דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זכויות עובדים

דעות / מעבר לדיל: חשוב לזכור את הפנים והשמות מאחורי המבצעים באינטרנט

בעידן בו קל מתמיד לבצע רכישות דרך ענקיות כמו אמזון ועלי-אקספרס, חשוב לזכור את העובדים שנמצאים מצידו השני של האתר ושיותר מדי פעמים אנו נחשפים לתנאי העסקתם הקשים | קריאה למחשבה לפני הגעת אמזון לישראל

עובדי אמזון בגרמניה מפגינים מול מרכז חלוקה של אמזון בבלאק פריידי במחאה על תנאי העבודה. ארכיון (צילום: Sebastian Willnow/dpa via AP)
עובדי אמזון בגרמניה מפגינים מול מרכז חלוקה של אמזון בבלאק פריידי במחאה על תנאי העבודה. ארכיון (צילום: Sebastian Willnow/dpa via AP)
קרן אופק
קרן אופק
יו"ר ועד עובדי פרטנר
צרו קשר עם המערכת:

סקר זריז, לו היה מתבצע על-ידי מכון כזה או אחר, היה ודאי מגלה כי כמעט כל ישראלי, במיוחד בגילאים צעירים יחסית, ביצע בשנים האחרונות רכישה ברשת האינטרנט מאחת מענקיות המסחר כמו ״אמזון״, ״עלי באבא״, ״נקסט״ וכד׳. אבל האם שאלתם את עצמכם פעם מי הפנים והשמות העומדים מאחורי הרכישה שביצעתם והגיעה לביתכם ובמיוחד לאילו תנאים וזכויות סוציאליות הם זוכים וזוכות?

בשנתיים האחרונות חברת המסחר המקוון הידועה ״אמזון״ שבה ומסתבכת באותה סוגיה: יחסה הבעייתי לעובדים. לא חלילה היחס לעובדי ״הצווארון הלבן״ כמו אנשי ההייטק, המפתחים והמהנדסים, אלא היחס לאלו שבתחתית הסולם, הפועלים המבצעים את העבודה הקשה והשוחקת של תפעול מרכזי השילוח, נטילת מוצרים ממדפים, מיונם, הכנסתם לחבילות, אריזה ושילוח.

קרן אופק- יו"ר ועד עוברי פרטנר (ללא קרדיט)
קרן אופק- יו"ר ועד עוברי פרטנר (ללא קרדיט)

שוב ושוב עולות תלונות של אותם עובדים בדבר סביבת עבודה קשה ובלתי אפשרית בתנאים לא הולמים ושכר מעליב. הדברים הגיעו לשיאם כאשר בשבוע שעבר, בשיא ה״פריים דיי״ (יום החג של ענקית הקמעונאות) התפרצו מחאות ושביתות של עובדי ״אמזון״ ברחבי אירופה ואף בארה״ב.

החודש, למי ששכח, אנחנו מציינים בישראל שמונה שנים למחאה החברתית הגדולה של 2011. אפשר להתווכח על תוצאותיה של המחאה אך בדבר אחד אין ספק: הקריאה לשמירה על כבודו ופרנסתו של העובד צברה תהודה ברחבי הארץ. גל ההתאגדויות במשק לאחר פרוץ המחאה בענפי הסלולר, אשראי, ביטוח, פיננסים ועוד הוא דוגמה מוחצת לאותה קריאה.

ככל שצצות התאגדויות חדשות, במיוחד בחברות עם ארומה בינלאומית הפועלות ברחבי העולם, כך נשמעים יותר מושגים כגון "גמישות ניהולית" ו"יעילות כלכלית". ראשי ההנהלות שמגייסים את הביטויים האלה, טרם הפנימו את העובדה שבמקום שבו גמישות ויעילות נפגשים – הם לא יכולים להתייחס לעובדיהם כאילו היו שורה בגיליונות האקסל שלהם.

אבל לא רק ההנהלות צריכות להתעורר, אלא גם אנחנו הצרכנים. כניסתה בחודשים הקרובים של חברת ״אמזון״ לישראל צריכה לגרום לנו להיות ערים ומודעים הרבה יותר לסביבת העבודה והתנאים של עובדים מנוצלים, גם אם איננו מכירים אותם או דוברים את שפתם.

עובדי אמזון ספרד חוסמים את הכניסה למשאיות למחסן בזמן השביתה תוך כדי מבצעי אמזון פריים. 16 ביולי 2018 (Photo by Lito Lizana/SOPA Images/LightRocket via Getty Images IL)
עובדי אמזון ספרד חוסמים את הכניסה למשאיות למחסן בזמן השביתה תוך כדי מבצעי אמזון פריים. 16 ביולי 2018 (Photo by Lito Lizana/SOPA Images/LightRocket via Getty Images IL)

כשכתב קרל מרקס "פועלי כל העולם התאחדו" לפני יותר ממאה וחמישים שנה סביר להניח שלא ראה בחזונו תאגידי ענק עם זרועות תמנון שמעסיקים עשרות ומאות אלפי עובדים ברחבי העולם. הגיוני שצפה בדבר פשוט הרבה יותר: אנשים שנרתמים לשמור ולהגן על כבודם וזכויותיהם של חבריהם לעבודה. המשפט הזה נכון ורלוונטי גם בשנת 2019.


הכותבת היא יו"ר ועד עוברי פרטנר

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!