דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות נגד עובדים

האלימות באוטובוסים / "אין לנו הגנה": ייאוש וכעס באסיפת הנהגים בעקבות התקיפה בפ"ת

אספת עובדי דן פ"ת בעקבות אירוע תקיפת נהג בחברה. מימין: הנהגת פאני, שבעברה הותקפה ע"י נוסע. 3 ביוני 2019 (צילום: אסף צבי)
אספת עובדי דן פ"ת בעקבות אירוע תקיפת נהג בחברה. מימין: הנהגת פאני, שבעברה הותקפה ע"י נוסע. 3 ביוני 2019 (צילום: אסף צבי)

נהגי 'דן' בפתח תקווה הזדעזעו מתקיפת חברם אריה קורדובה בן ה-64, אך סיפרו כי עבורם האיומים, הקללות והפגיעות מנוסעים הם מציאות יומיומית | יו"ר הוועד יוסי קפילוטו: "כל יום נסגור אזור אחר, עד שהדבר הזה ייפסק"

אסף צבי

כשלושים גברים ואישה אחת מילאו את הקרוואן הקטן ברחבת האוטובוסים של התחנה המרכזית פתח תקווה. כולם נהגי אוטובוס של חברת 'דן', חלקם כבר עשרות שנים על הכבישים הצפופים שמשתנים כל הזמן, מסיעים אלפי אנשים ביום. הפעם זו לא הרמת כוסית או תדריך בטיחות, אלא אסיפת מחאה בעקבות תקיפה ברוטלית של אחד מחבריהם, אריה קורדובה, שנהג בקו לילה בשישי בערב. הוא לא היה הראשון, וכנראה שגם לא האחרון. הכעס והמתח מורגשים באוויר, ולצדם תחושת ייאוש קשה.

יו"ר ועד נהגי דן, יוסי קפילוטו, מבקש שקט ופותח בהתרגשות. "לצערי הרב במקום שאני עומד פה היום, זו לא פעם ראשונה ולא אחרונה שתוקפים נהגים. החלטנו לעשות מהלך כדי למנוע את הפגיעה הבאה", הוא אומר ומודה לראש אגף התנועה ב'דן', קובי בלביה, שנוכח אף הוא בחדר. אסיפת המחאה, שכוללת עצירת יציאתם של האוטובוסים מהעיר לשעתיים, נערכת בהסכמה משותפת של הוועד וההנהלה.

יו"ר ועד נהגי דן יוסי קפילוטו (מימין) דורון עזרא מאיגוד עובדי התעבורה (משמאל ) באספת עובדי דן פ"ת בעקבות אירוע תקיפת נהג בחברה. 3 ביוני (צילום: אסף צבי)
יו"ר ועד נהגי דן יוסי קפילוטו (מימין) דורון עזרא מאיגוד עובדי התעבורה (משמאל ) באספת עובדי דן פ"ת בעקבות אירוע תקיפת נהג בחברה. 3 ביוני (צילום: אסף צבי)

קפילוטו ממשיך: "בשנת 2003 הותקף נהג בקו 18 בשם מוריס אמון (צעקות: זכרונו לברכה). הבחור הזה נרצח בידי נהג מונית. אני לא מוכן שנהג נרצח ולא יהיה לזה מענה. אנחנו, ועד העובדים, בשיתוף ההסתדרות, החלטנו לעשות מהלך שתחילתו תהיה באזור פתח תקווה. אני מצפה שלא יהיה מקרה נוסף של תקיפת נהג ללא מענה של הוועד. העיצומים מתחילים כאן. אם הדברים ימשיכו, כל יום נסגור אזור אחר, עד שהדבר הזה ייפסק. התחלנו כאן, תקיפה הבאה נעשה באזור בת ים ואם יהיה מצב שנצטרך לסגור בכל גוש דן אנחנו נעשה את זה. יש לנו תמיכה של ההסתדרות ושל הנהלת דן. אני מצטער על הפגיעה בציבור, אבל אני לא רוצה להופיע בוואינט אחרי שרצחו נהג. לא במשמרת שלי בתור יו"ר ועד".

את האצבע המאשימה הראשונה להפקרת הנהגים מפנה קפילוטו לעבר גורמי אכיפת החוק. "לפני שלוש שנים היה נאשם בבית משפט שזרק נעל על שופט", הוא סיפר, "בסך הכל זרק נעל. לשופט לא קרה כלום. אולי הוא נעלב. היה לו הליך משפטי שנמשך חודש אחד והוא קיבל שלוש שנות מאסר. אני לא רואה שום דבר שהמדינה או הפרקליטות עושות כדי למנוע את המגה פיגוע הבא בנהגים. אין כאן שום דבר כמו העמדה לדין, מעצר בית, עונשים קשים להרתיע את האנשים. פשוט מאוד עולם כמנהגו נוהג."

גם את הפוליטיקאים הוא מאשים בחוסר לקיחת אחריות. "בכנסת הקודמת היינו בכמה ועדות, ניגשנו לכמה אנשים שמטפלים בנושא, וטענו בפניהם שדמנו לא הפקר. התשובה היתה מעליבה ופוגעת, זרקו אותנו ממקום למקום, אמרו 'זה לא אנחנו, זה המשטרה'. כרגע אין ממשלה, אי אפשר להעביר חקיקה. אנחנו עומדים מול שוקת שבורה ואם הממשלה לא תנהג בצורה מסודרת ותקיפה כלפי האנשים שעושים את האלימות הזו פשוט לא תהיה תחבורה "

קפילוטו מתייחס להצעה לצייד את הנהגים בגז מדמיע להגנה עצמית. "הנושא בבדיקה משפטית. הדברים צריכים לעבור דרך קצין הבטחון, כי הגז יכול גם לפגוע בנוסעים וזה עלול להוביל לתביעות". שעות לאחר מכן הודיעו יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי ויו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד על דרישתם לצייד כל נהג בגז מדמיע, בכפוף להדרכות מהחברות כיצד להשתמש בו.

המקרה מיום שישי, בו הוכה הנהג המבוגר אריה קורדובה על ידי נוסע שיכור, זכה אמנם להד ציבורי, אך הנהגים שבחדר יודעים היטב שלא מדובר בתופעה בודדת. "מה שהיה עם קורדובה גרם לאנשים לבכות", אומר קפילוטו, "אבל מאז היו לי עוד ארבע תקיפות. יום למחרת תקפו נהג, במוצאי שבת מישהי רדפה עם סכין אחרי נהג בכרמלית.

בדבריו עונה קפילוטו לשאלה שוודאי עלתה בשיחות בין הנהגים – מדוע לא הוכרז סכסוך עבודה ובמסגרתו שביתה של הוועד? "תדעו שאני לא יכול לשבות ולעשות סכסוך עבודה", הוא אומר ומפנה למקרה שאירע בחיפה לפני כשנה: "נהג אגד כמעט נרצח, אבל בבית הדין לעבודה בחיפה התירו לאגד להשבית רק את אותו קו במשך שעה". זו הסיבה שבוועד בחרו לפעול בשיתוף ההנהלה, ולהסכים במשותף על עצירת תנועה ואסיפת מחאה.

ליו"ר הוועד יוסי קפילוטו יש בקשה אישית מהנהגים – לא להיכנס לעימותים עם נוסעים עצבניים או אלימים. פשוט לספוג את ההשפלה ולהמשיך. "תמחלו על הכבוד העצמי ותמשיכו הלאה. אך אחד בעולם לא יחזיר אתכם לילדים שלכם אם יקרה משהו"

בסוף הדברים, לקפילוטו יש בקשה אישית מהנהגים – לא להיכנס לעימותים עם נוסעים עצבניים או אלימים. פשוט לספוג את ההשפלה ולהמשיך. "הסיפור בשישי בערב התחיל כשקורדובה שאל את הנוסע, הבחור השיכור הזה, למה לא העברת רב קו, היה לו כסף, לא היה לו כסף, הוא נעלב ו'העניש' את קורדובה. יש מחלקת ביקורת, יש משטרה, זו  העבודה שלהם, זו לא העבודה שלנו. נהג רק נוהג, בואו ננצל את זה שאפשר להתעסק רק בנהיגה. מישהו לא שילם – אל תתעסקו. נוסע מתפרע – תעצרו בצד. (אומרים: לא יעבוד). אני מתחנן, אל תתעמתו עם הנוסעים, זה לא יעזור לכם. מישהו זוכר את קורדובה? לא להציל את המולדת אם אדם לא שילם. לא שילם, יש ביקורת. תמחלו על הכבוד העצמי ותמשיכו הלאה. אך אחד בעולם לא יחזיר אתכם לילדים שלכם אם יקרה משהו".

אספת עובדי דן פ"ת בעקבות אירוע תקיפת נהג בחברה. מימין: הנהגת פאני, שבעברה הותקפה ע"י נוסע. 3 ביוני 2019 (צילום: אסף צבי)
אספת עובדי דן פ"ת בעקבות אירוע תקיפת נהג בחברה. מימין: הנהגת פאני, שבעברה הותקפה ע"י נוסע. 3 ביוני 2019 (צילום: אסף צבי)

תוך כדי הדברים, קפילוטו נזכר במקרה נוסף שקרה לפאני, הנהגת היחידה בחדר. "אני מסתכל על פאני, וחושב מה היא עברה עם האדיוט ההוא שבסך הכל אמרה לו 'מה אתה עולה לאוטובוס בלי חולצה?' וקיבלה סדרת אגרופים. יכול להיות שהיא לא היתה איתנו יותר".

בסיום דבריו, קפילוטו חוזר למאבק. "אם תהיה עוד פגיעה – אנחנו נשבית אזור נוסף. מהאסיפה הזו תצא בשורה – דמנו לא הפקר. אף אחד פה לא ייגע באף נהג", סיכם.

"הנהגים הפכו לשק חבטות"

אחרי יו"ר הוועד נושא דברים דורון עזרא, מחזיק תיק התחבורה הציבורית באיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות. "הנהגים הפכו לשק חבטות של כל מה שקורה במשק הישראלי. יחד עם ועד העובדים יש לנו מספר פתרונות, אנחנו לא ניתן שזה יקרה", אמר, "התרענו על זה, היינו בכנסת, היינו אצל שר התחבורה ואצל קרן טרנר מנכ"לית משרד התחבורה ואף אחד לא נוקף אצבע. אנחנו הודענו, יו"ר האיגוד אבי אדרי ויו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, שניתן גיבוי מלא לנהגים. אם הציבור חושב שהוא יפגע בנהגים וימשיך בתנועה, הוא טועה".

עזרא מצביע על בעיה נוספת שחוזרת על עצמה במקרים רבים של תקיפות: "במקום שאנשים יעצרו את הפוגע ויעזרו לנהג, הם עומדים ומצלמים. מצד אחד הצילום עוזר לתפוס את התוקפים, מצד שני, במקום לצלם הם היו יכולים לעצור אותם". גם עזרא מצטרף לקריאתו של קפילוטו שלא להתעמת עם נוסעים: "במקרה אלימות, אנחנו אומרים לכם לא לנסוע, להוריד את הנוסעים. ברגע שמישהו פוגע תעצרו את הקו, יש לנו עורכי דין, ניתן לכם את מלוא הגיבוי."

נוסעים באוטובוס. אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה (Jose HERNANDEZ Camera 51 / Shutterstock.com)
נוסעים באוטובוס. אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה (Jose HERNANDEZ Camera 51 / Shutterstock.com)

היבט נוסף שעזרא מתייחס אליו הוא הסיכון שבנהיגה בקווי הלילה, שרבים מנוסעיהם חוזרים מבילויים בהשפעת אלכוהול. "אם משרד התחבורה רוצה שיהיו קווי לילה שיציב מאבטחים באוטובוסים האלה. האוטובוסים האלה נועדו לחבר'ה הצעירים אבל חיי הנהגים לא הפקר."

גם עזרא ציין שנערכות בדיקות בנוגע לחלוקת גז מדמיע לנהגים. יש לו גם בשורה, אבל כזו שיישומה ייקח זמן. "באוטובוסים החדשים יהיה מיגון ואף אחד לא יוכל לגעת בנהג, זה נכנס במכרזים החדשים ועדיין לא יצא לשטח", אמר.

עזרא מצביע על בעיית עומק שבעיניו, וגם בעיני נהגים נוספים עמם שוחחנו, מציתה עימותים רבים בין הנוסעים לנהגים: "מה שקורה בעיקר לנהגי דן הוא שכל הזמן יש פקקים – גם שדרות ירושלים ביפו סגורות, גם בת ים, חולון, בקרוב פתח תקווה, בגלל הרכבת הקלה הכבישים נסגרים, התנועה מצטמצמת, הנוסעים לא יודעים מה קורה איתם. אני קורא למשרד התחבורה למצוא פתרון למצב הזה אנשים מתעצבנים ומוציאים את התסכול שלהם על הנהגים."

דורון עזרא, איגוד עובדי התחבורה: "אנחנו מצפים ממשרד התחבורה לא למצוא רק פתרונות להרחבת הכבישים, אלא גם לשמירת חיי הנהגים. חשוב שנהג שיוצא בבוקר יגיע הביתה בסוף היום"

תוך כדי הדברים, אחד הנהגים לא יכול להתאפק יותר ומתפרץ. "אני חמש עשרה שנים באוטובוס, עשר פעמים נוסעים ירקו עלי וירדו מהאוטובוס", הוא אומר. נהג אחר שואל מדוע 'דן' לא משקיעה בסרטוני הסברה לנוסעים על התנהגות סובלנית לנהגים, ונענה שמתוכנן קמפיין על תפקיד הנהג.

בסיכום הדברים, עזרא פונה למשרד התחבורה. "אנחנו מצפים ממשרד התחבורה לא למצוא רק פתרונות להרחבת הכבישים, אלא גם לשמירת חיי הנהגים. חשוב שנהג שיוצא בבוקר יגיע הביתה בסוף היום".

יעקב בבילה, מנהל אגף תנועה ב'דן', מחזק את הנהגים. "אנחנו תומכים בנהגים, אנחנו בכל שעה איתם, בכל מה שצריך להיות. המציאות מאוד קשה, החברה נהיית מאוד אלימה. חשוב שתדעו שהיו"ר, המנכ"ל, החברה עצמה אנחנו מאחורי הנהגים ויש תמיד למי לפנות", אמר.

"אני רוצה לחזור הביתה בשלום"

הנהגים מתפזרים, ואנחנו מתיישבים לצדו של שייקה בקלש (60), 23 שנה בדן. "בשנים האחרונות יש יותר אלימות, אנשים מתנהגים בצורה בוטה יותר", הוא מספר, "הציבור נהיה יותר בוטה. אנשים עולים לאוטובוס שתויים, באים אחרי אלכוהול, אין להם שליטה על מה שהם עושים, צעקות, מתחילים להתפרע. אני לבד, אני לא יכול להתמודד מול חבורה, אני רוצה לחזור הביתה בשלום. אין לנו הגנה. לפעמים אתה מעדיף להוריד את הראש מאשר לומר להם משהו. המצב נהיה ממש קשה."

שייקה בקלש נהג אוטובוס בדן (צילום: אסף צבי)
שייקה בקלש נהג אוטובוס בדן (צילום: אסף צבי)

בקלש, שנוהג בשנים האחרונות בקו 1 בו יש מיגון לנהג, מספר שגם זה לא פתרון מושלם. "גם שם תקפו אותי, באו אלי מאחורי המיגון. אבל ההגנה הזו מרתיעה יותר מאשר כשאתה בלי הגנה."

אברהם גנון (66) מצטרף לשיחה: "אלימות תהיה כל הזמן. החברה שלנו נהייתה אלימה בכל מקום. על חנייה רבים. יום אחד בבוקר נסעתי, נוסעת מבוגרת שמה לי יריקה בפנים. השפילה אותי, כי האוטובוס שלפניי לא עצר לה. אשה מבוגרת, אתה מבין…. זה כבר לא משנה נוער, לא נוער. היא הוציאה את זה עליי. אנחנו חשופים בצריח", אמר.

אברהם גנון, נהג אוטובוס: "נוסעת מבוגרת ירקה לי בפנים, השפילה אותי, כי האוטובוס שלפניי לא עצר לה. אשה מבוגרת, אתה מבין…. זה כבר לא משנה נוער, לא נוער. היא הוציאה את זה עליי. אנחנו חשופים בצריח"

הוא מספר על מקרה נוסף: "עקפתי מישהו והוא התעצבן, עצר לפניי, יצא מהאוטו עם אלה והתחיל לנפץ לי את החלונות. אני נתתי לו להמשיך, לא עשיתי כלום. דיווחתי למשטרה, דיווחתי לדן, לא יודע מה קרה עם זה בכלל".

אז מה צריך להשתנות, שאלנו. "צריך שיהיו מחיצות כמו בקו 1", אומר בקלש, "וגם לוחות הזמנים הקצרים וכל העבודות בכביש. לוחות הזמנים צפופים מאוד, ובגלל כל הקשיים התחבורתיים האוטובוסים לא מגיעים בזמן ואז הנוסעים כועסים ומוציאים את זה על הנהג. הם אומרים לנו – אתם שתיתם קפה בבוטק'ה, אבל זה לא נכון. חבל שלא אוכפים את הנסיעה בנתיב תחבורה ציבורית, יש לנו נתיב אבל לא זה לא נאכף. האוטובוס יגיע מהר יותר, הנוסע לא יישרף בשמש ואולי הוא יירגע". לגנון יש פתרון נוסף: "צריך פה משהו אגרסיבי, אולי להחזיר את המאבטחים כמו בתקופת הפיגועים בשנות התשעים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!