דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

מונדיאל 2019 / נלחמות על כבודה של ארגנטינה במגרש, ונגד אפליית נשים במדינה מחוצה לו

בלי מאמן מקצועי, שכר הגיוני או מגרש אימונים, ולאחר שנאמר להן שיישנו באוטובוס במקום במלון במוקדמות, הצליחה הנבחרת להעפיל למונדיאל הנשים בצרפת | למרות שהן מגיעות בעמדת נחיתות, הן עוד עלולות להפתיע

שחקניות נבחרת ארגנטינה חוגגות בניצחון על נבחרת פנמה במוקדמות גביע העולם. 8 בנובמבר 2018 (AP Photo/Natacha Pisarenko)
שחקניות נבחרת ארגנטינה חוגגות בניצחון על נבחרת פנמה במוקדמות גביע העולם. 8 בנובמבר 2018 (AP Photo/Natacha Pisarenko)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

סיפור מאבקן של שחקניות הכדורגל בארגנטינה בוודאי יזכה למקום של כבוד בהיסטוריית המאבקים של ספורט הנשים. נבחרת ארגנטינה מגיעה למונדיאל 2019 בצרפת, לאחר שאף אף אחד לא האמין בהן, אף אחד לא נתן להן סיכוי. הן שמעו את כל הביקורות והשתמשו בה כמוטיבציה אדירה בדרך למהפכה של מקצוענות בכדורגל הנשים הארגנטינאי. הערב בשעה 19 ארגנטינה תפתח את משחקיה בטורניר מול סגנית אלופת העולם מיפן. שחקניות נבחרת ארגנטינה הן האנדרדוג המושלם. אמנם הן לא מאומנות כמו היפניות, אבל עם הלב והנשמה שלהן הן עשויות להפתיע.

בחודש ספטמבר 2017 פתחו שחקניות הנבחרת בשביתה, וזאת במחאה על תנאי עבודתם. למרות ההשקעה האדירה בכדורגל במדינה, שחקניות הנבחרת לא קיבלו את התשלום הזעום שהובטח להן על האימונים, הן התאמנו בלי חדרי הלבשה נורמליים והאימונים התקיימו על מגרשי אפר שניתן להיפצע בהם. מה ששבר אותן סופית הייתה הבחירה של התאחדות לחסוך על הזמנת חדרי שינה במלון לפני משחק הידידות מול נבחרת אורוגוואי והחליטו, שהשחקניות ישנו כהכנה למשחק באוטובוס הנבחרת.

לוח משחקי מונדיאל הנשים בצרפת 2019 (עיצוב: אידאה)
לוח משחקי מונדיאל הנשים בצרפת 2019 (עיצוב: אידאה)

לקראת טורניר קופה אמריקה שנערך בחודש אפריל 2018 בצ'ילה, ההתאחדות הצליחה לכנס מחדש את הנבחרת, אבל עשתה זאת רק שלושה שבועות לפני הטורניר החשוב. הנבחרת התאמנה שוב על מגרשי עפר ומאמן הנבחרת פספס חלק מהאימונים, כי היה צריך ללכת לעבודה המקבילה שלו כמורה ספורט ומאמן קבוצות ילדים. השחקניות שברו את השביתה לאחר שהבינו שאין להן סיכוי לנצח בפוליטיקה המקומית מול האטימות המוחלטת של מקבלי ההחלטות בהתאחדות. למרות שאף אחד לא נתן להן סיכוי, השחקניות התעלו על עצמן והעפילו באופן מפתיע למונדיאל הנשים בצרפת.

בעקבות ההצלחה של הנבחרת להעפיל למונדיאל לאחר 12 שנות היעדרות, המשיכו שחקניות הנבחרת במחאה כנגד התנאים שהן נאלצות לשחק בהן בשל התנהלות ההתאחדות. שחקניות הנבחרת זכו לתמיכה אדירה מהציבור הרחב ובעקבות גילוי התמיכה המשמעותי שחקנית הכדורגל הארגנטינאית ,מקארנה סאנצ'ז, החליטה להוביל שינוי דרמטי ביחס במדינתה כלפי כדורגל הנשים. סאנצ'ז, שחקנית קבוצת UAI Urquiza מליגת הנשים הבכירה בארגנטינה, החליטה להפוך את הכדורגל בארגנטינה למקצועני על-ידי תביעה משפטית כנגד המועדון שלה וכנגד התאחדות הכדורגל הארגנטינאית.

בשבע העונות האחרונות שיחקה סאנצ'ז בת ה-27 באלופת ארגנטינה, קבוצת UAI Urquiza, מעיר הבירה בואנוס איירס. בתחילת חודש ינואר הודיעו לסאנצ'ז מהמועדון שהם משחררים אותה באמצע העונה ללא שום פיצויים. השחקנית דרשה מהקבוצה להכיר ביחסי עובד-מעביד בינה לבין המועדון ובמקביל תבעה את ההתאחדות המקומית שאינה פועלת לפי חוקי פיפ"א ומייצרת אפליה מגדרית בכדורגל המקומי.

כדורגל הנשים בארגנטינה עד כה היה נחשב לחובבני. השחקניות לא בהכרח חתומות על חוזים, חלק גדול מהתשלומים לשחקניות מתנהלים בניגוד לחוק, בכסף אפור מתחת לשולחן או בארגון עבודה נוספת דרכה השחקנית מרוויחה את משכורתה. לפי סאנצ'ז, מועדוני הכדורגל בארגנטינה מנסים להשאיר אותו במצב הזה כדי שלא יצטרכו להגדיל את ההוצאות שלהם על השחקניות וקבוצות הנשים.

סאנצ'ז החליטה לנצל את מצבה האישי ולדרוש שינוי רחב בכדורגל הארגנטינאי, הכרה בכדורגל הנשים כספורט מקצועני ודרישה להחתמה של השחקניות על חוזים רשמיים שחלים עליהם חוקי העבודה במדינה. בהודעה רשמית שפרסמה בעמוד הטוויטר שלה, ניסתה להסביר את החלטתה. "אני יודעת שזה יעזור להרבה בנות. אני מקווה שזאת נקודת מפנה, כי זה יקבע תקדים. המטרה שלי היא להפוך את כדורגל הנשים למקצועני".

השילוב בין העפלה של הנבחרת למונדיאל וההד התקשורתי להחלטה של סאנצ'ז לצאת למאבק משפטי כנגד ההתאחדות, גרם להתאחדות ולמועדוני הליגה להבין שיש פה עניין רב שנוצר ביחס לכדורגל הנשים בארגנטינה וכדאי להן לנצל זאת כדי לקבל תמיכה ואהדה במקום להמשיך להתעלם או לצאת כנגד כדורגל הנשים באופן רשמי ופורמלי.

ארגנטינה מגיעה למונדיאל כאחת הנבחרות החלשות ותתקשה להעפיל משלב הבתים לשמינית הגמר. אך ניצחון אחד ומפתיע על יפן, סקוטלנד או אנגליה יכול להמשיך להצית את הלהבה הבוערת בכדורגל הנשים המקומי בדרך להבטיח את המשך המאבק להשתכר בכבוד כשחקנית בענף הכדורגל גם בשנים הבאות.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!