דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המוסד לביטוח לאומי

מקום לכולם / "מסע של החברה הישראלית לתוך עצמה": כנס מיוחד לשילוב אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה

בכנס שערכה ההסתדרות בהשתתפות מעסיקים וראשי ועדים במרחב תל אביב בלטו לא רק הכוונות הטובות, אלא גם סיפורי ההצלחה | יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "מתחייב להמשיך בהגשמת החזון" | גיא שמחי, ממונה תחום השילוב בהסתדרות: "אני פוגש ראשי ועדים שעושים עבודה מדהימה"

כנס עובדים ביחד (דוברות ההסתדרות)
כנס עובדים ביחד (דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

״כמעט לכל תפקיד אפשר לגייס עובדים עם מוגבלות, ולא רק לתפקידים המסורתיים של טלפנים או מוקדנים״, אמר יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בכנס לתעסוקת אנשים עם מוגבלויות. בכנס השתתפו גם מעסיקים וראשי ועדים במרחב תל אביב, וכן מנכ"ל משרד העבודה והרווחה אביגדור קפלן ומנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר.

בר-דוד התחייב להמשיך בחזונו של קודמו בתפקיד אבי ניסנקורן, שחתם על ההסכם הקיבוצי המחייב שילוב 3% עובדים עם מוגבלות לפחות בכל חברה בת מאה עובדים ויותר, והיה מעורב גם בחוק המחייב את הגופים הציבוריים בייצוג של 5% עובדים עם מוגבלות. ״אנחנו זוכרים את העולם הזה לפני שההסתדרות התעסקה בו – בלא דין ודיין, ללא חקיקה ברורה וללא הסכמים. אני שמח שההסתדרות נכנסה לתחום הזה, עשתה בו סדר, ושמה אותו גם על סדר היום. זה הישג גדול של ההסתדרות בשנים האחרונות״.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד בכנס עובדים ביחד (דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד בכנס עובדים ביחד (דוברות ההסתדרות)

בר-דוד ציין כי בשנים האחרונות הוא רואה התגייסות משמעותית של המעסיקים בישראל בכלל, ובמרחב תל אביב בפרט, בייחוד על רקע מאמציו של הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלויות בהסתדרות, גיא שמחי. ״אני רואה את ההתגייסות, את הבנקים, בתי המלון, חברת החשמל. כולם מבינים ומודעים. שמנו את זה ברמת מודעות שאי אפשר להתעלם ממנה וזה הישג גדול של ההסתדרות בשנים האחרונות.

״אני מבקש גם מראשי הוועדים שנמצאים פה, ולא רק מההנהלות, בידקו האם יש בקורות החיים ובמאגר משאבי האנוש אנשים עם מוגבלות. תנו להם עדיפות בשנים הקרובות. בואו ביחד נשלב כוחות, נשלב ידיים ונטפל בנושא הזה. בואו נשים את הדגש הזה. זה המסר שצריך לצאת מפה הבוקר״.

"הרוח שתשנה את החברה הישראלית"

"הנושא הזה הוא נושא שנוגע בהמון אנשים, שקמים בבוקר ומלבד כל הדברים שיש בחיינו שאנחנו מתמודדים איתם – יש לנו עוד דבר אחד או שניים שאנחנו צריכים להתמודד איתו" אמר גיא שימחי, הממונה על נושא שילוב אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה בהסתדרות. "כשאני קם בבוקר ולא רואה את הדרך אני צריך לפעמים שמישהו יעזור לי" אמר שימחי, המתמודד עם עיוורון ונעזר בכלב נחיה. "כשאדם על כסא גלגלים רוצה להתקלח, הוא צריך שיעזרו לו. המשימות הפשוטות ביותר הופכות ללא פשוטות, וכדי להשתלב אנחנו צריכים עזרה. כשאני שומע את יו"ר ההסתדרות מדבר על החובה לעזור לאותם אנשים – הרוח שלי מתגברת, והאמונה שלי גדלה. אני מאמין שהרוח הזו תשנה את החברה הישראלית".

יו"ר מרחב תל אביב בהסתדרות גרשון גלמן, בכנס 'עובדים ביחד', 1 ביולי 2019 (דוברות ההסתדרות)
יו"ר מרחב תל אביב בהסתדרות גרשון גלמן, בכנס 'עובדים ביחד', 1 ביולי 2019 (דוברות ההסתדרות)
גיא שמחי הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות בלשכת יו"ר ההסתדרות, כנס עובדים ביחד (דוברות ההסתדרות)
גיא שמחי הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות בלשכת יו"ר ההסתדרות, כנס עובדים ביחד (דוברות ההסתדרות)

"אני פוגש ראשי ועדים שעושים עבודה מדהימה בארגונים שלהם כדי לקדם את הנושא הזה, ואני מבין במהלך השנים הללו שהערך של מנהיג עובדים – כולל בתוכו את הדאגה לעובד החלש ביותר, לזה שצריך יותר תשומת לב. מנהיגים שדואגים לא רק לתנאים כלכליים, אלא כאלה ששואלים בבוקר את אותו עובד מה הוא צריך ומלווים אותו. יש גם סמנכ"לי משאבי אנוש קשובים שמבינים שהחומר האנושי האיכותי שנכנס אל הארגון מחזק אותו. מחקרים מוכיחים שככל שרמת הגיוון במקום העבודה גבוהה יותר, הביצועים שלו טובים יותר. כי אדם עם מוגבלות שיושב על השולחן ועושה את עבודתו ומצליח בה, מה זה עושה לאנשים לידו? הם רואים אדם שמתאמץ ומצליח, ויודעים שאם הוא יכול גם אנחנו יכולים. זה מסע של החברה הישראלית אל תוך עצמה. להתגבר על הפחד והחשש. על החסמים שיש לנו בפנים לראות את האחר. זה לא קל לצאת מעבר לעצמנו, לראות את האחר. אבל אם נעשה זאת כולנו זו הזדמנות לארגון והזדמנות לחברה הישראלית".

חלק מהתרבות הארגונית

עמית אוברקוביץ', סמנכ"ל חברת חשמל בישראל הסביר כי החברה החליטה כבר ב-2012 לעגן את הנושא בתכניות העבודה המאושרות על ידי הדירקטוריון. "זה חשוב שזה מאושר על ידי הדירקטוריון כי זה לא רצון טוב או יוזמה אישית של מנהל כזה או אחר. זה חלק מהתרבות הארגונית של החברה. מאז אנחנו בתכנית שיש בה כ-50 משרות בשנה שהן צבועות. יש לנו היום כ-400 עובדים עם מוגבלות בחברה, ויש לנו פרויקט שנקרא 'ניצן אור' שהעובדים בו מוחרגים מתהליך הקליטה הרגיל – יש תהליך מלווה על ידי עובדים סוציאליים והעמותות המשימות. נעשה תהליך הכנה גם לעובד עצמו ולמשפחתו – אבל גם לעובדים הקולטים: איזה עובד צפוי להיקלט, הכנה פיזית של המקום והתנהגותית של הצוות במקום העבודה, מבעוד מועד".

עציץ שחולק למשתתפי הכנס והוכן על ידי אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית - כנס עובדים ביחד (דוברות ההסתדרות)
עציץ שחולק למשתתפי הכנס והוכן על ידי אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית – כנס עובדים ביחד (דוברות ההסתדרות)

"אני מסיר את הכובע בפני חברת החשמל על הדרך שהיא עושה, ובתקופה בה אנחנו נמצאים" אמר יו"ר ארגון עובדי חברת חשמל מיקו צרפתי. "זה לא פשוט, במיוחד בתקופה שהחברה ועובדיה עוברים זעזועים. אנחנו משחררים קרוב ל-2,000 עובדים בפיטורים מוקדמים, ומקצים משרות לעובדים עם צרכים מיוחדים ומוגבלות. זה לא פשוט. זה לא פשוט גם כשעובדים מגיעים לשלב של קבלת קביעות ותקנים נתפסים. נקטנו יוזמה משותפת עם ההנהלה, והחלטנו שעובדים עם מוגבלות נהנים מפריבילגיה שאין לעובדים הרגילים. אי אפשר לפטר אותם – אין להם מעמד זמני כמו עובד רגיל. זו משרה לכל החיים עם ביטחון תעסוקתי, מהסיבה הפשוטה שאין להם היום כל כך לאן ללכת, ועבורם זה החיים שלהם. יש לזה עלויות, בעידן של תחרות וצמצומים. מעבר לכך – התנאים שהם נהנים מהם זהים לאלו של כל יתר העובדים. בהתחלה היה חוזה מיוחד, מופחת. אבל היום הם מקבלים את אותם תנאים, קידומים, תנאי שכר. אפילו בתהליך הרפורמה הנהלת החברה הסכימה שהם ייהנו ממנעמי הרפורמה ככל אחד אחר, שוויון מוחלט".

"חברה נמדדת בחמלה, בסולידריות ובדאגה לחלש ולשונה" אמרה מזל גולן יו"ר ועד עובדי משרד הרווחה. אצלנו קלטנו במשרד כ-120 עובדים עם מוגבלות. כשאנחנו מאפשרים את השונות אנחנו מזהים גם את הייחודיות של העובד. אלה עובדים שהרבה פעמים הם טובים יותר והתפוקות שלהם טובות יותר משל עמיתיהם לעבודה. העתיד לדעתי לא יהיה בפאנלים הללו, אלה בכך שזה יהיה דבר שבשגרה". יו"ר ועד עובדי פרטנר, קרן אופק, אמרה: "כחברה ישראלית כל מיני האוכלוסייה נמצאת אצלנו, ואני לא רואה באנשים עם מוגבלות שוני. הם חלק מהמרקם של חברת פרטנר, כמו שהם חלק מהמרקם של מדינת ישראל. זה ממלא אותנו ונותן לנו יותר תוכן לדעתי, וזה אחד הדברים שעושים אותי גאה לעבוד בחברת פרטנר". אופק הדגישה את המאמצים שעושה ועד העובדים על מנת לאפשר לכל עובד המעוניין בכך את ההנגשות הנחוצות לו על מנת שיוכל להשתתף בנופשי החברה ובאירועיה".

"חברת פרטנר היא חברה עיסקית שמתעסקת בתקשורת. היום זה אתגר קשה. כדי להיות טובים יותר מאחרים אנחנו מאמינים שבסופו של דבר מי שעושה את החברה זה האנשים שלה, העובדים שלה, המחויבות וגאוות היחידה שלהם" אמרה עינת רום, סמנכ"לית בחברה. "לכן הערך המוביל הוא 'אנשים של אנשים', שיתוף הפעולה עם הוועד הוא מובן מאיליו והעסקת אנשים עם מוגבלויות – ברור שזה חלק משמעותי באסטרטגיה שלנו. היחס שלנו לעובדים הללו הוא בדיוק כלעובדים אחרים. הדבר היחיד שאנחנו עושים זה שהרבה פעמים כשאנחנו פותחים משרה אנחנו נותנים חודש לחפש עובד עם מוגבלויות לאיוש המשרה, ורק לאחר מכן מגייסים עובדים 'רגילים'. אנחנו גאים לעמוד מעל לדרישות החוק עם כ-4% עובדים עם מוגבלויות".

"אם בשלוש הארבע השנים האחרונות ראיתי שאגפים בעיריית תל אביב עושים את יום הגיבוש שלהם בדיאלוג בחשיכה בחולון, זה אומר שהיתה הפנמה של הנושא הזה" אמר אלון שרף, ממשאבי האנוש של עיריית תל אביב. "יש לנו מזנונים בעירייה, מועסקים בהם רק עובדים עם מוגבלות.  יחד עם ארגון העובדים בנינו תוכנית ל-2019-20 וצבענו משרות לכל מינהל, חטיבה ואגף שיהיו חייבים לגייס אליהם רק אנשים עם מוגבלויות". יו"ר ארגון עובדי העירייה רמי בן גל אמר: "לנו בארגון העובדים יש ערכים שקבעו חברי הוועדים. אחד מהם הוא אהבת האדם. ומה יותר מאשר לקבל את האחר, השונה, המוגבל ולשלבו בחיי הקהילה ולאפשר לו להתפרנס בכבוד? נאה דורש ונאה מקיים, מיד עם תיקון החוק גם ארגון העובדים קלט עובדת עם מוגבלות לעבודה בארגון העובדים עצמו".

אין משפחה שהנושא רחוק ממנה

"שוק העבודה בישראל מונה 3.450 מיליון עובדים, הוא יכול לקלוט עוד עשרות אלפים" אמר יו"ר מרחב תל אביב יפו, גרשון גלמן. "יש לנו חובה לישראלים שרוצים להיכנס לעולם העבודה ולא תמיד מצליחים למצוא את מקום העבודה עבורם. אני לא מאמין רק בהסכמים החתומים. אפשר גם יותר מ3-5%. אם נשקיע את המאמץ נוכל למצוא את המקומות הראויים לכל אלא המבקשים להיות חלק מעולם העבודה והיצירה. מדובר באוכלוסיה של כמיליון אזרחים. בישראל, אין בית או משפחה שהנושא אינו מצוי בסביבתה". לדברי גלמן, בכוונת צוות המרחב לעבור בין כלל מקומות העבודה המאורגנים במרחב במטרה לוודא את יישום צו ההרחבה ולחושב ביחד את העמקת השילוב בארגונים. כמו שאני סורק כל שנה את מקומות העבודה, איפה צריך הסכם קיבוצי, איפה צריך לעשות בחירות לוועד, אני רוצה שבכל שיחה שלי עם כל ועד או מזכיר איגוד מקצועי במרחב, ידעו להגיד כמה עובדים עם מוגבלות מועסקים אצלו, גויסו אצלו, כמה בתהליכי קליטה וכמה בתהליכי הכשרה".

אבי יחזקאל יו"ר האגף לארגון ומרחבים, כנס עובדים ביחד (דוברות ההסתדרות)
אבי יחזקאל יו"ר האגף לארגון ומרחבים, כנס עובדים ביחד (דוברות ההסתדרות)

יו"ר אגף המרחבים, אבי יחזקאל, אמר כי בהמשך לכנס ההשמה הגדול שערכה ההסתדרות לפני כשנה, בכוונת אגף המרחבים לקדם כנסים מקומיים בכל מרחבי ההסתדרות בישראל, בהשתתפות מעסיקים מקומיים וועדי העובדים, במטרה לפעול ברמה המקומית להעמקת השילוב. "אנחנו נחשבים בעולם לפורצי דרך בתחום השילוב של אנשים עם מוגבלויות, ובאים להסתדרות מהעולם ומבקשים ללמוד ממנה איך לקדם את התהליך הזה" הוסיף.

"אנחנו במשרד עושים הכל כדי לתמוך בתעסוקה מוגנת, בתעסוקה נתמכת ובתעסוקה בשוק החופשי" אמר מנכ"ל משרד העבודה והרווחה אביגדור קפלן. "אני חושב שהגיע העת שכל אחד בחברה הישראלית יראה את האנשים עם המוגבלות כשווים בין שווים. בשנתיים האחרונות במשרד אני זוכה לשיתוף פעולה מדהים ממזל גולן יו"ר הועד, שמובילה למהפכה אמיתית בשירות של המשרד, ובכלל זאת לאנשים עם מוגבלויות. לפני שנתיים וחצי הקמנו את מינהל המוגבלויות, מתוך גישה חדשה של הסתכלות על האדם על כל צרכיו ולא רק דרך המוגבלות שלו. אנחנו מובילים גם מהלך של הוצאת אנשים עם מוגבלות רבים ככל האפשר למגורים בקהילה כדי שישתלבו בעבודה ובקהילה ככל אחד מהמדינה. כ-40% מתקציב המשרד שלנו מיועד לאנשים עם מוגבלויות על כל השירותים שהם זקוקים להם".

"הביטוח הלאומי במסגרת אגף השיקום פועל באופן שוטף כדי לבצע השמות רבות ככל שניתן של אנשים עם מוגבלויות במסגרת עבודה רגילות" אמר מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר. "אנחנו רואים בהם שווים מול שווים, עם המוגבלות הטכנית שלהם, ועושים הכל כדי שירגישו חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית וממקומות העבודה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!