דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

אנטישמיות בעולם / אוקראינה: שלושה רחובות בקייב יקראו על שמם של משתפי פעולה עם הנאצים

בירת אוקראינה אישרה השבוע לקרוא רחוב על שם איוון פבלנקו, שפיקד על חטיבת שביצעה מעשי טבח המוני ברבבות יהודים | לפני שנה נקרא בעיר רחוב על שם מנהיג אנטישמי נוסף | ראש הקהילה היהודית במדינה גינה את המהלך בחריפות

רחוב בקייב (Drop of Light / Shutterstock.com)
רחוב בקייב (Drop of Light / Shutterstock.com)
אוריאל לוי
אוריאל לוי
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עיריית קייב בירת אוקראינה קראה לשלושה רחובות בעיר על שמותיהם של מנהיגים אנטישמיים בולטים ששיתפו פעולה עם הנאצים בזמן מלחמת העולם השנייה. העירייה אישרה אתמול לקרוא לרחוב על שם איוון פבלנקו, זה יצטרף לרחוב שקיבל לפני שנה את שמו של דימיטרי דונטסוב. בנוסף לאלה, העירייה מתכננת לקרוא רחוב גם על שמו של ניל חסביץ'. אתמול (חמישי) נתלה שלט זיכרון קצין ה-SS האוקראיני לובומיר מקרושקה בבית הספר הממלכתי בכפר קאלוש בו גדל. רק לפני 9 ימים נחנך באותו הכפר פסל של קצין SS אחר שגדל בכפר דימיטרו פלייב – הפסל הנציח אותו במדי SS.

הנצחתם של מנהיגים נאצים מתרחשת דווקא באוקראינה בה מכהן נשיא יהודי מאז אפריל ולפני כן כיהן ראש ממשלה יהודי. נוסף על כך, גם סבתו של ראש העיר קייב, ויטלי קליצ'קו, יהודייה. לצד זאת פוקד את אוקראינה גל אנטישמיות אדיר המגובה לעתים על ידי הרשויות.

ראש הקהילה היהודית באוקראינה, אדוארד דולינסקי, גינה את ההחלטה של המחוקקים בעיר לקרוא על רחוב בעיר של שמם של איוון פבלנקו, שאותו תיאר כמשתף פעולה נאצי ופושע מלחמה. דולינסקי אמר "זהו עלבון לקרבנות השואה". פבלנקו פיקד על חטיבת המשמר הלאומי 109 אשר ביצעה מעשי טבח המוני ברבבות יהודים.

לפני שנה החליטה עיריית קייב להנציח ברחוב גם את שמו של דימיטרי דונטסוב, לאומן אוקראיני ששיתף פעולה עם הנאצים, תרגם את ספרו של היטלר "מיין קאמפף" לאוקראינית והתפרסם בהתבטאויות אנטישמיות. לשכת ראש העיר של קייב נימקה את ההחלטה לקרוא על רחוב על שמו ולהציב לוח זיכרון לזכרו בכך שדוסטנוב היה "תושב יוצא דופן של העיר קייב". אלא שראש הקהילה היהודית באוקראינה, אדוארד דולינסקי, תקף בחריפות את ההחלטה וכתב בעמוד הפייסבוק שלו שלא רק שדונטסוב לא היה תושב קייב, הוא אף היה אנטישמי ומשתף פעולה נאצי.

https://twitter.com/edolinsky/status/1194541438387789824

עיריית קייב מתכננת לקרוא לרחוב נוסף בשמו של ניל חסביץ', פעיל בארגון אוקראיני לאומי שהיה מצייר קריקטורות אנטישמיות והיה מעורב ברצח המוני של יהודי בפולין. כל זה רק חלק ממגמה מתמשכת באוקראינה להנציח לאומנים אוקראינים למרות עברם הבעייתי כמשתפי פעולה עם הנאצים ורוצחי יהודים, וזאת כחלק מחיסול שרידי הקומוניזם. בין השאר, הוקמה בשנה שעברה אנדרטה לזכר סימון פטליורה בשכונת היהודית של ויניצה. פטליורה מזוהה כאחראי לטבח של 100 אלף יהודים במהלך מלחמת האזרחים של 1918-1920. ברחבי אוקראינה נקראים שדרות ורחובות על שם סטפן באנדרה ושותפיו ששיתפו פעולה עם הנאצים, וטבחו ביהודים בימי השואה. למרבה האירוניה, השדרה המובילה למוסקבה ולכיוון באבי יאר, נקראת על שמו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!