דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

עד חצות / נתניהו במאמץ אחרון להרכבת ממשלה | אם לא יצליח, תצביע הכנסת על בחירות בספטמבר

לאחר חמישה שבועות של מו"מ, עדיין אין הסכמה בין יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לסיעות החרדיות על החוק לגיוס חרדים | במידה שלא יושג פתרון, תצביע מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית על החוק להקדמת הבחירות ל-17 בספטמבר

נתניהו וליברמן. צילומים: פלאש 90
נתניהו וליברמן. צילומים: פלאש 90

המנדט שהעניק הנשיא ראובן (רובי) ריבלין לראש הממשלה בנימין נתניהו להרכבת הממשלה יפוג היום (רביעי) בחצות, מבלי שהורכבה קואליציה חדשה. בלב המחלוקת עומד חוסר הסכמה בין יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן למפלגות ש"ס ויהדות התורה על מתווה החוק לגיוס חרדים לצה"ל. במקביל לניסיונות להרכבת קואליציה, מקדם נתניהו חוק לפיזור הכנסת, לפיו יוקדמו הבחירות ל-17 בספטמבר – כחמישה חודשים בלבד לאחר הבחירות לכנסת ה-21. החוק, שהוגש כהצעת חוק פרטית ע"י ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), אושר במליאת הכנסת בקריאה טרומית ובקריאה ראשונה, והוכן לאישור סופי במליאה ע"י ועדה מיוחדת. במידה ולא תוקם ממשלה, תצביע היום מליאת הכנסת על החוק בקריאה שנייה ושלישית.

לפי החוק, במידה וחבר הכנסת שקיבל מהנשיא מנדט להרכבת ממשלה אינו מצליח בכך, הנשיא רשאי להתייעץ עם ראשי הסיעות ולהטיל את הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר. עם זאת, על פי החוק רשאית הכנסת להצביע על פיזורה בטרם העביר הנשיא את המנדט להרכבת הממשלה לחבר כנסת אחר.

אייל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת, הבהיר לבקשת הח"כים בוועדה המסדרת בכנסת כי "מחר בשעה חצות היא שעה קדושה לעניין פקיעת המנדט שקיבל המועמד להרכבת הממשלה מנשיא המדינה. זה אומר שאם בנימין נתניהו לא יודיע לנשיא שום דבר או יודיע שהוא כשל בהליך הרכבת הממשלה, לנשיא יש שלושה ימים בהם הוא רשאי להתייעץ ולהחליט – או שהוא לא מטיל על אף אחד את הרכבת הממשלה, או שהוא מטיל על חבר כנסת אחר".

נוכח קריאות שונות ופניות אליו, הבהיר אתמול (שלישי) הנשיא ריבלין במפורש כי "עד מחר בחצות נתון המנדט להרכבת הממשלה בידיו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. הנשיא יאפשר לו למצות את הזמן שניתן לו בחוק כשהוא מקווה שלא ניקלע, חלילה, למערכת בחירות נוספת".

אתמול (שלישי) הצביעה מזכירות הליכוד על שילובה של מפלגת 'כולנו' בתוך רשימת הליכוד בבחירות הבאות. עוד החליטה המזכירות לבטל את הפריימריז במקרה של בחירות ולגשת עם אותה הרשימה שניגשה לכנסת הנוכחית., עם שריון אנשי כולנו ברשימת הליכוד במקומות – 5, 15, 29, 35. עם זאת, לפי חוקת הליכוד, החלטות מסוג זה טעונות גם אישור של מרכז המפלגה.

כמה זה עולה לנו?

בישיבת הוועדה המיוחדת בכנסת לדיון בחוק להקדמת הבחירות שהתקיימה אתמול (שלישי) דיווח נציג משרד האוצר שעלות הבחירות תסתכם לכל הפחות ב-475 מיליון שקלים שיגיעו מקיצוץ במשרדי הממשלה. ועדת הבחירות המרכזית דרשה תוספת תקציבים, הקלות בפרסום מכרזים וסיוע בגיוס כוח אדם בהיקף של אלף עובדי מדינה שעשויים לסרב בשל חופשת הקיץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!