פגיעה ישירה בצרכן ובמשפחה הישראלית. היא נגועה בחוסר רגישות חברתית ובחוסר איזון מוחלט בין שיקולים של בצע כסף לבין טובת הציבור"

משה כחלון, אורי אריאל ושי באב"ד מציגים את הרפורמה במשק החלב, אוקטובר 2018 (צילום: דוברות האוצר)
משה כחלון, אורי אריאל ושי באב"ד מציגים את הרפורמה במשק החלב, אוקטובר 2018 (צילום: דוברות האוצר)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שמונה חודשים אחרי שהגישה תנובה עתירה לבג"ץ בדרישה לחייב את שר האוצר משה כחלון לחתום על הצו לעדכון מחירי החלב המפוקחים, מסרו הבוקר שופטי בג"ץ עוזי פוגלמן, מני מזוז ואלכס שטיין את החלטתם לקבל את העתירה ולחייב את שר האוצר לחתום על עדכון מחירים בשיעור של 3.4%. כחלון בתגובה: "החלטתי לפתוח בהליך של שימוע לצורך ביטול וצמצום מכסים".

תנובה עתרה לבג"ץ לאחר שמחיר המטרה, המחיר אותו משלמות המחלבות לרפתנים על כל ליטר חלב, עלה במספר פעימות לאורך 2017 ו-2018. בהתאם לכך המליצה ועדת המחירים להעלות גם את מחירי מוצרי החלב שבפיקוח. שר החקלאות חתם על העלאת המחירים, אך שר האוצר סירב לחתום על הצו ומנע את עליית המחירים. בתנובה טענו כי אין הצדקה לסירובו של שר האוצר לחתום על הצו. עוד טענו בתנובה כי הסירוב לעדכן את מוצרי החלב שבפיקוח גרם למחלבה הפסדים של מעל ל-200 מיליון שקלים.

בדצמבר האחרון ביקשו שר האוצר ומשרדו מבג"ץ לדחות את העתירה בטענה כי הרפורמה במשק החלב שנחתמה בין משרד האוצר החקלאות וארגון מגדלי הבקר תביא לירידה במחיר המטרה. בקשה זו גובתה גם בעמדת היועץ המשפטי לממשלה שביקש מבית המשפט להשהות את ההחלטה עד לפברואר 2019. עם זאת לאחר שפוזרה הכנסת בסוף 2017, הליכי החקיקה של הרפורמה במשק החלב נעצרו ופרקליטות המדינה הפכה את עמדתה מול בג"ץ.

לאחר שבפרקליטות המדינה הודיעו כי לא יתנגדו לדרישת תנובה, בימים האחרונים ניסו בלשכת שר האוצר להגיע להבנות עם תנובה על העלאה חלקית. שר האוצר אף הוציא הודעה על הבנות שהושגו, אך בתנובה הכחישו את ההודעה והעדיפו להמתין להכרעת בג"ץ.

יש לציין כי במקביל לעתירת תנובה לבית המשפט, צמצמו המחלבות את ייצור החמאה כך שבחודשים האחרונים הורגש מחסור ממשי בחמאה מתוצרת מקומית ברשתות השיווק. בין מוצרי החלב בפיקוח שמחירם יעלה: חלב, חמאה, גבינה לבנה, שמנת חמוצה, שמנת מתוקה וגבינה צהובה.

שר האוצר משה כחלון מסר בתגובה כי "פסיקת בג"ץ היא פגיעה ישירה בצרכן ובמשפחה הישראלית. היא נגועה בחוסר רגישות חברתית ובחוסר איזון מוחלט בין שיקולים של בצע כסף לבין טובת הציבור. הפסיקה תביא לתוצאה בלתי מתקבלת על הדעת. הניסיון לפגוע בצרכן הישראלי, תוך ניצול כוח מונופוליסטי שרירותי ובצע כסף, שבר שיאים חדשים".

עוד הוסיף כי "כפי שנקבע בהחלטה, בסמכותי להפעיל צעדים אחרים על מנת לקבוע מדיניות שתגן על הצרכן הישראלי. החלטתי לפתוח בהליך של שימוע לצורך ביטול וצמצום מכסים. זוהי בדיוק הסמכות הנתונה לי על מנת להגדיל תחרות ולהגן על הצרכן. ידע כל אזרח בישראל שיש מי שמגן עליו. בשביל זה הגעתי למשרד האוצר. מה שלא עשו שיקולים של צדק חברתי והיגיון בריא, אעשה מתוקף תפקידי כשר האוצר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!