דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החברה הערבית

דגל שחור / בחברה הערבית ציינו 63 שנים לטבח בכפר קאסם, בצל האלימות המתגברת

מאות התכנסו בכפר קאסם לציון הטבח בו נורו למוות 49 מתושבי הכפר בידי חיילי צה"ל | "על ממשלת ישראל לאזור אומץ ולהכיר באחריות המדינה על הטבח", אמר ח"כ ווליד טאהא | בצהריים הכריז ראש הממשלה נתניהו על הקמת צוות למיגור האלימות בחברה הערבית

טקס אזכרה לטבח בכפר קאסם. 29 באוקטובר 2019. (ללא קרדיט)
טקס אזכרה לטבח בכפר קאסם. 29 באוקטובר 2019. (ללא קרדיט)
יהל פרג'

מאות אנשים, בהובלת אנשי דת ופוליטיקאים, התכנסו הבוקר (שלישי) בעיר כפר קאסם, וציינו בצעדה, תפילה ונאומים 63 שנים לטבח בכפר קאסם. 63 שנים חלפו מהטבח שארע ביום הראשון של מבצע קדש, בו ירו למוות חיילי צה"ל ב-49 תושבי הכפר, נשים, ילדים וגברים אשר הפרו את הפקודה שלא לשהות מחוץ לבתים לאחר השעה 17:00. האירוע הטראגי בכפר קאסם חקוק בלב החברה הישראלית מזה דורות, ואף במשפט שנערך לאחראיים לטבח נקבעה 'הפקודה הבלתי חוקית בעליל' אשר מעליה מתנוסס דגל שחור, כלומר על אף שזו פקודת מפקד לחייליו, היא אינה מוסרית ועל החייל לסרב לבצעה ולא, יענש.

האירוע הבוקר התרחש בצל גל האלימות הקטלנית בחברה הערבית בישראל, בה נרצחו רק ב-2019 מעל 70 בני אדם ולאור האפשרות שהרשימה הערבית המשותפת תסייע בהקמת ממשלה בראשות בני גנץ, אפשרות שלא מומשה מאז ממשלת רבין השנייה ב-94. בצהריים כבר הוציא ראש הממשלה נתניהו הודעה לפיה יקים צוות בראשות מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה למיגור האלימות בחברה הערבית.

טקס אזכרה לטבח בכפר קאסם. 29 באוקטובר 2019. (ללא קרדיט)
טקס אזכרה לטבח בכפר קאסם. 29 באוקטובר 2019. (ללא קרדיט)

ח״כ ווליד טאהא חבר הכנסת מהרשימה המשותפת, אמר: "אחרי 63 שנים אנו ממשיכים לדרוש בשם הקורבות ובני משפחותיהם ממשלת ישראל לאזור אומץ ולהכיר באחריות המדינה על הטבח הנוראי הזה עם כל המשתמע מכך משפטית, ערכית, היסטורית וכספית..ללא הכרה כזו הכתם והבושה ימשיכו לדבוק על מצחה של מדינת ישראל."

הקמת תחנות משטרה, ודיאלוג עם ראשי הרשויות

״אנחנו מקיימים את הפגישה הזאת לאור הבעיות הקשות שהתפתחו בחברה הערבית, בתוך היישובים הערביים, של פשיעה ורציחות", אמר ראש הממשלה נתניהו בדיון מיוחד בראשותו שנערך אמש בלשכתו בירושלים, "זה גורם שם סבל עצום גם לתושבים, ופגיעה גדולה במדינת ישראל. לכן אנחנו נפגשים כאן בניסיון להביא לשינוי. הניסיון הזה כבר החל על ידי הקמה, בפעם הראשונה, של תחנות משטרה ביישובים הערביים בממשלה הקודמת, אבל אנחנו רוצים לנסות להרחיב את זה ולחבוק תחומים שונים בכדי שנוכל להביא לשינוי כולל.״

ראש הממשלה הנחה על הקמת צוות בראשות מ״מ מנכ"ל משרד רה״מ רונן פרץ שיגבש תוכנית לאומית למיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית בתוך 90 יום. הצוות יכלול את מנכ״לי המשרדים הרלוונטיים והמל"ל ויקיים דיאלוג גם עם ראשי הרשויות הערביות.

הוחלט בדיון גם על המשך פעילות מוגברת של המשטרה לשמירה על ביטחון האוכלוסייה ביישובים הערביים. כמו כן, רה״מ הנחה לאתר את המקור התקציבי לפתיחת תחנות משטרה נוספות ביישובים ערביים.

בדיון השתתפו השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שר האוצר משה כחלון, שר הפנים אריה דרעי, שר החינוך רפי פרץ, שר המשפטים אמיר אוחנה, ראש המל"ל מאיר בן שבת, מ"מ מנכ"ל משרד רה"מ רונן פרץ, מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן, ראש המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון, נציגי משרד המשפטים ובכירים נוספים.

תגובת המשותפת: "מבחן ההבטחות הוא ביישומן"

ברשימה המשותפת הגיבו להצהרת נתניהו, ואמרו: "לא מסתנוורים מהבטחות נתניהו, מבחן ההבטחות הוא ביישומן. עוצמת המחאה וקול הזעקה הגיעו גם אל ראש ממשלה ואילצו אותו לצאת מאדישותו. ההחלטה באה אל מול גל המחאה הצודק והעקבי והדרישה האלמנטרית והצודקת לחיים בביטחון. טיפול בפשיעה בחברה הערבית מחייב דו שיח עם הנהגת החברה הערבית: חברי כנסת, ראשי רשויות מקומיות ומומחים מהחברה הערבית. לא נקבל הנחתות מלמעלה.

אנחנו מאמינים שהמאבק שלנו חייב להוביל להחלטת ממשלה ולוועדת חקירה שתבחן לעומק את הכשלים של הגופים הממונים על ביטחון התושבים.
איסוף הנשק ומאבק בגורמי הפשיעה הם נדבך חשוב במאבק בפשיעה כפי שאמרנו לשר ארדן בפגישתו איתו לפני שבועיים, והם לא צריכים להידחות עד לקבלת מסקנות הצוות."

ביוזמת קרן אברהם, אשר דרשה הקמת צוות בראשות משרד ראש הממשלה למיגור האלימות בחברה הערבית כבר לפני כשנה, מסרו: ״מיגור גורמי העומק לאלימות דורשים פעולה ממשלתית נמרצת בשורה רחבה של נושאים מעבר לאכיפה ולשיטור יעילים והוגנים: חינוך, תכנון ובניה, רווחה ומבקר בעוני, הנגשת הון ואשראי, פיתוח תשתיות ומתקני פנאי ועוד. לכן, על הצוות הבין-משרדי לכלול נציגים בכירים מהמשרדים הרלוונטים ולגבש תכניות ארוכות טווח בתחומים אלה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!