דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
28.3°תל אביב
  • 23.8°ירושלים
  • 28.3°תל אביב
  • 27.4°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 37.1°אילת
  • 31.7°טבריה
  • 23.5°צפת
  • 28.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הורות

הורות ועבודה / אפשר גם וגם: הכירו את המקום בו לא תיאלצו לבחור בין הורות לעבודה

מאמי וורק - מרחב עבודה גן להורים וילדים. (קרדיט: אייל תגר)
מאמי וורק - מרחב עבודה גן להורים וילדים. (קרדיט: אייל תגר)

גל חיים הקימה את מתחם "מאמי וורק" מתוך צורך אישי לאחר שחופשת הלידה שלה הסתיימה: "פרידה מהילד בשלב הזה בחיים הייתה לא אפשרית עבורי" | במתחם שהקימה ברעננה יש מרחבי עבודה נוחים וצוות חינוכי שמטפל בילדים | המטרה: "לנרמל את ההורות בעבודה"

יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

שכירות ושכירים, עצמאיים ויזמיות, אינם צריכים להיפרד מילדם בתקופת חייו הראשונה. מרחב "מאמי וורק" (Mommy Work) מציע מענה להורים שרוצים להיות עם ילדיהם אך מעוניינים גם להמשיך לעבוד.

הסיפור של "מאמי וורק" החל בגל חיים, כיום בת 30, נשואה+שני ילדים. לדבריה, כשהיתה בהיריון עם בנה הבכור היתה בטוחה שתחזור לעבוד מיד לאחר חופשת הלידה. "הייתי מפיקת טלויזיה וקולנוע וחיי השתנו מהקצה לקצה עם הלידה. לחזור לעבודה בלי הילד שלי לא היה אופציה עבורי וביקשתי מהמעסיק לבוא איתו לעבודה. לשמחתי הוא הסכים והילד היה איתי בחדרי עריכה ובכל מקום שהייתי בו." לדבריה, ככל שילדה גדל הפך גידולו במקום העבודה לקשה יותר, מה שהוביל אותה לחפש מקום בו תוכל לעבוד יחד איתו. "פרידה בשלב הזה בחיים של הילד הייתה עבורי לא אפשרית".

גל חיים, יוזמת מאמי וורק – מרחב עבודה גן להורים וילדים. (קרדיט: באדיבות המצולמת)
גל חיים, יוזמת מאמי וורק – מרחב עבודה גן להורים וילדים. (קרדיט: באדיבות המצולמת)

לאחר סיום חופשת הלידה נאלצים מרבית ההורים לקבל החלטה: לחזור לעבוד ולהכניס את הילד למסגרת או להישאר בבית (כאשר במקרים רבים מדובר באישה שתדחה את חזרתה לעבודה). חיים, שמקצועה הוא הפקה, החליטה ליצור מקום שיאפשר לה לעבוד תוך כדי גידול הילד והקימה את מרחב העבודה המשותף להורים ולילדים. "הרגשתי שזה לא הגיוני שאין מענה לכל כך הרבה הורים שרוצים וצריכים לקדם את עצמם לצד הרצון שההורות תהיה חלק גדול מהחיים שלהם." בפוסט ששיתפה בפייסבוק כתבה כי היא "נקרעת על ההחלטה" ולדבריה קיבלה בעקבותיו תגובות רבות שהביעו הזדהות ובהשפעתן החליטה לקחת את היוזמה שלה צעד אחד קדימה. "בלי ידע וניסיון קודם ובלי לדעת אם זה יצליח, החלטתי שהולכים על זה. הלכתי לראות נכסים, דיברתי עם מעצבת פנים. הלכתי אך ורק עם תחושות הבטן שלי ולמזלי זה עבד".

כיום ישנו מתחם "מאמי וורק" פעיל ברעננה כאשר במקביל חיים כבר מתכננת את פתיחת המרחב הבא בתל אביב. "המחשבה היא לנרמל את ההורות, לפתוח סניפים ברחבי הארץ, כדי שזה לא ירגיש מוזר שאת מגיעה עם הילד לעבודה" הסבירה.

מאמי וורק – מרחב עבודה גן להורים וילדים. (קרדיט: אייל תגר)
מאמי וורק – מרחב עבודה גן להורים וילדים. (קרדיט: אייל תגר)

ל"מאמי וורק" מגיעות עובדות ועובדים מגוונים. "שכירות ושכירים שמידי פעם יוצאים לפגישות במשרדים שלהם ושמקומות העבודה שלהם מאפשרים את זה מתוך הבנה כי הורות ועבודה צריכים להשתלב." לדבריה, המתחם מתאים לסוגים שונים של עובדים ובמיוחד כאלה שעובדים עם מחשב. "זה מאפשר לאמא לחזור מחופשת לידה לעבודה. ולא רק לאמהות, יש גם אבות שמגיעים והורים שמתחלקים על הימים במרחב".

ההצטרפות ל"מאמי וורק" גם היא גמישה כמו מרחב העבודה וההורות, וזאת לדבריה של חיים, "מתוך הבנה שעצמאיים ונשים אחרי חופשת לידה זקוקות לאפשרות לא לחזור 'בפול פאוור'". כך, מציע המתחם מסלולים שונים בהם ניתן לבחור: "אפשר להתחיל פעמיים בשבוע ולהוסיף ימים לפי הצורך." ומה עם הילדים? בכל יום יכולה להיות במתחם כמות ילדים מוגדרת בהתאם לכמות המטפלות. היחס של הגן הוא מטפלת אחת לארבעה ילדים, כאשר כיום מונה הקבוצה 16 ילדים מגיל שלושה חודשים ועד 3 שנים. חיים הדגישה כי היא מייחסת חשיבות רבה לאיכות ולתנאים שמציע המקום: "המנוי כולל גם את שירותי המשרד המלאים שניתנים פה וגם את גן הילדים. המקום כולל שלושה מרחבים: מרחב סלון לפעילות משותפת להורים ולילדים, מרחב עבודה להורים הכולל עמדות "אופן ספייס" לעבודה, ומרחב פעילות לקטנים וקיר שקוף ביניהם."

מאמי וורק – מרחב עבודה גן להורים וילדים. (קרדיט: אייל תגר)
מאמי וורק – מרחב עבודה גן להורים וילדים. (קרדיט: אייל תגר)

מה לגבי המחיר שיש לשלם כדי לקחת חלק במיזם? בהשוואה לגני הילדים ברעננה המחיר סביר יחסית, וישנם מספר מסלולים אליהם ניתן להצטרף, כאשר התשלום כולל את שירותי המשרד והגן גם יחד. שעות הפעילות הן מ-8:00 עד 17:00. על יומיים בשבוע תשלמו 1,960 שקלים, על שלושה ימים תשלמו 2,820 שקלים, על ארבעה ימים 3,680 שקלים ומנוי חודשי-יומי יעלה לכן 4,400 שקלים, כאשר המחירים מוכרים כהוצאה מוכרת. יש לציין כי מספטמבר הקרוב יחל המתחם לפעול שישה ימים בשבוע ללא חופשות ארוכות וחגים כמו בגנים הרגילים. לדבריה של חיים ב-50% מהמקרים בני הזוג מתחלקים ביניהם בזמן העבודה, ובמקרה בו שני ההורים מעוניינים להגיע באופן קבוע עליהם להוסיף 10% לתשלום.

מי האנשים שמגיעים למתחם? לדבריה של חיים מדובר בהורים "קרייריסטים" שהעבודה היא חלק היא חלק מרכזי בחיים. "ההורים מצליחים לעבוד פה טוב וכל הורה מחליט איך להתנהל כאן עם הילד שלו. יש נשים ששואבות ונותנות לצוות להאכיל, יש כאלה שאוכלים ביחד, יש כאלה שיוצאים לפגישות וחוזרים, המקום מאוד מאפשר לכל הורה להיות מה שהוא".

מאמי וורק – מרחב עבודה גן להורים וילדים. (קרדיט: אייל תגר)
מאמי וורק – מרחב עבודה גן להורים וילדים. (קרדיט: אייל תגר)

הסביבה החדשה המשלבת הורות ועבודה מצריכה יחסים טובים בין כל החלקים. "אני אישית לא הגעתי מתחום החינוך, אך צוות הגן כולו עם רקע של חינוך, הצוות הכי מדהים שקיים. שתיים מהעובדות אפילו היו בשנה הנוכחית עם הילד שלהן במרחב. הצוות מקבל שכר גבוה ועובד בתחושה שמעריכים אותו. זה חשוב כדי ליצור מקום איכותי. הצוות וההורים הם חברים וזאת קהילה אמיתית. כל הגן שלנו בעצם מגיע מתוך תפיסה של תקשורת מקרבת. כדי שזה יצליח צריך היקשרות בין הילד להורה ולצוות". לדבריה של חיים, ה"מאמי וורק" יצר קהילה הקהילה עם מאפיינים שבטיים, ולא בכדי. את הרעיון שאבה ממקורות קדומים. "פעם, בשבט הקדום, נשים היו ממלאות את תפקידן בשבט יחד עם הילדים שלהן, חלקן היו הולכות לשדה עם הילדים, וחלקן שמרו ודאגו גם לילדים של אחרים. לא המצאתי משהו חדש, הקשבתי לבטן, למקורות. אני מאמינה גדולה בכך שהילדים צריכים להיות עם ההורים שלהם."

בינתיים נראה שהרעיון של חיים מתפתח וכי המקום נמצא בתפוסה מלאה. חיים ציינה כי השנה נרשמו למתחם 60 משפחות, ברובן ההורים שכירים. "יש פה ביקוש מטורף, ברגע שיכירו יותר את ה"מאמי וורק" הביקוש יהיה גבוה יותר. היום אנשים הולכים לחפש גן ולא מכירים את האלטרנטיבה הזאת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!