דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

אל תשליכני / השר חיים כץ: "נמנע הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות"

השר הודיע כי סיכם עם ראש הממשלה ורשות שוק ההון על מניעת הקיצוץ | במהלך דיון מיוחד של ועדת הכספים הציג שר העבודה והרווחה נתונים הסותרים את הקשר בין הקיצוץ בפנסיות לאי העלאת גיל הפרישה לנשים

שר התיירות חיים כץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
שר התיירות חיים כץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שר העבודה והרווחה חיים כץ הודיע היום (רביעי) כי סיכם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והממונה על רשות שוק ההון משה ברקת על מניעת הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות בחודש יוני, ודחייתו במספר חודשים במהלכם . במקביל להכנת תזכיר חוק בנושא גיל הפרישה לנשים. בהסתדרות, מנגד, הבהירו כי עד שלא יוצג מסמך רשמי – האיום בסכסוך עבודה עומד בעינו.

השר כץ אמר: " אני מודה לראש הממשלה, לשר האוצר ולממונה על שוק ההון על שיתוף הפעולה והתמיכה בביטול קיצוץ שכרם של הגמלאים".

ח"כ אבי ניסנקורן, יו"ר סיעת 'כחול לבן', התייחס להחלטה: "אני מברך את שר העבודה והרווחה ואת שר האוצר על ביטול קיצוץ הגמלאה בקרנות הפנסיה. טוב שנעשה הדבר הנכון ונמנעה פגיעה מיותרת ב-270,000 גמלאים. כעת נכון להפוך את הביטול להוראת קבע על מנת שלא נאלץ לחזור ולעסוק בכך בעתיד."

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, בירך על ההחלטה: "הצבענו היום על דחייה לינואר במסגרת דיון הוועדה, דרשנו זאת למען אותם חוסכים שעבדו כל חייהם ואני שמח שהדבר קורה. אך לא ננוח, נביא את החוק לדחיית גיל הפרישה לנשים ונקדם אותו על מנת לוודא שהגזרה מעל קרנות הפנסיה הוותיקות לא תשוב".

מוקדם יותר היום הציג כץ בפני הוועדה נתונים ששומטים את הקרקע תחת הטענה שהקיצוץ נגרם בגלל הדחייה בהעלאת גיל הפרישה לנשים. כץ: "משה כחלון עומד בדברתו. יש לי פגישה עם ראש הממשלה ועם משה כחלון בעניין מחר בבוקר. אני מקווה ומאמין שמחר זה ייפתר".

במהלך הדיון המיוחד של ועדת הכספים הבוקר (רביעי), הציגו חברי הכנסת עמדה נחרצת התומכת בדחיית הקיצוץ בפנסיות הוותיקות לינואר 2020. ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן) שיזם את הדיון אמר בפתיחתו כי "יש פה מצב שהוא ביזיון אחד מתמשך. לא היינו צריכים להגיע בכלל ליום הזה. יש 250 אלף גמלאים שהולכים להוריד להם 1.3% מהגמלה פשוט בלי סיבה. מדברים על קצבה ממוצעת של 4,500-4,000 שקלים. ועכשיו להוריד להם בקצבה זה לצחוק בפנים. הנושא פתיר ואין שום סיבה להוריד לגמלאים בקצבה. שר האוצר אמר שבתקופה שלו לא ירד שקל לגמלאים. הבטחות צריך לקיים".

ח"כ אבי ניסנקורן (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
ח"כ אבי ניסנקורן (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)

בהמשך, הביע ניסנקורן תמיכה במתווה של גפני להעלאת גיל הפרישה לנשים ואמר כי "יו"ר הוועדה הציג הצעה ואני חושב שהיא ראויה גם כבסיס לדיון. אי אפשר להכריע בזה עכשיו ואי אפשר לעשות עוול ל-250 אלף איש. יש פה שתי אופציות. העלות לשנה היא 250 מליון שקל. הדחייה מיוני לדצמבר היא 100 וקצת מיליון שקל. יתכבד שר האוצר וידאג להזרים את הכסף הדרוש". הצעה נוספת לפתרון הציע ניסנקורן כשאמר כי "זו עלות אקטוארית לא בעיה מידית. הבעיה היא עשרים שנה קדימה. אם זה לא ייפתר עד סוף השנה זה לא יהיה 1.27% זה יהיה 1.32%. אנחנו נפתור את זה עד סוף השנה".

ח"כ הכנסת מיקי לוי (כחול לבן) הצטרף לדרישה לדחות את הקיצוץ ושלח איום לאנשי האוצר כשאמר: "היה לנו סיכום כבר ואני שומע מרועי (ח"כ רועי פולקמן, ע.כ) שהאוצר לא חזר בו. יבוא נציג אגף התקציבים אבל אין כאן נציג וזה אומר דרשני. אולי לא רוצים לפתור. תגידו לנו. יש לנו דיון היום על העברה של מיליארדי שקלים".

בהמשך הדיון סיפר השר כץ על את המהלכים שנעשים מאחורי הקלעים כדי להגיע לפתרון והפתיע את הנוכחים עם נתונים חדשים. "פניתי למשרד ראש הממשלה וישבתי אתמול עם אבי שמחון ויואב הורוביץ וגם עם משה ברקת. היום כשאני מסתכל ומנתח את מצב הנשים בקופות הוותיקות יש 2,000 נשים בגילאי 62-61. אתה פוגע במאות אלפים". עוד סיפר כץ כי "יש פה בערך 8,000 נשים מעל גיל 62 שעדיין עובדות. גם במוקפאות (מבוטחים שהפסיקו את ההפרשה ועברו לקרן פנסיה אחרת וזכויותיהן בקרנות נשמרות, ע.כ) זה המצב, 5,000 נשים שעברו את גיל הפנסיה שעברו את גיל הפרישה ולא מנצלות. הן, הנשים שעברו את הגיל ועדיין עובדות, מאזנות את אותן הנשים. בבדיקה שעשיתי עם משה ברקת הוא בכלל מצא חצי מיליארד שקל עודף".

כץ סיכם את הדברים באמירה כי "מאחר ולא נבדק הצורך בגודל ההורדה. ולא בדקו כמה נשים מדובר. ויש מכתב חתום של ראש הממשלה שהוא יכסה את הגרעון במידה והגרעון לא יעלה אין סיבה בעולם לפגוע". השר כץ הודיע כי מחר בבוקר הוא צפוי להיפגש עם ראש הממשלה ולאחר מכן עם שר האוצר וכי הוא מאמין שמחר ניתן יהיה לפרסם שהושג פתרון והקיצוץ ידחה.

יו"ר הועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הגיב לדבריו של השר כץ ואמר כי הוא "מצטרף להצעה הזו ואני רוצה לדחות את זה לינואר. אין מי שחולק על ההצעה הזו. גם אני הולך לדבר עם ראש הממשלה ועם כחלון".

שמוליק מזרחי יו"ר הסתדרות הגמלאים, בהפגנה כנגד הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות, 21 במאי 2019 (צילום: צביקה רז ואורית פירשטיין)
שמוליק מזרחי יו"ר הסתדרות הגמלאים, בהפגנה כנגד הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות, 21 במאי 2019 (צילום: צביקה רז ואורית פירשטיין)

ביחס להעלאת גיל הפרישה לנשים אמר גפני "הגענו להצעה מוסכמת שמעלים את גיל הפרישה. עשינו הצעת חוק. אתה לא יכול להעלות לכולם באופן שווה. יש נשים שוטפות חדרי מדרגות אתה לא יכול לזרוק אותן בלי קצבת זקנה. אי אפשר. ידי לא תהיה במעל. היינו מעלים את גיל הפרישה אם לא היו באים ותמונת המצב הייתה שהיינו מתחילים כבר את החקיקה. היינו מקיימים כאן את הדיון. אני מצטרף להצעתו של חיים כץ לדחות לינואר. אני מבקש לקיים את הדיון על העלאת גיל הפרישה. זה צריך להיות בהסכמה. זה דבר מרכזי בחיי החברה של ישראל. הוא לא יעצור ב-64. הוא ימשיך הלאה ובצדק".

בשעה אחת עשרה, נאלץ גפני לקטוע את הדיון בוועדה לטובת דיון במליאת הכנסת. בהמשך היום תחדש הוועדה את הדיון בתקווה לקבל את תשובות מאנשי האוצר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!