דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יהדות

יהדות בגנים? / ביה"ד הרבני הגדול פסק נגד בדיקה גנטית עבור זוגות שנדרשו להוכיח יהדותם

שני הזוגות ערערו על הדרישה להיבדק להוכחת יהדותם כחלק מהליכי נישואים וגירושים | ע"פ ארגון עתים שליווה את הזוגות, מדי שנה נדרשים כ-5,000 אנשים בישראל לעבור בירור של יהדותם, רובם יוצאי בריה"מ לשעבר

בית הדין הרבני הגדול לערעורים (צילום: נתי שוחט \ פלאש 90)
בית הדין הרבני הגדול לערעורים (צילום: נתי שוחט \ פלאש 90)
דוד טברסקי

בית הדין הרבני הגדול פסק נגד בדיקות DNA לשני זוגות שהתבקשו ל'הוכיח' את יהדותם מול בית דין אזורי. הפסיקה ניתנה בעקבות תחקיר של ynet שהראה כי הרבנות דורשת מעולים מחבר העמים לאמת את זהותם היהודית דרך הבדיקה. על פי עמותת עתים ישנם בישראל כ-5,000 אנשים שצריכים לעבור בירור יהדות בכל שנה בבתי הדין הרבניים, רובם מארצות בריה"מ לשעבר.

שני המבקשים, זוג אחד בהליך נישואים והשני בהליך גירושין, קיבלו פס"ד מבית דין רבני לפיו הם נדרשים לבצע בדיקת DNA לאישור יהדותם. כל אחד מהם – אולג, באמצעות הטוענת הרבנית ג'ני ברנר ועו"ד שירה לב-ציון מארגון 'עתים', ואיריס באמצעות "עתים" והטוען הרבני אלעד זמיר – הגיש ערעור לבית הדין הגדול, אשר בחן את המקרים בהסתכלות רחבה, ופסק כי המסמכים והעדויות שהציגו המערערים בתחילה, מספיקים בכדי להוכיח את יהדותם, ואין צורך לבצע בדיקות DNA כפי שקבעו חוקרי היהדות.

נושא בדיקות ה-DNA עלה לכותרות בחודש מרץ בתקופה לקראת הבחירות, בהקשר להתכתשות בין אריה דרעי, יו"ר ש"ס ואביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, שביניהם היסטוריה ארוכה של מאבקים סביב סוגיות דומות, כולל סוגיית בירור היהדות. בתחילת חודש מרץ טען דרעי במסיבת עיתונאים באשדוד שרבים מעולי חבר העמים אינם יהודים וכי הוא ידרוש בדיקות DNA, דבר שעורר סערה גדולה. הרב הראשי לישראל, דוד לאו, אישר את קיומן של הבדיקות אך טען להגנת התהליך והסביר כי הוא אינו נעשה בכפייה ונועד לעזור לעולים שמתקשים להוכיח את יהדותם. במפלגת 'ישראל ביתנו' עתרו לבג״ץ כנגד הרבנים הראשיים, מועצת הרבנות הראשית, הנהלת בתי הדין הרבניים, המשרד לענייני דת ומשרד הפנים וזאת לאחר שטענו שליברמן דרש מהרבנות הראשית כי הבדיקות יופסקו אך בקשתו לא התקבלה.

"רק עולים מברה"מ לשעבר נחשדים פעם אחרי פעם על ידי בתי דין רבניים כ"לא יהודים" אמר ליברמן. "זה לא חל על עולים מצרפת, ארה״ב או אנגליה. רק עולים מבריה"מ לשעבר נאלצים לעבור בדיקה גנטית על מנת להוכיח את יהדותם. זה טירוף וחייבים לעצור את התופעה באופן מוחלט.״

"נראה שבית הדין הרבני הגדול היה קשוב לקולות שעלו מהשטח, ובשני מקרים שונים שהגיעו לפתחו לאחרונה, ביטל את הדרישה לבדיקת DNA מעולים מבריה"מ, בכדי להוכיח את יהדותם" נמסר מעתים. בדיקות ה-DNA מבוצעות על ידי 'חוקרי יהדות" שמועסקים על ידי בתי הדין הרבנים לאחר שהדיינים טוענים שאין הם מצליחים להבין מהמסמכים שהוגשו להם האם יהדותם של המבקשים 'כשרה'. חוקרי היהדות אינם בעלי הסמכה הלכתית ומבצעים בעיקר בדיקות מסמכים ובירוקרטיה.

"פסיקת בית הדין הגדול אשר ביקרה את אופן התנהלותו של בית הדין האזורי מוכיחה כי מועצת הרבנות הראשית צריכה ליצור מדיניות הלכתית ברורה ואחידה בכל הליכי בירור היהדות" מסר עו"ד אלעד זמיר שייצג את אחד הצדדים. "עד שהעניין יוסדר, האזרח צריך להלחם על צדקת דרכו הן בפן החוקי והן בפן ההלכתי – על מנת לצלוח את ההליך בשלום כפי שהיה בהליך הערעור בתיק זה״.

"אני שמח להגיד שבמידה מסוימת 'הצלנו' שתי משפחות" אמר ל'דבר' הרב שמואל פרבר, יו"ר עמותת עתים. "מדובר בפסיקה חשובה של בית הדין הרבני הגדול על החלטתו של בית הדין הרבני על סמך המלצות מחוקרים שלא מוסמכים בנושאי הלכה שלקחו למשפחות את הזהות."

פרבר ציין כי נושא בדיקות ה-DNA והאפליה לא היו רק חלק מתעמולת הבחירות באפריל והם חלק ממערך פסול שמתקיים מזה תקופה. "היום מדובר רק בקריאה מצומצמת של בית הדין הרבני הגדול. מכאן צריכה לצאת קריאה לממשלה שתקום, והבחירות הקרובות הן מה אם לא יותר מתמיד על נושאי דת ומדינה, שהיא חייבת להתערב שדברים כאלו לא יקרו בכלל. חוק בנושא יגביל את הסמכות של בתי הדין הרבניים להשתמש בבדיקות DNA, למעט נושאים מאוד ייחודיים, ואם לא חוק אז לפחות יהיה פיקוח ברור שיגיד ששימוש בבדיקות גנטיות כמדיניות של בית הדין הרבני על מנת להוכיח יהדות היא פסולה. בהלכה יש מספיק כלים להוכיח יהדות היום."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!