דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריטניה

כלכלה עולמית / קצב הצמיחה יורד, וב-OECD מודאגים ממיתון עולמי

האם אנחנו מתקרבים למשבר כלכלי כמו זה של 2008? לפי דו"ח חדש של כלכלני הארגון זו בהחלט אפשרות: "הצמיחה העולמית ממשיכה לאבד מומנטום בעקבות אי וודאות וסכסוכי מסחר מתמשכים" | ויש מדינות שכצעדי מנע מרחיבות את התקציב וההשקעות

סוחרים בבורסה לניירות ערך בניו יורק מודאגים מירידות השערים, ה-19 לדצמבר 2018 (AP Photo/Mark Lennihan)
סוחרים בבורסה לניירות ערך בניו יורק מודאגים מירידות השערים, ה-19 לדצמבר 2018 (AP Photo/Mark Lennihan)
יונתן קירשנבאום

האם אנחנו לקראת המיתון העולמי הראשון מאז המשבר של 2008? קצב הצמיחה הולך ויורד בעקבות ההאטה במספר כלכלות מרכזיות בעולם, כך לפי דו"ח ביניים של ה-OECD שמתפרסם היום (רביעי). הצמיחה העולמית אמורה לרדת ל-3.3% ב-2019 ויעדי הצמיחה הורדו בכמעט כל מדינות ה-G20. הממוצע העולמי של יעדי הצמיחה ירד לאחרונה ב-0.2%, ובמספר כלכלות גדולות ניכרת ירידה גדולה עוד יותר, באיטליה הורד יעד הצמיחה לאחרונה ב- 1.1%, בבריטניה ב- 0.6% ושל אירופה 0.8%.

"הצמיחה העולמית ממשיכה לאבד מומנטום בעקבות אי וודאות, סכסוכי מסחר מתמשכים וירידה כללית בתחושת הביטחון בהשקעות של עסקים וצרכנים", נכתב בדו"ח. כותבי הדו"ח טוענים שבמידה והסכנות יתממשו, עלולה להתרחש האטה חמורה עוד יותר בפעילות הכלכלית העולמית, "נתוני הצמיחה עלולים להיות נמוכים עוד יותר במידה ואותן סכנות אכן יתממשו ויפעלו יחד. דבר זה נכון במיוחד לגבי המשך סכסוכי הסחר, ברקזיט ללא הסכם, המשך ההאטה בסין ועוד" כך נכתב.

נפילות בבורסה הסינית, תחילת ינואר 2019 (AP Photo/Andy Wong)
נפילות בבורסה הסינית, תחילת ינואר 2019 (AP Photo/Andy Wong)

אתמול דווח כי הממשלה הסינית החליטה לבצע רפורמת מיסוי שתביא לירידה ניכרת במיסוי על הצרכנים, במקביל להגברת ההשקעה הציבורית בתשתיות- דבר שעתיד לספק מקומות עבודה רבים בעלי הכנסה גבוהה יחסית, במטרה לעצור את ההאטה שנרשמה לאחרונה בצמיחה במדינה. הכלכלה הסינית צמחה ב-6.6% בשנת 2018- קצב הצמיחה הנמוך ביותר מאז שנות ה-90.

על פי הדו"ח, אחת הסכנות לצמיחה העולמית היא מקרה של ברקזיט ללא הסכם. בריטניה אמורה נכון להיום לעזוב את האיחוד האירופי בסוף חודש מרץ, ונכון להיום עוד לא נראה באופק הסכם שיסדיר את יחסי הסחר בינה לאיחוד. בריטניה היא הכלכלה השנייה בגודלה באיחוד האירופי וחברות אירופיות רבות מקיימות איתה יחסי מסחר. על פי הדו"ח, אותן חברות, יחד עם חברות בריטיות, נמנעות לאחרונה מהשקעה והתרחבות עד שיוהברו תנאי העזיבה. הדבר מתבטא בירידה במדד "הביטחון העסקי" באירופה ובבריטניה. בבריטניה ואזור היורו ניכרת הירידה המשמעותית ביותר בהתרחבות של עסקים בככלל מדינות ה-G20.

האבטלה עדיין נמוכה

עם זאת, לטענת כותבי הדו"ח השפעות ההאטה לא ניכרות בשוק העבודה, ונכון להיום שיעורי האבטלה העולמיים ממשיכים לרדת. עם זאת, כותבי הדו"ח מציינים כי על אף העובדה ששיעורי האבטלה נמצאים בשפל, חלק ניכר מעבודות אלו הן בעלות "איכות" גרועה – שכר נמוך ותנאים סוציאליים ירודים. "איכות העבודות החדשות שנוצרו (מאז המשבר הכלכלי של 2008) לא הולם את הגידול במספר המשרות. עבודות במשרה חלקית שלא מרצון, מהוות חלק גדול יחסית של שוק העבודה, ובייחוד באירופה", נכתב בדו"ח. על פי כותבי הדו"ח, עובדה זו הביאה לגידול איטי יחסית בשכר העובדים, ותרמה ליציאה האיטית מהמשבר של 2008, "גורמים מסוג זה החזיקו את השכר מלעלות בשנים האחרונות במשקים רבים".

הפגנה בעד 'ניו דיל' לפועלים בלונדון. 12 במאי 2018. מועמד הלייבור לתפקיד שר האוצר ג'ון מק'דונל.(מימין) (Kevin Frost / Shutterstock.com)
הפגנה בעד 'ניו דיל' לפועלים בלונדון. 12 במאי 2018. מועמד הלייבור לתפקיד שר האוצר ג'ון מק'דונל.(מימין) (Kevin Frost / Shutterstock.com)

גרמניה, צרפת ואיטליה מרחיבות את ההשקעות כצעדי מנע

כותבי הדו"ח תומכים בהמשך המדיניות המרחיבה, גם הפיסקלית וגם המוניטרית, כפי שהכריזו מספר מדינות אירופאיות בשבועות האחרונים. "צעדים פיסקליים מרחיבים במדינות כמו איטליה וצרפת, יחד עם סיוע של צעדים מוניטריים ממשיכים לתמוך בפעילות הכלכלית."

על פי הדיווחים בגרמניה, צרפת ואיטליה מתוכננות הרחבות תקציביות בהיקף של כ-0.4% מהתוצר. מדובר בניסיון להגדיל את ההוצאה הממשלתית כדי לפצות על רמת השקעה נמוכה מצד חברות פרטיות במשק. ההיגיון שעומד מאחורי המהלך הוא שהממשלה יכולה לפצות על רמת הביקושים הנמוכה בשוק, כדי למנוע הפסדים לעסקים במדינה, ובכך למנוע פיטורי עובדים וכניסה למיתון.

מפגין במחאת האפודים הצהובים מניף את דגל צרפת מעל בריקדה בשדרות שאנז אליזה מול שער הניצחון במחאה על עלייה במס על הדלק. 24 בנובמבר 2018. (AP Photo/Michel Euler)
מפגין במחאת האפודים הצהובים מניף את דגל צרפת מעל בריקדה בשדרות שאנז אליזה מול שער הניצחון במחאה על עלייה במס על הדלק. 24 בנובמבר 2018. (AP Photo/Michel Euler)

במשרד הכלכלה הגרמני הודיעו לפני מספר שבועות כי בכוונתו לקדם חבילת תמרוץ של 10 מיליארד יורו, במטרה למנוע מיתון שיכלול סבסוד השקעות להתרחבות של עסקים, ועבודות יזומות של הממשלה. עם זאת שר האוצר הגרמני אולף שולץ רמז שבמטרה לאפשר את הרחבת התקציב, משרד האוצר יתכן כי משרדו יאלץ לוותר על השאיפה להגיע לתקציב מאוזן, כלומר לגירעון אפס. מאז כהונתו של שר האוצר לשעבר וולפגנג שויבלה, מכוונות ממשלות גרמניה למדיניות כלכלית שבמרכזה הניסיון לאפס את הגירעון באמצעות קיצוצים תקציביים חדים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!