דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כבאים

מאבק הכבאים / "משטר טרור": ההסתדרות תובעת את נציבות הכבאות על פגיעה בהתארגנות העובדים

בתביעה בסך 5 מיליון ש"ח מתוארת מסכת השפלות, איומים והתעמרות כלפי עובדי הכבאות שמימשו את זכותם לשבות | בין היתר מתואר כיצד נדרשו עובדים לנקות ציוד במכחולים קטנים, קיבלו איומים בקנסות בלתי חוקיים או נאלצו להתחייב שלא ישתתפו בעיצומים - בניגוד לחוק

מחאת הכבאים נגד החלטות חד צדדיות של הנציב דדי שמחי(צילום ארכיון: ארגון הכבאים)
מחאת הכבאים נגד החלטות חד צדדיות של הנציב דדי שמחי(צילום ארכיון: ארגון הכבאים)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות וארגון הכבאים הגישו השבוע תביעה על סך 5 מיליון שקלים נגד נציבות הכבאות וההצלה, בטענה לפגיעה בזכות ההתאגדות של עובדי מערך הכבאות. לטענת הארגון, פועלת הנציבות בראשות הנציב דדי שימחי לפרק את ארגון העובדים, לצד שורה של אירועי התעמרות בעובדים על רקע צעדיהם הארגוניים. התביעה הוגשה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב באמצעות עו"ד יעל שילוני ועו"ד סיגל פעיל.

התביעה הוגשה גם אישית כנגד הנציב שימחי עצמו, וכנגד 9 מפקדים נוספים במערך הכבאות, שנטען כי התעמרו בעובדים. "המשיבים כולם, יחד ולחוד, שמו לעצמם למטרה לפרק את ארגון הכבאים המקצועיים בישראל, לייתר את פעולותיו כארגון עובדים הפועל לשמור על זכויות ותנאי עבודתם של לוחמי האש ולרוקן אותו מתוכן – בכל מחיר כאשר הכל כשר", נכתב בעתירה.

כבאים מתמודדים עם השריפות (קרדיט: עמוד הפייסבוק של ארגון הכבאים)
כבאים מתמודדים עם השריפות (קרדיט: עמוד הפייסבוק של ארגון הכבאים)

העתירה מפרטת מסכת ארוכה של אירועים בהם פעלה לכאורה הנהלת הנציבות כנגד כבאים שהשתתפו בצעדים הארגוניים אותם הוביל ארגון העובדים. בין היתר נטען כי מפקד תחנה בקריית מלאכי הורה ללוחמי אש לנקות ציוד מבצעי עם מכחולים קטנים במטרה להשפילם. עוד נטען כי לוחמי אש הממתינים מזה 4 שנים לקורס קצינים ולהשתלמויות נדרשו לחתום על מסמך התחייבות כי לא ייקחו חלק בצעדים ארגוניים, במאבק על תנאי העבודה במערך.

בעתירה נטען כי מפקד תחנה בקריית מלאכי הורה ללוחמי אש לנקות ציוד מבצעי עם מכחולים קטנים במטרה להשפילם. עוד נטען כי לוחמי אש הממתינים מזה 4 שנים לקורס קצינים ולהשתלמויות נדרשו לחתום על מסמך התחייבות כי לא ייקחו חלק בצעדים ארגוניים

המכחולים בהם נדרשו הכבאים בקריית מלאכי לנקות את הציוד. באדיבות ארגון הכבאים
המכחולים בהם נדרשו הכבאים בקריית מלאכי לנקות את הציוד. באדיבות ארגון הכבאים

בנוסף נטען בעתירה כי כבאים זומנו לשימועים משמעתיים בשל סירובם לבצע פעולות שוטפות, שאינן מבצעיות, בשל העיצומים – למשל שטיפת לשלשת יונים בתחנות, או שטיפת רכבי מינהלה. עוד נטען כי מפקדים במערך איינו על עובדיהם כי במידה וישתתפו בעיצומים המוטלים על חלק מהתרגילים – ייענשו בעונש משמעתי וייקנסו. באחד המקרים נטען כי צוות כבאים הוקפץ לאירוע שהוגדר כאירוע אמת – אך גילו בעודם בדרכם לאירוע כי מדובר בתרגיל, ובהטעיה מכוונת שנועדה לגרום להם לקחת בו חלק על אף העיצומים.

בעתירה נכתב כי "נציב הרשות הארצית לכבאות והצלה, רב-טפסר דדי שימחי, משליט משטר טרור ואיפה ומנחה את מפקדי התחנות ברחבי הארץ למלא אחר מדיניותו זו בכל דרך אפשרית. וכך, המשיבים עושים ככל שביכולתם לערער, לטלטל ולזרוע פחד בלב עובדי הרשות, תוך פגיעה חמורה בזכויותיהם, על מנת שהמסר יהיה ברור – לא תקום ולא תהיה זכות התארגנות ברשות לכבאות והצלה!"

מתוך העתירה: "המשיבים כולם, יחד ולחוד, שמו לעצמם למטרה לפרק את ארגון הכבאים המקצועיים בישראל, לייתר את פעולותיו כארגון עובדים הפועל לשמור על זכויות ותנאי עבודתם של לוחמי האש ולרוקן אותו מתוכן – בכל מחיר כאשר הכל כשר"

כזכור, עובדי מערך הכבאות נקטו בהובלת יו"ר האיגוד אבי אנקורי בין צעדים ארגוניים בין ספטמבר לנובמבר, במסגרת מבוי סתום במו"מ לחידוש ההסכם הקיבוצי בארגון, שנסתיים בשנת 2017. עוד ברקע לסכסוך העבודה, טענות לצעדים חד צדדיים של הנהלת הכבאות, שינויים באופן איוש המשרות והמכרזים אשר פגעו באופק ההתקדמות של הכבאים, התנכלות לחברי הוועד וטענות על אי העברת מלוא כספי הרווחה והשי לחג.

כבאים מכבים את השריפה סמוך לקיבוץ הראל. 23 במאי 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
כבאים מכבים את השריפה סמוך לקיבוץ הראל. 23 במאי 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ארגון הכבאים נמנע כמובן מלהשבית פעילות מבצעית, ואף החריג שורה של אימונים נדרשים מהעיצומים, זאת לצד הקמת ועדה לבחינת בקשות שונות של הנציבות. בקשות של הנהלת הנציבות מבית הדין לעבודה לתת צו מניעה לעיצומים נדחו, בטענה שהם מידתיים וסבירים. על אף שביחסים בין הצדדים לא חל שיפור, הודיע לפני כשבועיים על הקפאת העיצומים – זאת על רקע התחממות המצב הביטחוני.

בנציבות הכבאות וההצלה ביקשו לפרסם במלואה את התגובה הבאה לדברים: "עניינה של תביעה זו אינו קשור לדיני עבודה או לזכויות העובדים עליהם מקפידה נציבות כבאות והצלה בכפוף לכללי המנהל התקין המפורטות בתקנון שירות המדינה (תקשי"ר).
כל תכליתה יצירת מסך עשן, בלבול, אנדרלמוסיה וכאוס מערכתי הבאים לרתום את הארגון כולו עד אחרון עובדיו לצרכיו האישיים של יו"ר ארגון הכבאים רס"ר אבי אנקורי המונע משיקולים זרים.
"רס"ר אנקורי הוא בראש ובראשונה עובד מדינה המועסק בתפקיד מפקד צוות מבצעי ברשות הארצית לכבאות והצלה. מתוקף תפקידו הוא זוכה מהמדינה לשכר נאה של עשרות אלפי שקלים לחודש מבלי שיבצע כלל את תפקידו המקצועי מבצעי.
"משכך, כל פעולותיו של רס"ר אנקורי המשמש גם כיו"ר ארגון הכבאים בהתנדבות תכליתם אחת ויחידה – הכפפת הארגון כולו לצרכיו האישיים. לשם כך הוא מבקש לערבב בין התחום המקצועי והמבצעי לתחום הוועדי ובין הפרטי לארגוני תוך הפרה לכאורה של כללי התקשי"ר ברגל גסה ועשיית דין לעצמו.
"נציבות כבאות והצלה פועלת בכפוף לכללי נציבות שירות המדינה ועל פי חוק. מתוך כבוד להליך המשפטי ולבית הדין לעבודה נעביר את התייחסותנו כמקובל תוך מענה לכתב התביעה הרצוף סתירות, חלקי עובדות ושמועות."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!