דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המוסד לבטיחות וגיהות

תאונות עבודה / פערים שעולים בדם: ביישובים עניים וערביים שיעור הנפגעים בתאונות עבודה גבוה יותר

ניתוח שערך המוסד לבטיחות ולגיהות מאשר את מה שהעוסקים בתחום מרגישים היטב: מתאם גבוה בין עוני ואבטלה ביישוב לנפגעי תאונות עבודה, ושיעור נפגעים גבוה ביישובים הערביים לעומת היהודיים | ההשערה: "כאשר התחרות על מקומות העבודה חזקה, תשומת הלב לבטיחות הופכת לנמוכה יותר"

פיגומים באתר בנייה. למצולם אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
פיגומים באתר בנייה. למצולם אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ניתוח שערך המוסד לבטיחות ולגיהות, המבוסס על נתונים זמינים של הביטוח הלאומי והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מעלה כי ביישובים בהם שיעור האבטלה גבוה יותר, עולה גם שיעור מקבלי הקצבה בגין פגיעה בתאונות עבודה. מנהל יחידת המחקר של המוסד לבטיחות וגיהות, ד"ר אשר פרדו, מסר בעקבות הנתון כי "ראוי לבדוק את ההשערה אם כאשר התחרות על מקומות העבודה חזקה, תשומת הלב לבטיחות הופכת לנמוכה יותר, ואם כן, הרי שזה דבר שצריך לתת עליו את הדעת".

עוד נמצא כי בעוד שביישובים יהודיים, ככל שהשכר הממוצע גבוה יותר – כמות מקבלי דמי פגיעה מביטוח לאומי יורדת, ביישובים הערביים לעומת זאת, דווקא בקרב מקבלי השכר הממוצע הגבוה, שיעור מקבלי דמי הפגיעה גבוהה יותר. "הבדל זה יכול לנבוע מההבדלים הקיימים בין היישובים היהודיים והערביים במונחים של משלח יד, לדוגמה, מקור הכנסה גבוהה ביישוב יהודי הוא בענף ההיי-טק, ואילו ביישובים הערביים, מקור הכנסה גבוהה הוא בענפי מלאכה ומקצועות בתחום הבנייה", הוסיף פרדו.

מנהל יחידת המחקר של המוסד לבטיחות וגיהות, ד"ר אשר פרדו: "ראוי לבדוק את ההשערה אם כאשר התחרות על מקומות העבודה חזקה, תשומת הלב לבטיחות הופכת לנמוכה יותר"

ניתוח הנתונים מלמד גם שכאשר מספר מקבלי הבטחת ההכנסה בישובים הערביים גבוה יותר – מספר מקבלי דמי הפגיעה נמוך, בעוד שבישובים יהודיים, יש עלייה במספר מקבלי דמי הפגיעה, ככל שמספר מקבלי הבטחת הכנסה עולה. נתון זה מלמד אולי שכאשר יש ביטחון כלכלי, תשומת הלב לביטחון בעבודה, בחברה הערבית, גדלה.

הבדל נוסף שנמצא בין יהודים לערבים הוא שיעור תאונות העבודה בקרב העצמאים. במגזר הערבי, כאשר ישנם יותר עצמאים משכירים בישוב, שיעור הנפגעים בתאונות עבודה עולה, וכאשר יש יותר שכירים לעומת עצמאים, שיעור הנפגעים נמוך יותר. לעומת זאת, במגזר היהודי המצב הפוך: כאשר יש יותר שכירים ביחס לעצמאים נראה ששיעור הנפגעים בתאונות עבודה גבוה יותר, ואילו כאשר ישנם פחות שכירים ביחס לעצמאים, נמצא ששיעור הנפגעים בתאונות עבודה יורד.

זירת תאונת עבודה ביישוב עארה (צילום: דוברות מד"א).

ככלל, מספר מקבלי קצבת פגיעה בעקבות תאונות עבודה ביישובים היהודיים עומד על כ-14 לאלף נפש בגילאי 18-65, לעומת כ-18 לאלף ביישובים הערביים. נשמרת כרגע מגמת ירידה בשיעור מקבלי הקצבה לאלף נפש בקרב העובדים בשני סוגי היישובים, עם נתונים המעידים על מגמת שיפור מעט יותר מהירה בחברה הערבית מאשר ביהודית.

במוסד לבטיחות ולגיהות סבורים כי ממצאים אלה מחזקים את הצורך בהרחבת סל השירותים לקידום הבטיחות במקומות עבודה, כולל לעצמאיים במגזר הערבי. בהתאם, מרחיב המוסד את מגוון השירותים הניתנים במקומות העבודה למעסיקים ולעובדים, ללא תשלום, ומספק בין השאר מדריכי בטיחות וניידות הדרכה ייחודיות המגיעים למקומות העבודה ומספקות הדרכות במגוון שפות.

"תאונות העבודה גובות את חייהם של עשרות עובדים ערבים ויהודים וגורמות לנפגעים רבים. עלותן למשק הישראלי נאמדת במיליארדי שקלים", מסרה ד"ר אורנית רז, מנכ"לית המוסד לבטיחות ולגיהות. "הביטוח הלאומי משלם קרוב ל-5 מיליארד שקלים בשנה 'דמי פגיעה' לנפגעים בתאונות העבודה אשר איבדו את יכולת העבודה וההכנסה שלהם כתוצאה מהפגיעה".

פרטים באשר לשירותי המוסד לבטיחות וגיהות והזמנת הדרכות ניתן לקבל בטלפון *9214 או באתר האינטרנט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!